Vildfångad svensk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Vildfångad svensk.

    På allmän begäran (och för att jag själv är nyfiken förstås) undrar jag vad det är jag har i mitt kar? Filmen är visserligen inte fokuserad på dem, men man undrar förstås över de silverfärgade id/sik/löjliknande fiskarna som håller till i övre skiktet av karet.

    Jag fångade dem som foderfisk i somras, I havsviken strax bortom älvsmynningen (västerbotten) men det syftet har de sedan länge växt ur.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Löja skule jag säga, möjligen gardering med stäm. Vart i fridens dar är min bok med bestämningstabeller?
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Har ingen aning om vart du lagt boken *ler*, men Löja var också ett av mina val när jag bestämde mig för att börja undersöka lite.
      I så fall har jag dock ytterligare en fråga.
      Är inte Sik och Löja samma fisk?
      Siklöja?
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Nej, nej, löja är en karpfisk som är släkt med mört, brax, guldfisk och sånt. Sik och siklöja är laxfiskar och såna känns igen på fettfenan, en liten mjuk fena utan strålar bakom ryggfenan bortåt stjärtroten. Siklöja ingår i sikgruppen som är en mycket rörig grupp med många arter och inte helt utredd systematik.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Där ser man! Frågar man inte får man ingeting veta - och sådant där står inte på wikipedia.

          Om det är löjor borde de med andra ord inte hinna växa ifrån mig innan sommaren då någon kanske vill adoptera dem till sin damm. Det låter finemang!
          Rätt vackra är de i alla fall!

          Stäm har jag ärligt talat aldrig hört talas om... förmodligen kallas de något annat i folkmun häruppe.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är svårt att se nåt på den videon.

            Kan du kolla om:
            * analfenans framkant fäster framför ryggfenans bakkantsfäste?
            * det finns nån rödaktig ton (kan vara mycket svag morotsorange) på ögon eller stjärtfena?
            * det finns någon svart färg i bakkant på stjärtfenan?
            * analfenan är längre än den är hög?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              De är hemskt svåra att fotografera i det mörka karet, därför länkade jag bara till filmen.. men:
              *Analfenans framkant ligger så gott som Exakt i kant med ryggfenans bakkant.
              *Ingenting rödaktigt på fisken utöver det 'guldskimmer' den får under lampan.
              *Nix
              * Svårt att säga... möjligtvis.

              det här är den bästa bild min kamera går med på i skuggan - kanske hjälper den åtminstone med fenformen.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                De ser verkligen ut att vara byggda för fart.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Jag lägger mina pengar på Stäm.

                  De heter, vad jag vet, så här också FULLT med sån skit vid Stackgrönnans Båtmuseum (1,5 mil nedströms om stan)... Otroligt störande när man försöker dra Abbarn :/
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Sådana har vi inte här såvitt jag vet, fina fiskar.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Och jag som aldrig ens hört talas om fiskfan ( Stäm) när jag varit ute och fiskat. Hos oss är alla silverfärgade fiskar Mört eller Id. XD
                      Förutsatt att de inte är Harr eller sik förstås, men sik får man inte på mete och Harr VILL man ju ha!

                      Oavsett vilket är jag rätt förtjust i mina silverfiskar. De får la hoppa ned i 375'an så småningom.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Håll hårt i dem, för de är riktigt fina.
                        Tänk vad härliga fiskar vi har runt omkring oss? Ibland är vi så glada i allt exotiskt att vi glömmer bort vår nära natur.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          #13
                          De blir dessvärre lite för stora för att hålla i stim någon längre tid, så de här får jag nog ge bort så småningom.. Elritsan har jag ju vurmat för tidigare dock. Så snygg och så tacksam fisk!

                          Visst har du rätt.

                          Spiggen är ju Tokigt snygga, men de har så mycket Äckliga parasiter istället.
                          Kanske om man kunde hitta en riktigt ung kull?
                          De här har jag ju haft sedan man knappt kunde se dem.
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pickles
                            Och jag som aldrig ens hört talas om fiskfan ( Stäm) när jag varit ute och fiskat. Hos oss är alla silverfärgade fiskar Mört eller Id. XD
                            Förutsatt att de inte är Harr eller sik förstås, men sik får man inte på mete och Harr VILL man ju ha!

                            Oavsett vilket är jag rätt förtjust i mina silverfiskar. De får la hoppa ned i 375'an så småningom.
                            jo, fast jag tror nog att harr inte går så bra att ha i det karet du har

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              #15
                              Håhåh, säg aldrig aldrig. Jag menar ju att det här är ett Magiskt kar! ; )
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...