Vad är detta för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Vad är detta för fisk?

    Har kommit över ett gäng fiskar jag inte vet vad det är för art på.. Kan ni hjälpa till kanske

    Tack på förhand
    Ursäkta ljudet..
    /Tommy
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #2
    Dålig film.. men de har ingen fettfena.
    Har skäggtummar. Troligtvis karp släktet gissar jag på.
    Skall även nämnas att karet de går i nu är för litet.. så slipper jag få höra det. Bättre än att simma i dasset de skulle gjort annars..

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ja karpfisk är det, frågan är vilken sort... Jag tror det är unga Stanniolbarber (Barbonymus schwanenfeldii), men jag är väldigt tveksam - de brukar ha svart i rygg- och stjärtfenan, och inte så kraftigt röda ögon. Det finns ett helt gäng liknande arter i en hel räcka släkten, och jag vet inte hur man ser skillnad på dem.
      Senast redigerad av Azur; 10 March 2011, 23:17.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Också inne på stanniolbarb eller möjligen flaggstjärttetror, Semaprochilodus taeniarus fast utan ränder.
        Checking out...

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Har för mig att de har just denna på akvarielagret i akvarierna mitt framför disken upp till vänster. kommer inte ihåg vad de heter bara. Någon som ska dit?
          Checking out...

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #6
            Onekligen likt iaf, Dock inga röda ögon på just det exemplaret.. finns ju som sagt ett gäng olika...
            Dessa kommer från Tropp akvarieimport i gbg vet jag iaf. Kanske skall kolla med Tommy där, han borde ju veta kanske.
            Tack för svar
            /Tommy

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Är de från Trop är det nog stanniolbarber, tror han har haft så´na inne. Och jag tycker de ser ut att ha svart i fenorna?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Stanniolbarber.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                Arbetssätt...