Igel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    #16
    Det kanske är sådana, svårt att säga. Platta är de i alla fall. Mest vita, tycker inte de är så svagt rosa längre. Vet inte om de är så kantiga i huvudet och jag ser inga ögon så som det ser ut på bilden men den är ju väldigt förstorad. Lät ju dock inte så lovande att få bort dem och jag tycker verkligen de är skitäckliga.

    Jag tror säkert att de kommit ifrån de röda mygglarverna. Jag såg att det rörde sig när jag hade matat med det bara en stund efter att maten hade varit i akvariet. Jag har i och för sig matat med röda mygglarver i alla karen men i de andra går det ju fisk och det gör det inte bland räkorna/snäckorna. Finns dessa djur inte bland t ex artemia utan bara i röda mygglarver?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Ursprungligen postat av cillan
      Finns dessa djur inte bland t ex artemia utan bara i röda mygglarver?
      Artemia lever och fångas i saltvatten, medan röda mygglarver lever och fångas i sötvatten (inte alltid så rent vad jag förstår), så smådjur som klarar sig i sötvatten följer nog inte med artemia.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #18
        Gaaaa!! Blir så trött på dessa små äckliga varelser. Jag vet inte om mina körsbärsräkor börjar bli gamla eller om det är de där maskarnas fel men det blir lixom inte fler räkor. Jag vet inte hur jag ska bli av med dem, vi bytte ju akvarie och var jättenoga när vi fångade räkorna och snäckorna (asolne spixi) och kollade burken de fick vara i undertiden bytet skedde så att det inte fanns några med i burken. Det gjorde det inte vad vi kunde se men de är ju ändå kvar. Vi sparade ändå bara räkorna och snäckerna från det förra akvariet. Tror att det har kommit sådana till det andra akvariet oxå men där syns de knappt, tror att endlesserna äter dem eller malarna, beståndet hålls i alla fall nere där så de endast syns ytterst sällan. Jag vill ju ha räkor och snäckor i akvariet men inte de äckliga varelserna. Försökt ta kort på dem men det är svårt att få fokus på dem eftersom de är så små. Kan försöka i morgon och se om det går bättre.

        Finns det inget som kan få bort dem utan att döda räkorna och snäckorna?? Snäckorna har det heller inte blivit några fler av men jag har haft lite otur med dem och många utav dem dog ganska tidigt men har läst att om det är planarier så kan de äta upp ägg så de kan ju äta upp de få ägg som ev blir. Inte dvärgtandkarpen heller för den delen men det borde väl inte vara de äckliga varelsernas fel eftersom de föder levande yngel.

        Blä på äckeldjuren! Vill få bort dem.

        Kommentar

        • Nitra
          • November 2005
          • 39

          #19
          Misstänker att det är planarier
          Jag har ett räk kar på 60 liter,där går det körsbärsräkor och posthorn
          Mina skiftar i olika färger vissa är mörkare än andra,några är ljusare,och andra rosa aktiga
          I våras blev jag så s*tans less då det blev en invasion av planarier så jag beställde eradica,funkade klockrent,fanns inte en enda planarier på långa vägar efter den kuren,men efter någon månad så kom dom sakta men säkert tillbaka,
          Insåg att det inte var värt att mediciner en gång till då det total förstår alla goda bakterier i karet,så nu för tiden så suger jag upp dom med en smaaaal slang,brukar passa på när jag matar räkorna då är dom väller dom fram överallt och ingestans,det är knappt så att man ser foder knärtarna i bland då det är fullt med planarier på dessa
          Passar man då på att suga upp dom så får man faktiskt bort en ganska stor del av populationen.

          Nu har jag hydror,men det är en helt annan historia.
          Testa att mediciner bort dom eller plocka bort dom manuellt,det är mitt enda råd.

          LYCKA TILL att få bort ohyran i ditt kar

          *Värme*

          Kommentar

          Arbetssätt...