Igel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Igel???

    Visste inte riktigt vart jag skulle posta det här.

    Har i ett utav akvarierna sett små "iglar" eller vad det nu kan vara. Undrar ju förstås vad detta är för något och om det är dumt att ha dem kvar och även vart de har kommit ifrån. Jag matar med frysfoder några gånger per vecka och har faktiskt ibland sett att de röda mygglarverna har rört på sig efter en stund i akvariet fast de varit ordentligt frysta innan. Kan de komma från maten? Köper alltid Åleds frysfoder och det ska ju vara bra. Vad ska jag göra med dem? Tycker de är väldigt äckliga.
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    #2
    Har du växter ? isåfall kan det ha kommit från dem, och dem äter på och förstör växterna i akvariet, jag har själv det problem, så gäller att man får väck dem fortast möjligast anser jag, för dem blir bara fler och fler.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Ja jag har växter men det är från andra utav mina akvarier. Jag har aldrig sett dem i något annat akvarie. Hur får jag bort dem då? Jag skulle aldrig kunna ta i dem med händerna, tycker de är skitäckliga.

      Kommentar

      • Hallander
        • August 2010
        • 580

        #4
        Haha ja dem är väl inte så trevliga, jag gjorde igår en "fälla" tog en halvliters petflaska,i med lite grus och mal tabletter i flaskan, så nu ligger den på botten och hoppas jag får in lite sniglar där i, så får man ta upp och rengöra och lägga i igen osv tills det börjar se bra ut. Fick tipset av en här från zoopet.
        trevligt att se landskrona folk här inne !

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Ja fast det är inte sniglarna jag vill bli av med. De jag har sett har inget hus, de är bara en långa och äckliga.

          Ja inte allt för många La-bor här.

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Jaha jag trodde du blanda ihop det bara, men då är det jag som missuppfatta Då har ja faktiskt inte den blekaste, har du ingen bild på dem där skönheterna ?

            Hehe nej inte direkt.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135210 ser din igel ut som denna i min tråd, denna lilla gynnare fick jag från en växt i åled.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                De ser inte som de du har men de ser ut som de första youtube-klippen fast mina är mer rosa/vita. Knappt 1 cm långa. Superäckliga i alla fall. Det är ju säkert de som äter upp mina snäckor, har försökt få snäckbebisar i det karet hur länge som helst utan att lyckats. Men jag tror att mina följt med maten. Men det är bara vad jag tror. Har sett en en gång efter jag matat men då trodde jag det var mygglarv. Hur de nu kan överleva frysen vet jag inte. Maten är i alla fall från Åleds. Hur sjutton ska jag få bort dem? Jag kan inte ta kort på dem just nu för jag hittar inte dem igen. De försvinner typ in i filtret ibland.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Dom överlever inte frysen.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Vart kommer de då ifrån och konstigt att jag sett röda mygglarver röra på sig när de tinat.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Det är inte planarier du har?

                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #12
                        Urk!!!

                        Vet inte svårt att säga. De rör sig som på den första youtube-filmen som är solis tråd men de jag har är som ljusrosa/vita . Vad är planarier för något?

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #13
                          Vi har nytt bytt akvarium (bytt hela ställningen till en bättre). Plockade över snäckorna och räkorna till en behållare undertiden vi fyllde på de nya akvarierna. Tog helt nytt grus och filter till snäckorna/räkornas kar, alltså inget från det där de äckliga djuren varit. Kollade jättenoga i behållaren så att inga sådana där djur föllt med och det fanns inga i behållaren och jag tänkte puh nu är de borta. Men sådan tur hade jag inte. Det finns återigen sådana där krälande "iglar" i karet men bara i karet med snäckorna/räkorna i. Växterna är tagna från andra kar och där finns det inte sådana, gruset är samma som i det med malarna och endlessarna och där finns inga sådana djur (eller parasiter). Jag får heller inga nya snäckor längre och det fick jag innan de började invadera karet, dessutom har väldigt många snäckor dött sedan det blev många "iglar". Vet inte om det kan ha något samband. De äter på de snäckorna som är döda. Jag försökt ta kort på dem men får inte till fokusen på just de eftersom de är så små (har ingen jätteavancerad kamera). Någon gång har jag råkat få med några upp med hoven och då blir de alldeles bruna och i vattnet är de vita/genomskinnliga.




                          Kan man tillsätta salt för att få dö på dem? Tål asolene spixisnäckorna det och körsbärsräkorna (har även sandsnäckor i det karet men det viktigaste är att spixin och räkorna överlever)? Jag vill verkligen inte ha de där krälande sakerna kvar för jag tycker de är fruktansvärt äckliga och vill inte ens sticka när händerna i karet. Vad är det för något och hur hag de kommit dig? Hade de kommit med växter skulle de varit i fler akvarium.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Har också köpt Åleds röda mygg vid några tillfällen, och då sett något som såg ut som vita maskar bland mygglarverna, döda då... Men vad jag har förstått kan äggen klara sig i frysen?

                            Vid ett annat tillfälle såg jag en 4-5 cm lång, röd mask i ett kar där det gick ett discuspar, och jag är rätt säker på att det var en tubifexmask, som förmodligen kommit som ägg med fodret. Det var ett antal år se´n, men jag har för mig att jag matade med röda mygg även då. De du ser kan vara planarier, men de är nå´n cm, tunna, och vita. De är inte farliga (snarare godis för fiskarna), men de kan föröka sig ordentligt om man matar för mycket.

                            Min andra teori är att det är tubifex (som brukar säljas som fiskmat, i torkad form), som har kommit med frysfodret som ägg. Att de är rosaaktiga tyder på det, som vuxna är de röda. Kolla ordentligt på ett mygglarvspaket, kan du se smala vita trådar i det, som jag har för mig att jag gjorde?

                            Kan för skojs skull nämna att jag i ett annat mygglarvspaket en gång hittade en ca 3 cm lång död skalbagge, som en stor Synodontis eupterus satte i sig, lite bonusgodis

                            Hmm, såg en av bilderna nu, planarier är det inte. Vet inte om det är tubifex heller, vet inte hur de ser ut som små. Men det ser ut som nå´n sorts plattmask?

                            Jag brukar inte använda röda mygg, utan kör med fryst artemia istället.
                            Senast redigerad av Shepard; 25 January 2011, 14:36.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #15
                              Ser ut som dessa? http://www.redbee.se/content.php/50-...räkakvariumet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...