Vad är detta för en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Vad är detta för en fisk?

    Den här bilden dök upp i en artikel i Svenskans nätupplaga 23/4 om nyupptäckta djur på Borneo: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ny...eo_4603255.svd Vad kan det vara för något?
    Bifogade filer
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Läste om arten i GP i morse - där står även namnet angivet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      En mycket snarlik art, Eirmotus octozona, dyker upp lite då och då i handeln. En trevlig, tillbakadragen, snäll, liten barb ur extrema svartvatten.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Vad kan ett "extremt svartvatten" vara för något?

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          den var väldigt vacker, kanske svåra att hitta men jag ska hålla utkik efter en sådan.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av legob
            Vad kan ett "extremt svartvatten" vara för något?
            Kaffefärgat vatten med pH ned emot fyra och extremt låg ledningsförmåga, i det här fallet ur ett sydostasiatiskt träsk. Som tur är behöver man inte ge dem det för att de ska trivas i akvarium.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Undrar hur man får tillstånd ett sådant vatten och inte minst vad kan det tänkas finnas för mat i sådana extrema miljöer i naturen?

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Vill man ha det (det är alltså inte nödvändigt för att hålla eller ens odla de här fiskarna) så kan man få det genom att köra RO-filtrerat vatten genom torv eller alkottar. Eller hämta vatten från en mosse.
                Det är ont om foder i den typen av träsk, vilket är anledningen till att de flesta arter är mycket små - världens minsta fisk, Paedocypris, finns i den miljön t.ex.
                Många välkända akvariefiskar, t.ex. Boraras, många Betta och Rasbora-arter, sexbandad barb, knorrgurami, lakritsgurami kommer ur samma typ av miljö.

                De flesta av de här arterna är hotade av utrotning pga att de här träsken torkas ut och odlas upp - det finns idag bara några procent kvar av den ursprungliga ytan "peat swamps" i sydostasien.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Här finns en del om detta: http://budak.blogs.com/the_annotated...ypris_pro.html

                  Intressant!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...