Ett annorlunda yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    Ett annorlunda yngel.

    Har ett 75-literskar med Guppys, Rosentetra, Räkor och Otocinclus.
    Klicka på bilden för större version

Namn: kaos2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,1 KB
ID: 2180498
    (Sorry för den dåliga mobilbilden. Kameran är sönder.) I detta myller av räklingar och Guppy-yngel hittade maken i lördags ett yngel på den flata stenen till vänster som mestadels låg där och vilade. I söndags spenderade det också sin tid där på stenen. Igår började det simma runt lite, lite, väldigt försiktigt. Det tar liksom små "språng" framåt innan det lägger sig på magen igen. Det simmade bland annat längs roten som går tvärs över botten i små ryckiga rörelser och också lite precis längs med grusbotten. Det landar på magen emellanåt. Idag ligger den där på stenen igen, den verkar ha den som sin "bas".

    Att det inte är ett Rosentetrayngel förstår vi då vi fått yngel av liknande tetror många gånger förr och de har redan som nykläckta en annorlunda kroppsform. Till utseéndet skulle det kunna vara ett Guppy-yngel med det betér sig inte alls som ett sådant. Möjligtvis att färgen på det är lite mörkare. Då återstår bara att det skulle vara en liten otto. Men hur stor är sannolikheten för det? Vi har bara haft dem i någon månad och det är väl inte så vanligt att de ynglar av sig? OM det nu är ett ottoyngel verkar det vara ensam kvar. Rosentetrorna går hårt åt ynglen, och det är ju faktiskt därför vi skaffat dem. Ser det som en omöjlighet att fiska upp detta yngel ur vårt 75-literskaos där vi placerat massa rötter huller om buller för att räklingarna ska ha större chans att gömma sig ifrån de glupska fiskarna. OM det är en liten otto är jag orolig för att den inte får tag i mat. Vad ska man ge den?

    Har försökt och försökt att fota den lille rackarn med mobilen men får bara totalt kassa bilder. Blurr. Ska försöka igen men mobilen och jag är inte direkt kompisar. Hoppas jag lyckas för det är ju inte lätt att komma med några gissningar på vad det kan vara utan en bild.

    Någon som vet var man kan hitta en bild på en mycket liten otto? Har inte hittat någon där de är precis nykläckta.

    Vad tror ni att det är baserat på beskrivningen?
    Senast redigerad av Dexter; 20 April 2010, 11:01.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Letar och letar men kan inte hitta den lille rackarn. Trodde han var försvunnen igår också ett tag men så plötsligt dök han upp på sin sten igen. Hoppas, hoppas jag kan försöka ta ett foto snart.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Nu har jag i alla fall hittat den lill* igen! H*n ligger långt inne på roten som ligger på botten, och smälter i princip ihop med den färgmässigt. Det enda man ser tydligt är att den är vit på "kinderna". Alltså, vad är detta för någon liten parvel? Omöjlig att fota som h*n sitter nu men skam den som ger sig!
      Senast redigerad av Dexter; 20 April 2010, 16:05.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • suzanne.h
        • March 2005
        • 223

        #4
        Sök på otocinclus fry på googles bilder och kolla om det kan vara det.

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Ursprungligen postat av suzanne.h
          Sök på otocinclus fry på googles bilder och kolla om det kan vara det.
          Jag googlar som bara den men jag hittar bara på lite större yngel ännu så länge, eller yngel som sugit sig fast på rutor. Denna är en halv centimeter, max. Men jag ska kolla vidare. (Och fortsätta försöka fota. Det hade varit lättare om jag lyckats skaka liv i kameran...)
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            Du kan inte lyckas ta någon bättre bild? =)
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              I denna tråd finns bild på både ägg och nykläckta Otto-yngel:
              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Tyvärr hade jag bara mobilen att tillgå och bilderna med den blir som synes katastrofalt dåliga! Är fortfarande väldigt osäker på vad det var för en liten rackare. Sedan tre dagar har jag inte sett den lill*, risken är nog stor att den blivit uppäten.
                Klicka på bilden för större version

Namn: Blurr.jpg
Visningar: 1
Storlek: 32,3 KB
ID: 2123635
                Den betedde sig definitivt inte som en bebisguppy, snarare som en liten mal av något slag. Den hade helt annorlunda rörelsemönster och satt mest stilla på rötter och stenar, eller simmade längs med dem hela tiden. Den var också otroligt liten. Dock tvivlar jag starkt på att det verkligen kan ha varit en otto? Det hör ju inte alls till vanligheterna att man får uppleva yngel av dem vad jag förstått. En sak är dock säker att jag har fått blodad tand nu och ska försöka skapa förutsättningar för att få ottona att yngla - det hade varit jättekul att lyckas med det. Tack för den fina länken ovan.
                Senast redigerad av Dexter; 27 April 2010, 12:06.
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Ottosar ynglar av sig dig då och då, är inte jättevanligt, men det händer! Trist om det lill livet inte överlevde!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...