Regnbågsgoby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Regnbågsgoby

    Nå´n som kan det latinska namnet på en fisk som (åtminstone i "min" butik) kallas Regnbågsgoby på svenska? Den är långsmal, verkar bottenorienterad, man kan tydligen sätta sig på glasrutorna också. Det är en ganska liten art, vad jag förstod.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • keen-eyed
    • January 2009
    • 409

    #2
    De jag vet som kallas regnbågsgoby är Tateurndina ocellicauda men den passar inte riktigt in på din beskrivning "Den är långsmal, verkar bottenorienterad, man kan tydligen sätta sig på glasrutorna också" Visst de är ganska långsmala och är gärna neråt botten men de sitter inte på några glasrutor..

    EDIT, slänger upp en bild också.
    Bifogade filer
    &

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Nej, så´na är det inte, har bett honom ta in så´na faktiskt. Och de brukar väl kallas påfågelsgoby? Dessa jag såg är mycket långsmala, som ålar nästan.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • keen-eyed
        • January 2009
        • 409

        #4
        När jag köpte mina kallades även dessa regnbågsgoby har även hört någon kalla dem indiangoby och även påfågelsgoby så det finns mer än ett "handelsnamn"
        Söker man på google på regnbågsgoby så kommer tateurndina ocellicauda finnas med bland sökresultaten som just regnbågsgoby..
        &

        Kommentar

        • keen-eyed
          • January 2009
          • 409

          #5
          Akvarieteknik hade några små gråa de kallade för goby rainbow är det dem du menar? Rhiogobius sp stod som latinskt namn på dem på deras sida..
          &

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, den kan det vara. Den liknar den åtminstone. Storleken som står, är det vuxenstorlek, eller storleken på dem de har inne?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • keen-eyed
              • January 2009
              • 409

              #7
              Det står ju storlek 4-6cm och även längd 15cm så jag antar att de som säljs är 4-6cm men att de blir 15cm som vuxna..
              &

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                Har varit å kikat på dom själv. Frågade Tommy men han hade ingen aning om namnet. Jag tror det är en Stiphodon av något slag, verkar vara en goby från snabbt strömmande vatten. Avlång och smal kroppsform och "sugpropp" på magen. Men vad den heter exakt vet jag inte, hann inte studera dom så ingående.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Har också pratar med honom om dem. Kollade på zoopets artbeskrivning, och ja, nå´n Stiphodon kan det kanske vara, elegans kanske?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Mycket troligt en Stiphodon, men specifik art där är ett träsk. Har frågat runt en hel del, men ingen verkar kunna reda ut det ordentligt. Den jag tänker på är iaf mycket långsträckt, hoppar fram (kan inte simma normalt), har svarta ränder på sidorna i kombo med ett blått neonband. Hyfsat hög främre ryggfena. Riktigt fräcka fiskar, men tyvärr verkar de grymt svårodlade. Har tydligen samma cykel som t ex Amanos, där larverna behöver utvecklas i saltvatten.

                    Rhinogobius tror jag inte det är du syftar på, men kan annars rekommendera dem varmt. Lyckats odla Rhinogobius wui (fd duospilus). Fräcka firrar det också, men de kan vara rätt ettriga mot varandra. Oftast verkar honorna vara färglösare (stämmer iaf på de Rhinogobius jag sett), men Stiphodon är ett träsk. Där är det svårt. Gör inte saken enklare att de som finns i hobbyn är VF (vad jag vet) och det ofta dyker upp flera olika arter i samma sändning.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • malfunkshun
                      • September 2008
                      • 394

                      #11
                      Sant att Stiphodongenuset är rejält jobbig att hitta rätt i. Finns rätt många Cf. och Sp. som förvillar då de inte är helt kartlagda än.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Här är några (suddiga) bilder på dem.
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nå´n som har nå´n idé?
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #14
                            Ser ut som Stiphodon, men återigen, det var det där med art... googla på Stiphodon och bilder så hittar du dem säkert. Lita bara inte på något vetenskapligt namn där. Ruskigt fräcka fiskar iaf.

                            Hilsen,

                            /P
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            Arbetssätt...