Är det en molly eller tandkarp eller...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluff
    • June 2010
    • 24

    Är det en molly eller tandkarp eller...

    Hej.

    Har 5 fiskar hemma som jag fått men inte vet vad det är för nått.
    Han jag fick dem av sa att de skulle ha vart vita, men vart aldrig det. Jag tänkte direkt på silvermolly. Ser precis ut så i kroppen, fast mina är typ gråa. Hanarna och honorna ser likadana ut. 4-6cm är de nu. Extremt snabba så jag har inte lyckats få nån bild. Tycker de skiftar lite i färgen, vissa dagar tycker jag att de mindre hanarna är lite mer silvriga/vita i färgen. Nån gång hade de lite gula magar, men återgår till grått igen.


    Denna bild tycker jag är väldigt lik, men bara honan överst på bilden. De är altså inte denna sort då hanarna och honorna ser lika ut.

    Tacksam för hjälp då jag vill veta vad jag har i akvariet.
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Säkert en molly du har... silvermolly kan ibland både gå ifrån sin vita färg och hanarna kan efter några generationer tappa generna för sin stora ryggfena... kan också vara en vildform av någon annan molly...

    bildgoogla på segelfensmolly, wildcaught molly, poecilia velifera och poecilia latipinna
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Molly ÄR tandkarpar, mer exakt levandefödande tandkarpar.
      Det du har är förmodligen Poecilia sphenops.

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        det är en molly. tror det är en segelfensmolly

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Det är segelfensmollys på bilden.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Det är segelfensmollys på bilden.
            Ursprungligen postat av fluff


            Denna bild tycker jag är väldigt lik, men bara honan överst på bilden. De är altså inte denna sort då hanarna och honorna ser lika ut.
            Men de likna bara dem, utan ryggfenan
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • fluff
              • June 2010
              • 24

              #7
              Tack för alla svar!
              Nu när jag har studerat dem lite mer nogrant tycker jag att hanarna kanske har aningen större ryggfena än honorna, men helt färglös. Sen är de riktiga matvrak! =P

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                Jag röstar fortfarande på Poecilia sphenops. Tycker det låter så på det du beskriver.

                Kommentar

                • fluff
                  • June 2010
                  • 24

                  #9
                  Sitter och studerar dem litte varje dag och tycker jag upptäcker nya saker hela tiden. Har 2 dalmatinmolly hanar i samma kar och har sett dem hängandes efter honorna av denna sort om det nu är Poecilia sphenops eller vad det nu är. Kanske får in en ful korsning =S, kanske får flytta dalmatinerna till guppy karet.
                  Såg ia igår att iaf den ena hanen har en tunn svart linje runt hela stjärtfenan och har börjat spärra upp ryggfenan när honorna simmar förbi. Han har större ryggfena än honorna men inte som bilderna av segelfensmolly.
                  Har googlat på allt ni har haft som förslag men hittar bara liknande fiskar, inga som ser helt ut som mina.
                  Tackar ändå för allas förslag och hjälp. Har iaf kommit mycket närmare.. =)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...