Vad är detta för ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Vad är detta för ciklid?

    Tror det är en sydamerikansk men är väldigt osäker..
    Den har farit ordentligt illa i företagets "allmänna" akvarium så den har inte sina fenor i direkt examplariskt skick.. tog nu och adopterade denna i min jobb tank.

    Men den ska bara få gå här en stund tills mina golden har ynglat av sig igen är det tänkt..

    Eller med lite tur är den så fredlig så den kan vara kvar med golden ynglena som bara kommer vara ett par veckor när dom får flytta in.





    (jag får be om ursäkt för dom dålig bilderna, men mobilkamera och akvariefiskar är inte det lättaste)
  • malavi
    • December 2007
    • 396

    #2
    det är nog en malawi ciklid tror jag
    Mvh Daniel

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Svårt att säga men det är en afrikansk OB-variant i alla fall (Viktoria eller malawi). Kan mycket väl vara en korsning
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Sauce
        • April 2006
        • 142

        #4
        "OB- Variant" ? sorry men det har gått för lång tid sedan jag dammade av akvaristik kunskaperna så jag hänger inte med på förkortningen eller slanget

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          OB står för "Orange Blotch" och är en variant av honor och dessa finns till några arter i såväl Malawi- som Viktoriasjön.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            tror det är en OB variant av trewawase. men kan också vara någon viktoria eller rödzebrahona

            Kommentar

            • Sauce
              • April 2006
              • 142

              #7
              tack för all hjälp, snubblade över denna Labeotropheus fuelleborni. Kan den möjligen vara en sådan? för munnen påminner mycket om den som min har samt att min sliter tofsalger från en rot i karet

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                jo, det kan annars vara Labeotropheus trewawase som har samma munkonstruktion, men är lite smalare i kroppen

                Kommentar

                • Sauce
                  • April 2006
                  • 142

                  #9
                  tack för hjälpen iaf Får se hur det blir med denna i fortsättningen, om den får flytta in i mitt stora kar hemma eller gå kvar med ynglena när dom nu blir klara

                  Kommentar

                  Arbetssätt...