Knorrmal eller Chokladmal??? Vad är hon för något?? :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • öronålen^^
    • February 2008
    • 69

    Knorrmal eller Chokladmal??? Vad är hon för något?? :S

    Ehm, well. Köpte för ca 2 år sedan en söt fisk från affären som gick under försäljningsnamnet Chokladmal, men efter att ha sökt här bland artbeskrivningarna och tittat så visade det sig att det var en prickig knorrmal, eller, det trodde jag iallafall...

    Pix började som en liten mörkblå fisk med vita fläckar precis som Prickig Knorrmal, efter många dagar av att gömma sig i en grotta och sen under en mangrove rot och tillslut kom fram då hon skulle flyttas hade hon nu blivit lite grå/brun i färgen. samma fläckar som alltid men helt annan färg än den hon hade från start. Så jag undrar, är hon en Prickig Knorrmal som jag trodde och matade & tog hand om som det, eller är hon en Chokladmal?? Är rätt confused över vilken sorts fisk hon är, någon som vet???
    Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus
  • KORSARKOFF
    • August 2010
    • 327

    #2
    Jag ser inte så bra på bilden du bifogat....
    40L Yngel
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
    240L Sällskap
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det låter som prickig knorrmal (Agamyxis pectinifrons), som jag har för mig ibland kallas prickig chokladmal. De kan nog blekna lite, från svart till gråbrun. Chokladmalen Platydoras costatus är längsrandig i brunt och vitt. Har själv en liten grupp prickiga knorrmalar, där den ena (om den fortfarande lever) säkert är mer än 10 år.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • öronålen^^
        • February 2008
        • 69

        #4
        Ah ok, så hon är alltså en Knorrmal trots allt, glad att jag inte haft fel hela tiden. Skumt att hon bleknar dock :S
        Tack för hjälpen
        Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus

        Kommentar

        Arbetssätt...