Borneomal, vad heter den igentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av Nubi
    Håller inte med dig där Kjell. Ialf inte när det gäller en viss djurbutik i Strängnäs. De har inte mycket koll på fiskarna.
    Rekomenderar man 6 gulfiskar till ett 50l kar har man inte koll!
    Jag tror de saknar ensåndär person som som har fisk som intresse.
    Det varierar säkert, men jag har sagt det tidigare och det kan upprepas. Den genomsnittliga snittkunskapen på de som jobbar i en akvarieaffär är klart högre än den genomsnittliga snittkunskapen hos de som skriver på Zoopet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #17
      De äter sällan om alls alger, utan microorganismerna (små djur osv.) som finns i algerna. Så att köpa dom för att de ska hålla efter alger är dumt. Mygglarver och annan fiskmat är klara favoriter. Det varierar självklart bland de olika arterna, men bra att ha koll på.
      De vill helst ha ganska strömt vatten (minst 1000l/h) och många arter inte över 23-24 grader varmt.

      Förmodligen är det Gastromyzon ctenocephalus då det är den vanligaste och billigaste i handeln.
      Men de är ofta felmärkta och jag har själv fyndat Sewellia lineolata som de hade märkt som just Gastromyzon ctenocephalus. Så kolla noga innan du köper.

      Så att gå in på loaches.com är det bästa man kan göra. Helst innan man köper en fisk av den här sorten.

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nja, de 2 särklassigt största fiskgrossisterna i Sverige brukar oftast ange både handelsnamnet och det vetenskapliga (om det är känt - vilket ofta inte är faller för nya arter) i sina lagerlistor så om viljan verkligen finns så kan de nog oftast ange ett namn.

        När det gäller fiskar av den här gruppen stämmer sällan det som står i grossisternas listor. Dessutom består ofta leveranserna (till affärerna) av flera olika arter trots att man beställt en specifik art. En del av dem är ganska lätta att själv artbestämma men andra är väldigt snarlika varandra.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av BengtO
          När det gäller fiskar av den här gruppen stämmer sällan det som står i grossisternas listor. Dessutom består ofta leveranserna (till affärerna) av flera olika arter trots att man beställt en specifik art. En del av dem är ganska lätta att själv artbestämma men andra är väldigt snarlika varandra.
          När det gäller fiskar av den typ som det handlar om i denna tråd och även t.ex. VF Apistogramma så stämmer detta helt klart och det beroende av att de ofta kommer in mixade till grossisterna: dessutom är det fakstikst ofta som så att det korrekta vetenskapliga namnet för VF ofta inte är korrekt angivet (ofta bara ett fantasihandelsnamn som exportören använder), men detta korrigeras dock oftast av grossisterna. Jag har åtskilliga gånger traskat runt blande de bägge stora fiskgrossisterna i Sverige och även sett deras prislistor och skulle nog vilja påstå att för minst 95% av arterna så är det ett "korrekt namn" angivet (ibland dock felstavat och ibland används ett gammalt namn). Men några fiskgrupper är som sagt väldigt röriga.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...