2 okända arter, för mig i a f....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monki65
    • February 2011
    • 12

    2 okända arter, för mig i a f....

    När jag köpte mitt nuvarande akvarium i somras fick jag med mig en vit liten fisk i en rödciklids storlek ungefär. Den är fortfarande i samma storlek.
    Senare i höstas köpte jag vad jag trodde 2 st albino papegojciklider, för det var vad de uppgav i butiken. De hade fått in 10 st genom en kunds beställning till butiken sen ångrade sig kunden och bara ville ha 8 st. Så då passade vi på o köpte dessa. De var i en rödciklids storlek när vi köpte de men nu är de ca 15 cm långa o ca 10 cm höga.
    Jag har kollat upp papegojcikliderna på nätet, men de liknar absolut inte mina fiskar.

    Känner någon igen de?

    Tacksam för hjälp



    MVH
    Monica Carlsson
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en Påfågelsciklid som saknar svart pigment (kommer inte ihåg vad den typen av albinism kallas) och en elfenbensciklid (albino zebraciklid).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • monki65
      • February 2011
      • 12

      #3
      Ok, Tack så mycket för ett mycket snabbt svar =)

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        dom röda är astronotus ocellatus påfågel/oscarciklid (jag kommer inte ihåg vad namnet på färgteckningen hette men jag tror att det var helröd oscar) och är en mycke vacker och trevlig fisk men den blir stor.
        hur stort akvarium har du?

        den vita vet jag inte vad det är för någon, men det är nog som azur säger.

        Kommentar

        • monki65
          • February 2011
          • 12

          #5
          Robidobban - Jag har ett 300 liters akvarium. De är mycket matglada, och som du säger mycket vackra.
          Förutom dessa har jag 2 pansarmalar, 1 tigerbarb, 6 silverciklider, 10-tal rödciklider.

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            matglada är min också
            300 liter är tyvärr för litet för påfåglar och eftersom du redan har ganska så mycke fisk så blir det ännu trängre, dom andra fiskarna kommer tyvärr att bli mat (men det beror på hur stora dina påfåglar är), silverciklid vet jag inte vad det är.

            Kommentar

            • monki65
              • February 2011
              • 12

              #7
              Förlåt, jag menade ju silvertetror, inte silverciklider..... Jo det är en hel del mindre fiskar som blivit mat, fast där är silvertetrorna också boven i dramat. Så sammanlagt är det 8 större fiskar.
              Är påfågelcikliderna fiskar som växer med akvariet? Då borde de väl nästan vara fullvuxna nu?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har påfågeln röda ögon? Svårt att se, har den svarta så kan det vara en så kallad röd Oscar, som är en röd odlingsform av påfågeln. Har den röda ögon är det en albino, inom reptilvärlden så kallas en individ som saknar svart pigment, men som har rött pigment, för amelanistisk, och jag antar att man använda den termen även på fiskar. Den vita är mycket riktigt en vit odlingsform av zebracikliden, däremot är den inte albino, eftersom den har svarta ögon. Tetrorna ser ut som skivtetror, även kallade silverdollar. Skymtade rödciklider en av bilderna också. Osäker på om skivtetrorna tar så mycket småfisk, de är främst växtätare, vad jag har förstått. Påfåglarna, och även zebrorna och rödcikliderna tar små fiskar dock, särskilt påfåglarna.

                Hehe, man får ju hoppas att kunden som beställde hem papegojciklider vet vad han/hon fick istället. Jaja, påfågeln är ju att föredra, den är en "riktig" art, till skillnad från papegojcikliden, som dessutom ofta verkar vara steril. Däremot lägger de ofta ägg verkar det som, men yngel blir det sällan vad jag har förstått, kanske för att de är så hårt (in)avlade.
                Senast redigerad av Shepard; 06 March 2011, 15:41.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • monki65
                  • February 2011
                  • 12

                  #9
                  De har svarta ögon mina påfågelciklider. Kul att skriva vad de är får några, har hittills bara kallat de det stora oranga fiskarna . Silvertetrorna eller skivtetrorna tar även växter, att jag trott att de är köttätande med är att de är som galna när jag ger de oxhjärta o räkor. Har äntligen hittat några växter som de låter bli. Det är mest rödciklidsynglen som får sätta livet till. Av 4 yngelkullar så har jag endast ett tiotal kvar som jag räddat upp i ett yngelakvarie, annars lever de inte många dagar.

                  Till butikens försvar så kan det ju vara jag som blandat ihop papegoja o påfågel, skulle inte vara helt olikt mig iaf.

                  Påfågelcikliderna var i olika storlekar innan, men nu verkar det som om den "lilla" vuxit ikapp så nu kan inte jag se skillnad på om det är hanar eller honor eller en av varje jag har.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Påfåglar är mer eller mindre omöjliga att könsbestämma, även om hanar förmodligen växer fortare, och blir större än honor. Även om de visar lekbeteende, är det inte ett säkert tecken på att man har en hane och en hona, eftersom två honor kan "leka" tillsammans, och lägga ägg, vilket jag själv varit med om, med bl.a just påfåglar. Men naturligtvis blir det inget av de äggen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Ursprungligen postat av monki65
                      Robidobban - Jag har ett 300 liters akvarium. De är mycket matglada, och som du säger mycket vackra.
                      Förutom dessa har jag 2 pansarmalar, 1 tigerbarb, 6 silverciklider, 10-tal rödciklider.
                      Jag tror att de flesta andra invånarna kommer få sätta livet till så småningom, påffar är glupska, inte bara stora.
                      Att fiskar anpassar sin storlek till akvarier är inte helt osant, MEN, det är snarast så att en fisk som kan bli 50cm kan stanna vid halva det om den får gå i ett litet kar. Det betyder inte att de mår bra, det betyder att dom blir missbildade krymplingar.
                      Skulle en människa trivas på 3 kvm under en livstid? Nej, skulle man överleva? ja.

                      Som sagt, de kommer bli för stora för 300L tyvärr.
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • monki65
                        • February 2011
                        • 12

                        #12
                        Hej danne0301
                        Ursäkta mitt sena svar, men har inte varit inne på forumet.
                        Vilken storlek på akvariet skulle passa påfåglarna?
                        De är nu ca 17-18 cm långa o ca 10 cm höga.
                        Köpte de nån gång aug/sept då var de små, ungefär som en rödciklid.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av monki65
                          Hej danne0301
                          Ursäkta mitt sena svar, men har inte varit inne på forumet.
                          Vilken storlek på akvariet skulle passa påfåglarna?
                          De är nu ca 17-18 cm långa o ca 10 cm höga.
                          Köpte de nån gång aug/sept då var de små, ungefär som en rödciklid.
                          Du hittar svaret i Zoopets artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171&SOK=1
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...