Okänd art av mal.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumthing
    • July 2010
    • 16

    Okänd art av mal.

    Vi har precis köpt ett nytt akvarium och fick med 2 st malar som de tidigare ägarna inte visste arten på. Tänkte kolla om man kunde få lite hjälp med att artbestämma dom.

    Här är två bilder på en av fiskarna.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Vi misstänker att det är någon form av Octocinclus. Någon som har några andra idéer?
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Tycker inte att det ser ut som en 'mal' så mycket som en grönling av något slag.... sedan vet jag inte om jag kan hjälpa till mer. Hur stor är den?
    Lite stor för en otto?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är ingen mal, utan en karpfisk ur släktet Garra. Exakt vilken art det är kan jag inte avgöra, det finns massor av Garra-arter och de kan vara svåra att skilja åt.

      EDIT: Häpnadsväckande svårt att hitta jämförelsebilder också, tack vare att de som gör japansk manga har en vana att ta latinska djurnamn till sina hjältar, och manga-skräpet dränker ut fiskbilderna på google.
      Senast redigerad av Azur; 29 July 2010, 15:54.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • NossNatas
        • July 2010
        • 5

        #4
        Den största kanske är runt 10-12 cm och den lite mindre är runt 8-10 cm.

        Grönling?

        Ursäkta förvirringen men det är jag och Sumthing som har akvariet tillsammans.
        Remember remember the fifth of November.

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Tänkte omedelbart på Karrokajas "Garry" när jag såg bilden, och Azur brukar ha kollen - lyssna på honom . ^^
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • NossNatas
            • July 2010
            • 5

            #6
            Azur okej tack för ett snabbt svar. Det är ju inte så jätte viktigt att veta en exakt art så där på stubinen men ditt svar minskade ner sökfältet ganska markant kan man ju klart säga.

            Tack för hjälpen!
            Remember remember the fifth of November.

            Kommentar

            • Sumthing
              • July 2010
              • 16

              #7
              Ja, söker du på Garra får du väl bara upp Naruto.. Men jag ska fråga Karrokaja om hon har någon idé.. För en andra åsikt liksom, Azur har antagligen rätt.
              If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

              Kommentar

              • NossNatas
                • July 2010
                • 5

                #8
                Jag tror jag faktiskt har hittat vad det är för art.

                Garra cambodgiensis dom bilderna jag har fått upp stämmer väldigt bra överens med dom som är postade i Sumthings inlägg.

                *Edit



                Jämförelsebild ovan.
                Senast redigerad av NossNatas; 29 July 2010, 16:08.
                Remember remember the fifth of November.

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Jag tycker det ser ut som Kinesiska Algätare http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1. De finns i lite olika färger. Har den gula själv.

                  Fast nu ångrade jag mig. Det är en "Garra Cambodgiensis" ändå.
                  Senast redigerad av Dexter; 29 July 2010, 16:16.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Tror mer på flyingfox , är dock väldigt lika varann. Har ett par själv, och dom är väldigt lika dom på din bild.
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Det är varken flying fox eller kinesisk algätare. Det är fullt tänkbart att det är G. cambodgiensis, men det finns flera förväxlingsarter.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • NossNatas
                        • July 2010
                        • 5

                        #12
                        Satans fiskar att se så lika varandra ut då!
                        Remember remember the fifth of November.

                        Kommentar

                        • Sumthing
                          • July 2010
                          • 16

                          #13
                          Karrokaja sa G. cambodgiensis/rufa, så jag tror att mysteriet är löst
                          If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is because everything would be what it isn't. And contrary-wise; what it is it wouldn't be, and what it wouldn't be, it would. You see?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Det finns massor av arter att välja på, och de flesta ser ut som fisken på bilden.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...