Fångade den här för ett par dagar sedan..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Fångade den här för ett par dagar sedan..

    Så, liksom med vattenväxterna jag fyndat undrar jag - vad är det här? En liten aborre? En liten snorgärs?
    Den är fångad i mynningen till en halvstor bäck intill sommarstugan och verkar rätt stillsam. håller sig endera någon centimeter ovanför botten eller drivande i ytan vid strömmen. Man ser tyvärr inte särskilt mycket av ryggfenan på de här bilderna, men den är rätt "pigg" och hög. Det var därför jag spekulerade över aborre, men borde inte det synas ännu mer vid det här laget då?
    Det går mycket Id i bäcken, men jag tror inte riktigt på det..
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4134.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,8 KB
ID: 2180818Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4133.jpg
Visningar: 1
Storlek: 191,9 KB
ID: 2180817
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Ingen abborre, men kanske en elritsa?
    Checking out...

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Ingen elritsa är jag rädd. Firren intill på första bilden är en elritsa även om den är lite större, och även de mycket små som går i karet har det där distinkt randiga mönstret. De är också rundare, och längre. Har ett helt annat sätt att röra sig på (vilket givetvis inte framgår på bild. ).
      Det var det som gjorde mig så konfunderad. ALLT jag fångar brukar vara elritsor, om de inte är spigg. ^^
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Så långt jag ser på bilden så har den två ryggfenor som är olika, en främre taggstrålig och en bakre mjukstrålig. Då är under förutsättning att det handlar om sötvatten gruppen klar, det är en abborrfisk. Att döma av bilden är inte ryggfenorna sammanhängande utan åtskilda. Då är gärs utesluten.

        Kvar är då två möjligheter, abborre och gös. Jag vill inte säga nåt säkert utifrån den bilden men skall jag gissa så tror jag på en gös. Ett kännetecken för att se skillnad är gällocket, abborren har en taggig spets på det bakåt medan gösens är mer rundat.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Jag blir alltid så imponerad av människorna på det här forumet, som verkar kunna allt. Tack ska du ha, Bygert! Jag googlade lite bilder och studerade den lille ett slag för att komma fram till att du antagligen har rätt.
          Jösses - jag har fångat en jättefisk!
          Jag hoppas verkligen att den överlever sommaren och blir en aning större. Har inte hört talas om gös i akvarium tidigare.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Känns lite för knubbig för gös tycker jag. Men svår vinkel. Tror mest på abborre på dom bilderna faktiskt.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Ursprungligen postat av Pickles
              Ingen elritsa är jag rädd. Firren intill på första bilden är en elritsa även om den är lite större, och även de mycket små som går i karet har det där distinkt randiga mönstret. De är också rundare, och längre. Har ett helt annat sätt att röra sig på (vilket givetvis inte framgår på bild. ).
              Det var det som gjorde mig så konfunderad. ALLT jag fångar brukar vara elritsor, om de inte är spigg. ^^
              Hehe givetvis tittade jag på fel firre.
              Checking out...

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Den är visserligen bara strax över centimetern ännu, så det hinner förmodligen hända mycket med den över bara någon månad. Det ska bli spännande att se vad det blir, men om man ska gå efter formen på gällocket booorde det inte vara en aborre.
                Får uppdatera när pyret växer.

                Dre: *Flinar* Det förklarar saken. Ta en titt på Båda bilderna nästa gång. ; P
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Det är svårt att identifiera fiskyngel, särskilt på bild i lite dålig vinkel, men jag tycker det ser ut som om den har antydan till mörka tvärband. I så fall en abborre.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    hur stor är den?

                    ser inte ut som en abborre tycker jag

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      här har du ett gösyngel

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        #12
                        Som sagt, strax över en centimeter. Det är en riktigt trevlig gynnare, och jag tror att vi kan hålla oss till gös eller aborre, helt klart. Gösynglet på bilden ser mer långsträckt ut tycker jag, men det kan helt enkelt hända att det är lite äldre. Större.

                        Bättre bild än denna får ni helt enkelt inte! XD
                        Bifogade filer
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Den nya bättre bilden får mig att luta mer åt abborrhållet. Det är ju också en mycket vanligare fisk än gösen så ren sannolikhet talar också för abborre. Små yngel är dock inte det lättaste att identifiera så du får helt enkelt ta och sköta om krabaten så vi får se vad det blir av den.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #14
                            New and improved! *flin*

                            Tycker också att den ser lite 'trubbigare ut än gösen - men det hade naturligtvis varit hemskt roligt om det varit något annat än en aborre.
                            Hur som haver ska verkligen ta god hand om den - det verkar vara en liten tuffing och har lätt blivit en av favoriterna i karet. Får la uppdatera efter ytterligare ett par centimeter. ^^
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Bara nyfiken vad matar du den och de små elritsorna med, smått levandefoder typ artemia, mygglarver å sånt eller?
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...