HJÄLP! köpte okänd akvariefisk.. vad är det för någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • siimone
    • January 2011
    • 39

    HJÄLP! köpte okänd akvariefisk.. vad är det för någon?

    bild-> http://okandfisk.blogg.se/?tmp=21180936

    Mannen som sålde fisken åt mig berättade att det var en sydamerikansk ciklid. typ någon dvärgciklid. Jag har googlat, kollat och letat men jag hittar den ingenstans. och jag är i desperat behov av att få veta namnet på den så att jag kan ta hand om fisken på rätt sätt! (köpte tre styck)

    någon kunnig som vet vad den heter?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är en Apistogramma av något slag, en bättre bild hade inte varit fel.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Kan det inte vara en blek apistogramma panduro? Min gissning i varje fall

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Ursprungligen postat av fisheye
        Kan det inte vara en blek apistogramma panduro? Min gissning i varje fall
        Eller Ap. Baenschi? Gå in och kolla på artbeskrivningar.

        Kommentar

        • siimone
          • January 2011
          • 39

          #5
          Tack så mkt för hjälpen alla, jag har sökt runt nu och jag tror att det skulle kunna vara en Apistogramma nijsseni. nu ska jag plugga på fisken och göra allt i min makt för att få den att trivas!

          det är ingen som råkar ha erfarenhet av fisken?

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ser ut som en icke utfärgade eller stressad Baenschi hanne.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Apisto garanterat, troligen hanne (rött på stjärtfenan plus förlängda bukfenor). Tippar på panduro eller nijsseni. baenschi-hannar har hyfsade fenstrålar på ryggfenan redan i den storleken, plus att de saknar det svarta i framkanten på ryggfenan.

              Har erfarenheter av panduro och baenschi. Rätt straight-forward Apistos, hyfsat tåliga. Brukar inte vara något problem att få lek på dem (grottor/gömställen/frysfoder), men könsfördelningen blir ofta rätt skev (pH/tempberoende). Inte särdeles aggro för att vara Apisto heller, men visst, det smäller till ibland. Båda arterna rekommenderas som bra Apisto att starta med. Trivs bättre i lägre temp än högre, håll dem helst under 25 grader.

              Sedan till nijsseni. Den arten har jag själv inte haft, men snackat med många som haft den (eftersom både panduro och baenschi är favvos för mig). Av det jag hört/sett hos andra så är den en bråkstake, betydligt mer aggressiv än ovanstående. Även känsligare. Har därmed avstått från arten eftersom de andra sas "fyller mitt behov".

              Får du fatt i Cichlid Atlas 1 & 2 så är de bland de bästa ställena för mer info. Otroliga böcker!!

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • siimone
                • January 2011
                • 39

                #8
                ..

                Kommentar

                • siimone
                  • January 2011
                  • 39

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Apisto garanterat, troligen hanne (rött på stjärtfenan plus förlängda bukfenor). Tippar på panduro eller nijsseni. baenschi-hannar har hyfsade fenstrålar på ryggfenan redan i den storleken, plus att de saknar det svarta i framkanten på ryggfenan.

                  Har erfarenheter av panduro och baenschi. Rätt straight-forward Apistos, hyfsat tåliga. Brukar inte vara något problem att få lek på dem (grottor/gömställen/frysfoder), men könsfördelningen blir ofta rätt skev (pH/tempberoende). Inte särdeles aggro för att vara Apisto heller, men visst, det smäller till ibland. Båda arterna rekommenderas som bra Apisto att starta med. Trivs bättre i lägre temp än högre, håll dem helst under 25 grader.

                  Sedan till nijsseni. Den arten har jag själv inte haft, men snackat med många som haft den (eftersom både panduro och baenschi är favvos för mig). Av det jag hört/sett hos andra så är den en bråkstake, betydligt mer aggressiv än ovanstående. Även känsligare. Har därmed avstått från arten eftersom de andra sas "fyller mitt behov".

                  Får du fatt i Cichlid Atlas 1 & 2 så är de bland de bästa ställena för mer info. Otroliga böcker!!

                  Hilsen,

                  /P

                  Jaså en hanne? är det då honorna som är mindre, saknar den röda randen på sjärtfenan och randen på ryggfenan. Har istället svarta ränder och på "magfenorna" är de svarta istället för gula som fisken på bilden?

                  i affären fanns det nämligen bara tre stycken, köpte dom alla och det blev då Två sådana som jag visade på bild och en som då måste vara honan? hon är också mycket mindre.. dock så gjorde jag klart åt säljaren att jag ville ha 1 hanne och 2 honor.. men han tog väl vad som fanns så jag litade på att fisken på bilden var en hona.. Men har än så länge inte dykt upp något till synes sätt problem mellan hannarna men dom verkar turas om med att vakta honan...

                  Hur gjorde du med utfodring av dina? Gick det bra med bara flingfoder eller ville dom också gärna ha levande och fryst mat?

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Det fina med alla Apisto i detta komplex är att honorna är verkligt snygga de också. Sant som du beskriver, de är gula (vid bra skötsel knallgula), oftast med mer eller mindre synliga svarta ränder/markeringar på kroppen. Flest ränder har jag för mig baenschin har. Den svarta markeringen på främre delen av bukfenorna gäller också för honor (inte hannar). En av de första könsskillnader som öht syns på dessa arter, vad jag vet. Brukar kunna ses redan när de är runt 1 cm. Bombsäkert tecken också. Honorna är även mindre än hannarna. Du har sannolikt två hannar och en hona. Låt dem vara så länge, men var beredd på att en hanne kan bli utmobbad. Ryker de ihop på allvar så är det bäst att flytta den mindre.

                    Flingfoder till Apisto är sällan lyckat. De tar efter tillvänjning en del granulat, t ex discusbits (Tetra). Levandefoder klår allt, men många giter inte trixa med det. Små räkor, vita mygg, Moina, allt går ned i väldig fart. Näst bäst är frysfoder, t ex vuxen artemia, men även en del andra små räkor brukar uppskattas. Testa med Mysis t ex.

                    Något som kan vara svårt med Apisto i sällskapsakvarium är att de sällan hinner med vid utfodringen. De kan upplevas som lite eftertänksamma fiskar. Står gärna och glor på fodret, funderar över om det går att äta, testar lite, tuggar runt, spottar ut, testar igen åssevidare. När de väl har bestämt sig för ATT fodret var ätbart brukar stimfisken ha gjort soprent på allt foder. Ett trick där är att köra dubbelutfodring. Förbered frysfoder så att det är väl tinat (jag brukar ta en liten burk, fylla med akvarievatten och så tina frysfoderkuberna där). Gör en "pipett" med hjälp av medicinspruta (från Apoteket) som du sätter en bit luftslang på. Sug sedan upp frysfoder med denna "pipett". Mata sedan stimfisken med torrfoder så att de får något att göra. Spruta sedan ned frysfoder _under_ stimfisken, mot Apistona. De greppar oftast rätt snart att de får sin mat på annat ställe.

                    Hilsen,

                    /P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 January 2011, 12:13.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • siimone
                      • January 2011
                      • 39

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Det fina med alla Apisto i detta komplex är att honorna är verkligt snygga de också. Sant som du beskriver, de är gula (vid bra skötsel knallgula), oftast med mer eller mindre synliga svarta ränder/markeringar på kroppen. Flest ränder har jag för mig baenschin har. Den svarta markeringen på främre delen av bukfenorna gäller också för honor (inte hannar). En av de första könsskillnader som öht syns på dessa arter, vad jag vet. Brukar kunna ses redan när de är runt 1 cm. Bombsäkert tecken också. Honorna är även mindre än hannarna. Du har sannolikt två hannar och en hona. Låt dem vara så länge, men var beredd på att en hanne kan bli utmobbad. Ryker de ihop på allvar så är det bäst att flytta den mindre.

                      Flingfoder till Apisto är sällan lyckat. De tar efter tillvänjning en del granulat, t ex discusbits (Tetra). Levandefoder klår allt, men många giter inte trixa med det. Små räkor, vita mygg, Moina, allt går ned i väldig fart. Näst bäst är frysfoder, t ex vuxen artemia, men även en del andra små räkor brukar uppskattas. Testa med Mysis t ex.

                      Något som kan vara svårt med Apisto i sällskapsakvarium är att de sällan hinner med vid utfodringen. De kan upplevas som lite eftertänksamma fiskar. Står gärna och glor på fodret, funderar över om det går att äta, testar lite, tuggar runt, spottar ut, testar igen åssevidare. När de väl har bestämt sig för ATT fodret var ätbart brukar stimfisken ha gjort soprent på allt foder. Ett trick där är att köra dubbelutfodring. Förbered frysfoder så att det är väl tinat (jag brukar ta en liten burk, fylla med akvarievatten och så tina frysfoderkuberna där). Gör en "pipett" med hjälp av medicinspruta (från Apoteket) som du sätter en bit luftslang på. Sug sedan upp frysfoder med denna "pipett". Mata sedan stimfisken med torrfoder så att de får något att göra. Spruta sedan ned frysfoder _under_ stimfisken, mot Apistona. De greppar oftast rätt snart att de får sin mat på annat ställe.

                      Hilsen,

                      /P

                      Efter att ha studerat deras beteende ännu mer nu så skulle man nog kunna konstatera att den mindre hannen är lite utmobbad. Borde man skaffa en till hona åt honom så att man har två par? Eller är det bättre att ha bara ett par, eller en hanne och två honor? Vill ju hemskt gärna ha det fredligt i akvariet så att alla fiskar mår bra.

                      Vid matningen av flingfoder så simmar de nog upp till ytan och äter av fodret, men som du säger så är dom lite eftertänksamma och äter väldigt långsamt. Inte lika glupskt som de övriga fiskarna. De har väl antagligen blivit matade med det i djuraffären. Jag har studerat och haft akvariefiskar i flera åt men jag är ändå ganska så nybörjade med den här typen av fisk och dess utfodring. Angående levande foder så testar jag gärna på för att göra dom tillfreds, Men kan man köpa det i djuraffären, små räkor och mygglarver som levande eller har de bara fryst och torkat? Kan man själv behöva odla tex artemia?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Det beror lite på hur stort akvarium du har om du kan köpa till en hona eller två till, hur stort är det?

                        Jag svarade dig i den andra tråden om matningen, kolla där för där var lite tips.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Kom gärna med lite fler bilder på fiskarna
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • siimone
                            • January 2011
                            • 39

                            #14
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Det beror lite på hur stort akvarium du har om du kan köpa till en hona eller två till, hur stort är det?

                            Jag svarade dig i den andra tråden om matningen, kolla där för där var lite tips.
                            Akvariet är 60 liter så det är ett helt vanligt akvarium.. De på djuraffären sade att det passade fisken mycket bra. de har också många gömmställen, mycket växter, rötter och annat men ändå fritt rum att simma på så de ser ut att trivas.

                            laddar gärna upp fler bilder, det är bara lite svårt att fotografera dem för jag har inte så bra kamera, det i säg så ger inte fisken riktigt rättvisa eftersom att dom är så mkt finare än på bilderna

                            angående tipsen du gav så läste jag dem, alla tips är till mycket stor hjälp för mig just nu. så tackar så hjärtligt det var mycket vänligt

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Till 60 liter rekommenderar jag inte mer än ett par. Det blir för trångt. Du får slagsmål och osämja, rätt säkert. Flytta extrahannen. Med baenschi lyckades jag få till ett bra par som funkade tom i ett 20-liters, men det är inget jag rekommenderar. Jag satte paret där tillfälligt, de lekte av, och jag lät det vara - planen var hela tiden att flytta dem, men de envisades med att fungera harmoniskt även i den akvariestorleken så de fick vara kvar. Får tillägga att akvariet hängde ihop med ca 6 kubik vatten, så vattenkvaliteten var inget problem. Det är annars en stor risk i så små akvarium.

                              De brukar funka ok parvis (panduro och baenschi, osäker på nijsseni), men jag har haft panduro som lekt av i harem. De verkade ändå inte kräva det, och spontant tycker jag 60 liter blir trångt för harem. Nu påverkas revirstorleken rätt bra av inredningen, men som ett exempel kan A. agassizii, trots att det är en dvärgciklid, ha revir i naturen som ligger runt en kvadratmeter för en hanne (uppgift från Cichlid Atlas). Nå, kort sagt hade jag kört ett par i 60 liter.

                              Levandefoder finns sällan i butikerna numera, men med lite tur och bra butik kan du iaf hitta vita mygg under vintern. Vet inte var du bor, men bästa butiken för levandefoder i landet är sannolikt Janne Wester på Södermalm i Sthlm (Södermalms akvariebutik). Extremt duktig kille. Rekommenderar att du satsar på frysfoder till en början. Vill du själv odla levandefoder är t ex Hyallella azteca rätt enkel (en dvärgräka, liknar våra märlkräftor fast mindre). Ett eller två små akvarium/burkar (5-10 liter) kan ge rätt bra skörd. Moina, en liten vattenloppa, är svårare, men har man fått fart på dem är de rätt enkla. Kräver dock flera småburkar om man ska vara säker på att behålla kulturerna.

                              De vuxna Apistona tar även nykläckt artemia, men det är lite väl smått för dem. Yngel går däremot på det direkt, inga problem. Du kan också kolla efter enkyträer och grindalmask till de vuxna, men var lite mer försiktig med matning där. Ska innehålla lite väl mycket fett, plus att det är dåligt med ballastämnen i dem (sådant som är bra för matsmältningen). Helt övertygad om att små räkor/kräftdjur är stapelfödan i naturen. Moina är det bästa levandefoder jag kört, alla kategorier. Finns alltid olika storlekar på dem i kulturerna, de vuxna tar de stora och ynglen tar de små.

                              Att dra upp artemia är rätt svårt men fullt möjligt. Lyckas du med det kommer du dels ha stora artemia plus nauplier, så fodertillgången är säkrad för både vuxna och små. Kräver ett gäng kulturer för att vara säker där också. Se till att du sköljer av dem bra vid matning, så hindrar du att salthalten i akvariet stiger för bra.

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 January 2011, 13:50.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...