Krokodilhuvudsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Krokodilhuvudsfisk?

    I butiken där jag brukar handla har han nå´t som han kallar krokodilhuvudsfisk. Det är en långsmal fisk med rejält underbett (verkar vara ytorienterad, med ganska liten mun), ganska långa trådlika bukfenor, och de är längsrandiga i brunt och beige. I det bruna bandet som går längs mitten av kroppen har den ett antal små, blå prickar. Min känsla när jag ser den är att det skulle kunna vara nå´n sorts gurami, men jag är osäker. Är sugen på att köpa dem, men vågar inte riktigt, ifall det är nå´t som blir för stort. Nu är de ca 8-10 cm kanske.

    Han sa att vare sig han eller de han köpte in fisken av vet vad det är, så jag sa att jag kunde försöka ta reda på det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • DjTommy
    • October 2008
    • 321

    #2
    Låter intressant detta! Vilken butik?
    54 liter BB
    96 liter Dagis
    375 liter Malawi

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Gissningsvis nån Luciocephalus?
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Japp Förmodligen Luciocephalus aura, som verkar väldigt lik L. pulcher tydligen, förutom att L. aura har blå prickar. Och som jag misstänkte, så är de tydligen släkt med guramis. Blir lite drygt 10 cm, vad jag förstår, och bakhållsjägare, som kan svälja rätt stora byten.

        De finns på Trop, han har fyra, och jag funderar på att lägga beslag på dem
        Senast redigerad av Shepard; 26 October 2010, 20:24.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • DjTommy
          • October 2008
          • 321

          #5
          Oj, dom var fina faktiskt. Lagom strl. på dom med.. Ska ner en sväng imorgon och fylla på med mat här hemma, får se om du vart där innan så man får se dom. Oroa dig inte, kör enbart Malawi här hemma för tillfället.
          54 liter BB
          96 liter Dagis
          375 liter Malawi

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av DjTommy
            Oj, dom var fina faktiskt. Lagom strl. på dom med.. Ska ner en sväng imorgon och fylla på med mat här hemma, får se om du vart där innan så man får se dom. Oroa dig inte, kör enbart Malawi här hemma för tillfället.
            Ja, jag ville inte köpa dem idag, eftersom vare sig han eller jag visste hur stora de blir, men de har ju tydligen en sansad storlek. Åker väl dit på torsdag, så kan jag berätta lite om dem för honom, och ge honom det latinska namnet. Kan förresten tipsa om att Trop inte har öppet imorr´n, så du inte åker i onödan
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • DjTommy
              • October 2008
              • 321

              #7
              Stämmer! Ville få det till torsdag imorgon..
              54 liter BB
              96 liter Dagis
              375 liter Malawi

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Vad jag förstår så är de paternala munruvare också.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Jag har två stycken Luciocephalus pulcher i mitt 720 liters akvbarium. Och de blir 20 cm. Munnen är inte så liten som den ser ut.....:/ De har samma form på käften som en Krokodil...dem öppnas från under ögonen och hela vägen fram till "nosen"...

                  De jagar, som du skrev, från bakhåll, och äter det mesta som kommer in i käftarna på dem....De är ofördragsam mot sin egen art. Ska du ha fler än 1 så bör du har minst 600 liters akvarium...:/

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 01.JPG
Visningar: 2
Storlek: 96,7 KB
ID: 2128319
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 02.JPG
Visningar: 2
Storlek: 154,6 KB
ID: 2128320
                  Klicka på bilden för större version

Namn: krokodil3.jpg
Visningar: 3
Storlek: 59,7 KB
ID: 2128321

                  Här har du bovarna...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 69873_164583953565738_100000424048301_432870_1132871_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,7 KB
ID: 2128391
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 71556_164583970232403_100000424048301_432871_494299_n.jpg
Visningar: 3
Storlek: 32,2 KB
ID: 2128392
                    Som ni ser så har de inte så små munnar, som man kan tycka när man ser dem......
                    Bifogade filer
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    Arbetssätt...