Vilken Cikild är detta??? BILD!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Vilken Cikild är detta??? BILD!!!

    När jag var ner till handlaren tidigare och köpte medicin, såg jag en Ciklid som jag tyckte var jättesnygg De hade fått in den från en privatkund, och visste inte vad det var för ciklid......Jag är lite sugen på den, men jag vill nog veta vad det är först...och evt. köpa en kompis till den....den var nämligen ensam...har ingen aning om det är en hane eller en hona....Kanske ni vet

    H*n var svår att knäppa kort på, och dessutom så hade jag bara mobilkameran att tillgå, men jag testar....Nån kanske ser vad det är...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 022.JPG
Visningar: 1
Storlek: 91,6 KB
ID: 2181093
    Klicka på bilden för större version

Namn: 024.JPG
Visningar: 1
Storlek: 111,7 KB
ID: 2181094
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ser ut som en Thorichthys maculipinnis (tidigare ellioti) faktiskt, som paret jag bytte in igår, fast mina hade mer blå prickar, men den här ser äldre ut. Skulle gissa att det är en hona. Nå´n sorts eldbuk (Thorichthys) är det nog hur som helst.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Ser ut som en Thorichthys maculipinnis (tidigare ellioti) faktiskt, som paret jag bytte in igår, fast mina hade mer blå prickar, men den här ser äldre ut. Skulle gissa att det är en hona. Nå´n sorts eldbuk (Thorichthys) är det nog hur som helst.
      Det är min mobilkamera som är lite halvkass... H'n har mer blå prickar över kroppen. Men om det är en sån, så skulle ju jag vilja ha den....Är det Syd eller Centralamerika??? Och hur är den i humöret??? Kan ett par gå i 300 liter??
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Thorichthys är centralamerikaner, och de är ganska fredliga. Japp, det kan de göra
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Fishface
          • October 2010
          • 385

          #5
          Nyckelhålsciklid Cleithracara maronii

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nejnej! det är det inte :P

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Ursprungligen postat av Fishface
              Nyckelhålsciklid Cleithracara maronii
              Nej, Nyckelhål är det inte...det vet jag...sånna finns här hemma

              Nej jag lutar mot att det kan vara en Maculipinnis som Micke A skriver...Eller om det kan vara en "robertsoni" ??? vet ej vad det är....Någon annan som vet och kan bekräfta eller förneka...
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                är det bara jag eller är det fler som tycker att det ser mer ut som en jordätare ?



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  möjligtsvis på översta bilden men inte nedersta

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    påminner en del om kroppsformen och färgsättningen om denna:

                    som sagt var, vilken fisk är detta ? har mina misstankar, men vill höra vad expertisen säger.... .



                    visade sig vara en brasilianare....


                    men jag kan ha fel...har ju hänt förr...


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      påminner men är nog inte den heller.

                      fast jag har ju inget bättre att komma med så :P

                      Kommentar

                      • Rooster
                        • March 2006
                        • 1468

                        #12
                        Är relativt övertygad om att det är en Thorichtys, och troligtvis en hona. Sen vilken art kan jag tyvärr inte säga men ellioti å meeki tror jag inte men kanske maculipinnis som Micke säger.
                        Fish for Life!!!

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Kensa: Jordätare var min första tanke också, när jag såg den....Den är väldigt lik den översta på bilderna i länken du postade, men den här hade lite mer rött på buken....Funderar på om jag ska åka ner med systemkameran och knäppa kort....Vill gärna ha den, men vill veta vad det är första...

                          Hannesc: det är faktisk samma fisk på korten Men ena är knäppt med och den andra utan blixt...
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            haha ofasen

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag är ganska säker på att det är en Thorichthys (eldbuk), men ingen meeki. Den har Thorichthys typiska gällockfläck. Att Thorichthys liknar Geophagus, med spetsig huvudprofil beror på att de har samma beteende att söka igenom sanden efter mat.

                              Jag är också ganska säker på att det är en maculipinnis, som, om jag har förstått det rätt, är det nya namnet på elloti. Kan vara t.ex helleri också, men en bild där man ser färgerna bättre skulle nog hjälpa. Det enda jag vet är att det inte är en meeki.

                              Här är några bilder på paret jag hade.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Shepard; 27 October 2010, 16:23.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...