Kardinalfisk Emerald?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    Kardinalfisk Emerald?

    Okej, så här är det: Jag har en "kub" på 31 liter, och funderar på att skaffa Dvärgkardinalfiskar till den. Var in på Djurmagazinet idag, och såg något som KANSKE är dvärgkardinalfiskar. De hade kardinalfiskar i två olika akvarier, och i det ena kostade de 16 kr / st och det andra 39 kr / st. Jag gissade då att de dyrare var dvärgkardinalfiskar. Lappen sade "Kardinalfisk Emerald". "Fiskkillen" i personalen fick ingen klarhet i vad det var för något. Han trodde att det var en odlingsvariant, men det är bara det att de är i princip identiska med de vanliga kardinalfiskarna. Möjligen en aning gråare. Kanske var de en aning mindre, men det fanns "Emeralder" som var lika stora som de vanliga. Men ingen skillnad som gjorde det värt att höja priset, så olika var det faktiskt inte.

    Någon som vet vad det egentligen är för något?
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    *Hjälper Fia att putta upp sin tråd*

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Dvärgkardinalfisk har mer blåögon, ljusare (grå/vitare kropp), längre och vitare fenor (övre fenan slutar i vitt), har en vit/ljus rand ovanför den svarta.

      Kardinalfisk har mindre blå ögon, rödare kropp, rödare/brunare rand ovanför den svarta, röda fenor och större.

      det finns en odlingsform av den vanliga kardinalfisken som är mer gul/guldig i färgen. jag vet inte vad den heter.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        dels finns den vanliga kardinafisken Tanichthys albonubes
        och sedan finns det också den vietnamesiska kardinalfisken Tanichthys micagemmae. Den senare blir lite mindre

        Sedan finns det också en "guldfärgad" odlingsform av den vanliga. Och det enda som skiljer denna från den vanliga är färgen

        Vilken av dessa som kallas för emerald vet jag inte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Det visade sig att akvarieteknik kallar dvärgkardinalfisk (alltså Tanchtys micagemmae) för "Kardinalfisk Emerald".

          Kommentar

          • .L.
            • September 2012
            • 25

            #6
            Hehe, är nu lite orolig att jag kan ha köpt 2 olika sorter Djuraffären jag köpte mina första i hade bara 4 så idag köpte jag 3 till i en annan affär men kommer hem och märker att de nya är mycket blekare och gulare i färgen än mina första, kan det vara för att de är honor eller har jag köpt 2 olika sorter under samma namn? Alla mina första var så smala så jag antar att alla är hanar och jag bad därför specifikt om honor denna gången för att det skulle bli lite av varje men nu kanske det inte ens är samma sort?

            Kommentar

            Arbetssätt...