HJÄLP! köpte okänd akvariefisk.. vad är det för någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • siimone
    • January 2011
    • 39

    #16
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Till 60 liter rekommenderar jag inte mer än ett par. Det blir för trångt. Du får slagsmål och osämja, rätt säkert. Flytta extrahannen. Med baenschi lyckades jag få till ett bra par som funkade tom i ett 20-liters, men det är inget jag rekommenderar. Jag satte paret där tillfälligt, de lekte av, och jag lät det vara - planen var hela tiden att flytta dem, men de envisades med att fungera harmoniskt även i den akvariestorleken så de fick vara kvar. Får tillägga att akvariet hängde ihop med ca 6 kubik vatten, så vattenkvaliteten var inget problem. Det är annars en stor risk i så små akvarium.

    De brukar funka ok parvis (panduro och baenschi, osäker på nijsseni), men jag har haft panduro som lekt av i harem. De verkade ändå inte kräva det, och spontant tycker jag 60 liter blir trångt för harem. Nu påverkas revirstorleken rätt bra av inredningen, men som ett exempel kan A. agassizii, trots att det är en dvärgciklid, ha revir i naturen som ligger runt en kvadratmeter för en hanne (uppgift från Cichlid Atlas). Nå, kort sagt hade jag kört ett par i 60 liter.

    Levandefoder finns sällan i butikerna numera, men med lite tur och bra butik kan du iaf hitta vita mygg under vintern. Vet inte var du bor, men bästa butiken för levandefoder i landet är sannolikt Janne Wester på Södermalm i Sthlm (Södermalms akvariebutik). Extremt duktig kille. Rekommenderar att du satsar på frysfoder till en början. Vill du själv odla levandefoder är t ex Hyallella azteca rätt enkel (en dvärgräka, liknar våra märlkräftor fast mindre). Ett eller två små akvarium/burkar (5-10 liter) kan ge rätt bra skörd. Moina, en liten vattenloppa, är svårare, men har man fått fart på dem är de rätt enkla. Kräver dock flera småburkar om man ska vara säker på att behålla kulturerna.

    De vuxna Apistona tar även nykläckt artemia, men det är lite väl smått för dem. Yngel går däremot på det direkt, inga problem. Du kan också kolla efter enkyträer och grindalmask till de vuxna, men var lite mer försiktig med matning där. Ska innehålla lite väl mycket fett, plus att det är dåligt med ballastämnen i dem (sådant som är bra för matsmältningen). Helt övertygad om att små räkor/kräftdjur är stapelfödan i naturen. Moina är det bästa levandefoder jag kört, alla kategorier. Finns alltid olika storlekar på dem i kulturerna, de vuxna tar de stora och ynglen tar de små.

    Att dra upp artemia är rätt svårt men fullt möjligt. Lyckas du med det kommer du dels ha stora artemia plus nauplier, så fodertillgången är säkrad för både vuxna och små. Kräver ett gäng kulturer för att vara säker där också. Se till att du sköljer av dem bra vid matning, så hindrar du att salthalten i akvariet stiger för bra.

    Hilsen,

    /P

    Hm.. det där med att dom inte passar flera i ett 60 liters akvarium lät ju inte så bra med tanke på att säljaren rekommenderade fisken för mig när jag sade att jag hade ett 60 liters kar. Tur att man har en pappa som jobbar med glas så han skulle ju iofs kunna göra ett större åt mig om det skulle behövas. dyrt att köpa

    Läste på en sida att apistona ville bli matade med hackad daggmask. är det något som skulle kunna vara bra? som lite variation någon gång ibland.

    Kommentar

    • siimone
      • January 2011
      • 39

      #17
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Kom gärna med lite fler bilder på fiskarna

      här har jag satt upp lite fler bilder nu. både på honan och hannarna.
      på den sista bilden hade fisken en sådan rolig "grimas" så tog med den för skojs skull

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Så här ser mina Baenshi ut bilden med påsen är hannen när han inte var utfärgad och lite stressad, de andra är på honan och hannen när de är lite mer utfärgade.
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • siimone
          • January 2011
          • 39

          #19
          Oj vad fina dom var. Hur många har du, ett par?
          vad har du dom ihop med och på hur många liter?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #20
            De är mer utfärgade nu, jag har ett par i mitt 105 liters.
            De går ihop med Kolglödstetror och corydoras.

            Här kommer fler bilder på dem
            Bifogade filer
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • siimone
              • January 2011
              • 39

              #21
              Oj så otroligt fina. har du haft dom länge?

              Läste på en hemsida att man kunde mata dom med hackad daggmask som omväxling i kosten. Något du har prövat på?

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #22
                Jag har haft dem sen oktober...tror jag att det var.

                Jag kör med vanligt frysfoder, flingor eller typ mosade ärtor.
                Hackad dagmask? hade nog kräkts innan jag vart färdig med hackandet då...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • siimone
                  • January 2011
                  • 39

                  #23
                  så man kan alltså mata med ärter också. lät roligt

                  haha, ja det låter kanske inte så trevligt med hackade daggmaskar.. men om påståendet stämmer om att dom gillar det så skulle jag gärna stå och hacka för deras skull.

                  Kommentar

                  • angbwa
                    • February 2011
                    • 38

                    #24
                    apistogramma nijsseni utan tvekan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...