Vilket kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Vilket kön?

    Jag fick helt plötsligt ledigt ett kar på ungefär åttio liter (bara posthorn och amano sedan firrarna flyttat) och blev tvärförälskad i fjärilscikliderna som nyss inkommit till favoritaffären.
    Sagt och gjort - jag kom hem med fyra stycken och skulle nu vilja be om hjälp utav proffsen som kan se skillnad på de små pärlorna. OM det går att se någon skillnad.
    Måste jag vänta tills de parat ut?
    Nr 1: Bjässen. Hane?
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3291.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,4 KB
ID: 2180701Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3310.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,9 KB
ID: 2180702
    Nr 2:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3277.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,8 KB
ID: 2180703 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3285.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,2 KB
ID: 2180704
    Nr 3 och 4 är i stort sett omöjliga att se skillnad på. Enda anledningen till att jag vet att det inte är samma fisk är att jag tog fotona såpass tätt. ^^
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3275.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,2 KB
ID: 2180705Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3280.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,7 KB
ID: 2180706
    Senast redigerad av Pickles; 03 June 2010, 19:48.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    *Host* Den här skulle kanske hamnat under "amerikanska ciklider" istället? Admin?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Den stora är en hane. Det ser du på att fenstrålarna på ryggfenan 1-3 är längre. En av de mindre är en hona, sedan vågar jag inte gissa på de andra två, för där ser jag inte. 4'an kan vara en ung hane, men det törs jag inte svära på
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag skulle gissa på en hane och tre honor. Den största är en hane, det ser man på just storleken, och att fenorna är betydligt större. De små får nog färga ut mer innan man säkert kan säga vad det är, men eftersom de är mindre, och har mindre fenor skulle jag gissa på honor.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Ah! Man ska med andra ord kika längst FRAM på ryggfenan istället för baktill som på normala fiskar? *Ler* Den informationsbiten underlättar.

          Jag hoppas att fördelningen är som ni gissat förstås! Det bör öka chanserna för att få till ett fungerande lekpar. Grabben får välja och vraka och sedan får vi se hur vi gör. Hittils verkar de vara oväntat goda vänner - men det kan bero på djungeln, eller att de fortfarande behöver mogna lite.
          Vi lutar oss med andra ord tillbaka och inväntar hormonerna medan den store blommar ut i sin glitterkostym!

          Tack för hjälpen!
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det med de första fenstrålarna är nog inte tvärsäkert, tror det är olika på olika hanar, utan det är nog mest storleken, och storleken på fenorna man får kolla på. Hanarna har längre och spetsigare fenor, och honan har rödaktig buk.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...