Mystiska fiskyngel i mitt räkakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trast
    • August 2009
    • 45

    Mystiska fiskyngel i mitt räkakvarium.

    Iphone bilder, smått omöjligt att få en bild på dem då jag har massa mossa i mitt lilla 20 liters.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Dessa såg jag först idag, inte haft mycket tid att studera mitt akvarium då jag precis skaffat mig en liten kattunge som behöver uppmärksamhet 23 timmar om dygnet. Jag upptäckte även lite små räklingar i akvariet och det är därför jag blev lite orolig, då dessa måste blivit så här stora på något sätt, och helst inte att dem ätit av räklingarna.

    Dem är ca 2 cm i storlek, grå/ljusbrun, genomskinliga, är platta på ryggen, och lite rundare undertill, och dem har vertikala ränder som slutar halvvägs över kroppen.

    Ska försöka ordna bättre bilder. Men dessa rackare måste kommit från någonstans.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Ursprungligen postat av trast
    Iphone bilder, smått omöjligt att få en bild på dem då jag har massa mossa i mitt lilla 20 liters.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Dessa såg jag först idag, inte haft mycket tid att studera mitt akvarium då jag precis skaffat mig en liten kattunge som behöver uppmärksamhet 23 timmar om dygnet. Jag upptäckte även lite små räklingar i akvariet och det är därför jag blev lite orolig, då dessa måste blivit så här stora på något sätt, och helst inte att dem ätit av räklingarna.

    Dem är ca 2 cm i storlek, grå/ljusbrun, genomskinliga, är platta på ryggen, och lite rundare undertill, och dem har vertikala ränder som slutar halvvägs över kroppen.

    Ska försöka ordna bättre bilder. Men dessa rackare måste kommit från någonstans.
    Nu kommer jag med ett okunnigt och chansartat uttalande: Kan det inte vara killiyngel då? Som hängt med något du köpt?
    All we are, we are.

    Kommentar

    • trast
      • August 2009
      • 45

      #3
      Det kan det mycket väl vara, ska se om jag kan få några bättre bilder, men det ser ut som en typ av killi.



      Lite bättre bild, den har samma fenplaceringar som en killi, men frågan är ju då vilken sort? :> PH borde ligga runt 6.5 i räkakvariumet, så dem lär ju inte tycka om och flytta till mitt tanganyika med 8.
      Senast redigerad av trast; 09 October 2010, 23:22.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Spontant ser det ut som en liten Epiplatys dageti, en killifisk. Den enda art jag haft som ynglat av sig värre än guppy - i vartenda kar jag stoppade ned dem i så blev det yngel. De funkar som små minigäddor, så räklingar lär försvinna.

        Hilsen,

        /P
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Nu är jag rätt okunnig på Killi, vilket jag håller med om att det ser ut som, men många killis uppehåller sig mest/bara(?) vid ytan så om det är en sådan art borde inte din räkkoloni utplånas även om några räklingar säkert stryker med. Någon som kan mer om killis kan säkert bekräfta eller dementera denna tankegång?
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • trast
            • August 2009
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Nu är jag rätt okunnig på Killi, vilket jag håller med om att det ser ut som, men många killis uppehåller sig mest/bara(?) vid ytan så om det är en sådan art borde inte din räkkoloni utplånas även om några räklingar säkert stryker med. Någon som kan mer om killis kan säkert bekräfta eller dementera denna tankegång?
            När dem väl vågat simma upp har dem legat med ryggen mot ytan, så det du säger stämmer det in på dessa väldigt bra. Men för det mesta ligger dem inkilade i mossan och är väldigt skygga.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Om det nu är E. dageti så är de ytorienterade, sant. För att hitta käk så rör sig dock många fiskar över hela burken. E. dageti har en rätt bra tilltagen mun, så jag är lite fundersam över räkkolonin ändå. En fullvuxen E. dageti ligger runt 5-6 cm och det skulle inte förvåna mig om de kan äta fullvuxna red crystals.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...