Borneomal, vad heter den igentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Borneomal, vad heter den igentligen?

    Jag var inne på Herkules zoo och hitta en fisk som hette Borneomal som jag blev lite intresserad av.

    Jag har tidigare haft en fiskart som var väldigt lik sewellia lineolata.

    Borneomalen kostar 29kr/st medans den jag tidigare haft (lik sewellia lineolata) kostar 98kr/st.

    Jag skulle vilja få tag på mer info om "Borneomalen".

    //Emil

  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Är det denna? Gastromyzon punctulatus

    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Finns ju en hel bunt med karplikande fiskar som ser rätt lika ut så det kan vara vilken som helst av dom.

      Kanske är det denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028&SOK=1
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Vet inte Nina. Kanske? :P

        Dem var rätt små så kanske är svårt att avgöra.


        Såhär såg dem ut i kroppsformen ungefär, men jag tror inte dem såg ut sådär i mönstret. Var mer svarta, kanske lite ljusa prickar om jag minns rätt.

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #5
          Kolla loaches.com

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av beerzon
            Vet inte Nina. Kanske? :P

            Dem var rätt små så kanske är svårt att avgöra.


            Såhär såg dem ut i kroppsformen ungefär, men jag tror inte dem såg ut sådär i mönstret. Var mer svarta, kanske lite ljusa prickar om jag minns rätt.
            Det är ju den kroppsform som de karpliknande fiskarna (det är definitivt ingen mal) i släktena Gastromyzon, Beaufortia och Sewellia har så kolla runt på loaches.com som BengtO föreslår. Tänk även på att kroppsfärgen kan variera en del efter "stämningen"
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 April 2010, 11:30.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Hej! Kan det vara en Borneosucker? De kallas för mycket, bla prickigalgätare, borneomalar.
              Det finns randiga borneosucker och så finns det borneosucker med prickar, stjärten och ryggfenan kan skifta i blått.

              Har själv 7 st i 180l och jag bara älskar de småttingarna. Fredliga fiskar som inte gör mycket väsen av sig. Tycker om finkornig sand för de tycker om att göra små gropar i sanden.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,8 KB
ID: 2119635

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC02093.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,6 KB
ID: 2119636

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01979.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,8 KB
ID: 2119637
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Hej! Kan det vara en Borneosucker? De kallas för mycket, bla prickigalgätare, borneomalar.
                Det finns randiga borneosucker och så finns det borneosucker med prickar, stjärten och ryggfenan kan skifta i blått.

                Har själv 7 st i 180l och jag bara älskar de småttingarna. Fredliga fiskar som inte gör mycket väsen av sig. Tycker om finkornig sand för de tycker om att göra små gropar i sanden.

                [ATTACH]29876[/ATTACH]

                [ATTACH]29877[/ATTACH]

                [ATTACH]29878[/ATTACH]
                Jo det är säkert en Borneosucker men problemet är nog snarare att det finns fler olika arter som kallas för Borneosucker eller Borneomal. Detta (att flera olika arter ofta har samma handelsnman) är en av anledningarna till man bör hålla koll på det vetenskapliga namnet när man köper fisk
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jo det är säkert en Borneosucker men problemet är nog snarare att det finns fler olika arter som kallas för Borneosucker eller Borneomal. Detta (att flera olika arter ofta har samma handelsnman) är en av anledningarna till man bör hålla koll på det vetenskapliga namnet när man köper fisk
                  Exaktus!
                  Men svårt att hålla koll på det vetenskapliga namnet när butiksägarna inte vet vad det är de får hem.

                  Jag förstår inte, när en djurbutik beställer fisk, väljer de själva efter artikelnr eller går de efter latinska namnet?

                  Var inne i en butik och frågade vad det var för fisk, då sa en butiksägare, vet inte vi fick med ett gäng av dessa fiskar vid leveransen. Huh!?!? Får man fiskar trotts man inte beställt dem?

                  Tycker prickig algätare är det bästa namnet på borneosuckern hittills!
                  De ger sig inte på alger. De är de sämsta algätare som finns.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Exaktus!
                    Men svårt att hålla koll på det vetenskapliga namnet när butiksägarna inte vet vad det är de får hem.
                    Nja, de 2 särklassigt största fiskgrossisterna i Sverige brukar oftast ange både handelsnamnet och det vetenskapliga (om det är känt - vilket ofta inte är faller för nya arter) i sina lagerlistor så om viljan verkligen finns så kan de nog oftast ange ett namn.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nja, de 2 särklassigt största fiskgrossisterna i Sverige brukar oftast ange både handelsnamnet och det vetenskapliga (om det är känt - vilket ofta inte är faller för nya arter) i sina lagerlistor så om viljan verkligen finns så kan de nog oftast ange ett namn.
                      Sen kanske personen som öppnar påsarna ska veta vad det är förnågot de slänger in i karet. De kanske inte kan se skillnad på en guppy och en platy.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Nubi äter inte dina "borneomalar" alger?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nubi
                          Sen kanske personen som öppnar påsarna ska veta vad det är förnågot de slänger in i karet. De kanske inte kan se skillnad på en guppy och en platy.
                          Det kan nog hända, men varje affär har nog ofta en person som kan fisk och sköter inkoppningen.
                          jag tror snarare att det beror på
                          1/ De vetenskapliga namnen är krångliga att stava och ofta svårare att komma ihåg och då är det lättare att skriva handelsnamnet istället. Att skriva bägge namnen tar längre tid och det finns kanske inte plats
                          2/ Kunderna vill ha ett namn som är lätt att komma ihåg och det är lättare att komma ihåg borneomal än Gastromyzon punctulatus

                          Så om kunderna inte efterfrågar det vetenskapliga namnet så blir det nog ofta som så att affären följer det minsta motståndets lag och gör det enkelt för sig och anger handelsnamnet
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ursprungligen postat av beerzon
                            Nubi äter inte dina "borneomalar" alger?
                            Nope, svårt när jag inte har alger i karet.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det kan nog hända, men varje affär har nog ofta en person som kan fisk och sköter inkoppningen.
                              jag tror snarare att det beror på
                              1/ De vetenskapliga namnen är krångliga att stava och ofta svårare att komma ihåg och då är det lättare att skriva handelsnamnet istället. Att skriva bägge namnen tar längre tid och det finns kanske inte plats
                              2/ Kunderna vill ha ett namn som är lätt att komma ihåg och det är lättare att komma ihåg borneomal än Gastromyzon punctulatus

                              Så om kunderna inte efterfrågar det vetenskapliga namnet så blir det nog ofta som så att affären följer det minsta motståndets lag och gör det enkelt för sig och anger handelsnamnet
                              Alla latinska namn är krånliga att uttala och skriva, Det finns en anledning till varför

                              Håller inte med dig där Kjell. Ialf inte när det gäller en viss djurbutik i Strängnäs. De har inte mycket koll på fiskarna.
                              Rekomenderar man 6 gulfiskar till ett 50l kar har man inte koll!
                              Jag tror de saknar ensåndär person som som har fisk som intresse.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...