Vad är detta för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktor333
    • August 2007
    • 221

    Vad är detta för fiskar?

    Klicka på bilden för större version

Namn: Hemsida 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,1 KB
ID: 2181041Klicka på bilden för större version

Namn: Hemsida 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,3 KB
ID: 2181043
    Klicka på bilden för större version

Namn: Hemsida 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,6 KB
ID: 2181042Klicka på bilden för större version

Namn: Hemsida 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,5 KB
ID: 2181044

    Ursäkta dom dåliga bilderna men hoppas ni ska kunna se ändå! Fjärilen har jag koll på men dom andra två vet jag inga namn på?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Den övre cikliden är en Laetacara av något slag, ev. curviceps eller dorsigera (dorsigera verkar vara vanligast i handeln idag). Den undre cikliden kan vara Egyptisk munruvare, Pseudocrenilabrus multicolor, men jag tycker mig skymta blå läpp, lite längre fenor och kraftigare färg så jag tippar på Pseudocrenilabrus nicholsi.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • viktor333
      • August 2007
      • 221

      #3
      Försöker kolla på arbetsbeskrivningarna men tycker inte det stämmer överens riktigt?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Håller med om att den övre är en Laetacara, min gissning är Curviceps. Den andra har jag ingen aning om.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • viktor333
          • August 2007
          • 221

          #5
          Ja det verkar ju stämma att den översta är en kurvciklid som det så fint hette på svenska Men hur ser man om det är en hona eller hane? behöver en lekkompis!

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Den undre är förmodligen Egyptisk munnruvare. Och hannarna kan få blått på läpparna...
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Den övre är en Laetacara dorsiger. Den undre, hmm, är tveksam på egyptisk munruvare, de får väl inte så stora och spetsiga fenor?

              Den nästan vita (mutation av nå´t slag?) Laetacara dorsiger som är på bilden i zoopets artbeskrivning är inte särskilt representativ för arten, så ljusa brukar de inte vara.
              Senast redigerad av Shepard; 07 October 2010, 14:26.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • viktor333
                • August 2007
                • 221

                #8
                Ser väl nästan exakt ut som på ena bilden i arbetsbeskrivningen på Laetacara Curviceps eller?
                Ska försöka få fram bättre bilder tills imon!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Den undre fisken är en hane av Kongomunruvare, Pseudocrenilabrus nicholsi. Mager & eländig.
                  Senast redigerad av Azur; 07 October 2010, 16:29.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktor333
                    Ser väl nästan exakt ut som på ena bilden i arbetsbeskrivningen på Laetacara Curviceps eller?
                    Ska försöka få fram bättre bilder tills imon!
                    Om du menar bild 4 av 6 under artbeskrivningen, så är jag rätt säker på att den faktiskt visar en dorsiger och inte en curviceps, så det kan vara förklaringen

                    Jag tycker personligen att dorsiger och curviceps är rätt lätta att skilja åt, då dorsiger är knubbigare i formen, och skiftar i rödbrunt, medan curviceps är mer långsmal, och är mer blågrön.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Undrar oxå på bild 4 i beskrivningen men den syntes inte bland kommentarerna av någon anledning
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Den undre, hmm, är tveksam på egyptisk munruvare, de får väl inte så stora och spetsiga fenor?
                        Jo, de kan få större spetsiga fenor. Innan de haruxi på sej, och blivit "stor"...Den där ser dessutom ganska tunn-/mager ut, och då ser fenorna ännu större ut...
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Det är inte en Egyptisk Munruvare det är en Kongomunruvare.
                          Egyptisk munruvare är honungsgulaktig med pärlblå fjällkanter över hela kroppen, saknar rött fält vid stjärtfensbasen, och har inte blå läppar. Vissa (men inte alla) Kongomunruvare har dessutom mycket förlängda bukfensstrålar, vilket inte Egyptisk Munruvare har.

                          Alla arterna av Pseudocrenilabrus blandas tyvärr ihop, och säljs ofta under fel namn. Det finns dessutom ett stort antal obeskrivna arter i södra afrika.
                          Senast redigerad av Azur; 20 October 2010, 16:09.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det är inte en Egyptisk Munruvare det är en Kongomunruvare.
                            Egyptisk munruvare är honungsgulaktig med pärlblå fjällkanter över hela kroppen, saknar rött fält vid stjärtfensbasen, och har inte blå läppar. Vissa (men inte alla) Kongomunruvare har dessutom mycket förlängda bukfensstrålar, vilket inte Egyptisk Munruvare har.

                            Alla arterna av Pseudocrenilabrus blandas tyvärr ihop, och säljs ofta under fel namn. Det finns dessutom ett stort antal obeskrivna arter i södra afrika.
                            Jag ger mej där. Jag trodde det var Egyptisk, de har jag haft, och den ser presis ut som min ena hanne...fast mycket magrare... Det kanske inte var Egyptisk jag hade då, utan Kongo...
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              OT, någon som har kurvciklider? Tycker de har blivit ovanliga i handeln, vilket är trist om det stämmer. Robust, tålig, lättlekt, liten och hyfsat snäll.

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...