Vad är detta för fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    Vad är detta för fisk

    Såg en dylik simma vid stugan i dag. Den verkade inte helt ok utan simmade långsamt vid ytan med ryggfenan ovanför ytan. Den ser svart ut med ljusare inlägg. Längd ca 30-35 cm. Kan någon berätta för mig vad för fisk det är. Jag har inte sett en dylik tidigare. Stugan är belägen vid en grund vik i Åbolands skärgård. Bottnet består av lera och växtligheten av "Abborgräs" och vass.
    Bifogade filer
    h. Johan
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Ursprungligen postat av JLi
    Såg en dylik simma vid stugan i dag. Den verkade inte helt ok utan simmade långsamt vid ytan med ryggfenan ovanför ytan. Den ser svart ut med ljusare inlägg. Längd ca 30-35 cm. Kan någon berätta för mig vad för fisk det är. Jag har inte sett en dylik tidigare. Stugan är belägen vid en grund vik i Åbolands skärgård. Bottnet består av lera och växtligheten av "Abborgräs" och vass.
    Form av karpfisk???

    Detta att dom simmar nära ytan, har jag sett många gånger när te x brax leker...
    Men detta brukar ske i vassen och det är fler fiskar in action.

    Denna simmade själv kanske tyder på värmeslag eller sjudom (spånar bara här, ta inget på allvar)
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Ursprungligen postat av karrokaja
      Form av karpfisk???

      Detta att dom simmar nära ytan, har jag sett många gånger när te x brax leker...
      Men detta brukar ske i vassen och det är fler fiskar in action.

      Denna simmade själv kanske tyder på värmeslag eller sjudom (spånar bara här, ta inget på allvar)
      Är litet inne på samma linje att det kunde vara en form av karpfisk. Också det där med sjukdom är jag inne på. Fö kryllar det av Braxen här i viken. Fisken jag såg var helt ensam.
      h. Johan

      Kommentar

      • chricka
        • February 2009
        • 198

        #4
        Skulle kunna vara en Sutare men jag är inte säker.

        Kommentar

        • JLi
          • December 2004
          • 773

          #5
          Ursprungligen postat av chricka
          Skulle kunna vara en Sutare men jag är inte säker.
          Har forskat litet själv. Kunde vara en Sutare. Bedöm själva.

          h. Johan

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av JLi
            Har forskat litet själv. Kunde vara en Sutare. Bedöm själva.

            http://www.maretarium.fi/mare/4_4_se.php
            Ser absolut ut som en sådan...
            Dom lite "tyngre" fenorna eller hur man ska förklara det... Och den mörka färgen.. jepp det måste vara en sutare!

            Och då kanske den inte är sjuk... utan den softar bara runt i det varma ytvattnet? som siesta ungefär
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Den såg inte ut att må bra minst sagt.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Nej, den ser rätt trasig ut.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Tänkte sutare direkt! Det klumpiga lite degiga utseendet är det inte många skärgårdsfiskar som har. Sutarna är ju bottenfiskar (har en väldigt mjuk och platt mage som "hänger") och det i kombination med fenorna får mig att tro att den antagligen suttit i ett nät eller liknande. Visst kan den ha hamnat i bråk men det ser lite konstigt ut.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    ser ut som en sjuk sutare. väldigt vad mörk han är i färgen. sutare brukar vara mest gröna

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      I vattnet kan de ofta se väldigt mörka ut, speciellt på ryggen. Dessutom ser ju även många fiskar lite annorlunda upp i en skärgård gentemot en insjö.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      Arbetssätt...