Vad är detta för liten krabat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ragge.
    • January 2005
    • 5

    Vad är detta för liten krabat?

    Hej!

    Har ett nystartat akvarium (kar1) med några Tanichthys micagemmae som precis producerat yngel. Dock så har jag ett litet akvarium bredvid (kar2), med otocinclus macrospilus/vittatus som jag har massa smådjur i, som jag försökte flytta till kar1 för att ynglena där ska få lite kul käk.
    Alla ynglena i kar1 simmar vid ytan, oftast.
    Dock så hittade jag i kar1 i samband med att jag pytsade över lite smådjur från kar2 denna lilla krabaten som dock sitter på rutan.

    Vad är detta?
    Kan det verkligen vara ett till Tanichthys yngel, eller är det ett oto-yngel? Eller någonting helt annat? alien?

    Kan nämna i sammanhanget att jag även har hittat yngel i kar2, som simmar vid ytan. Dessa hittade jag efter att jag klämt ut ett filter från ett tredje kar, kar3 i kar2 - vilket även gav alla smådjur. ynglena i kar2 som jag hittade, ser dock identiska ut med kar1, och ingen sitter på rutan. Jag har flyttat en växt mellan kar 2 och kar1, men annars så har jag inte flyttat något vatten. Jag såg inte heller några yngel i kar 1 eller kar2 efter jag flyttat växten, utan det var först efter jag klämt lite filtermassa som jag hittade ynglena (och smådjuren) - 5 dagar efter jag flyttat växten.

    Någon som har ngn idé?
    (sorry för dålig bild, togs med min kompaktkamera)
  • ragge.
    • January 2005
    • 5

    #2
    och min tumstock säger 4-5mm lång och 1mm bred, vid huvudet.

    (såg nu att det tog 5 år från reg, till första inlägg.. ) var sak har sin tid....

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Kan vara ett Ottocinklusyngel, men jag törs inte svära på det....Är den ensam eller finns det fler??
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • ragge.
        • January 2005
        • 5

        #4
        Hittade 3-4 till sent igårkväll som också satt på rutan, och så många tror jag inte jag skulle ha kunnat pipetta över. 1, ok, men 4-5 stycken? tveksamt. Är dock väldigt konfunderad över att de sitter på rutan och inte simmar runt.

        Men det skulle vara riktigt roligt om det är oto-yngel

        Kan vanliga yngel sätta sig på rutan?

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det är definitivt ett fiskyngel. Har du flera tänkbara föräldrar så är det nog troligen så att du får ta och föda upp det till lite storlek för att det skall gå att säga nåt säkert om vilken sort det är.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Johan0201
            • June 2007
            • 708

            #6
            Svårt att säga med bara den bilden tycker jag =)
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

            www.tvspel.ifokus.se

            Kommentar

            • ragge.
              • January 2005
              • 5

              #7
              Ja, vi får väl se vad det blir, om den överlever. Den har fullt med levande käk iaf. från infusorier och liknande upp till ngra nauplier som jag kläckt från artemiaägg precis (verkade vara lite stora dock, så mina stora tanichthys lär väl käka upp artemian.

              Jag är dock fortfarande helt konfunderad över hur jag har kunnat få in 4 st förmodade tanichthys-yngel i mitt oto-kar, som tanichtyserna aldrig varit i. Verkar otroligt att de skulle gömt sig i filtret. Stoppade iofs i 5l ytvatten från mitt stora kar, där tanichthys gick förut, men där märkte jag aldrig ngra yngel - de är iofs rätt små...
              Det känns nog ändå som den mest rimliga förklaringen att de kom med ytvattnet..

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ser ut som ett litet karpfisk-yngel. Har du inga danios eller liknande är det nog Tanichthys. Precis som hos danio sitter ynglen första dagarna vertikalt på glaset innan de går över till att simma uppe vid ytan. Tanichthys-yngel får lysande blå linje längs sidan när de börjar simma fritt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Johan0201
                  • June 2007
                  • 708

                  #9
                  Du kan inte fixa fler bilder?
                  1* 540 liter med SA/CA ciklider
                  9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                  www.tvspel.ifokus.se

                  Kommentar

                  • ragge.
                    • January 2005
                    • 5

                    #10
                    Har insett att anledningen till att jag har yngel i båda karen är gissningsvis att ägg har suttit på plantan som jag flyttat från ena karet till det andra. Oto kan förklaras med att jag har haft plantan i ett kar med en del otoc (som jag förstår lägger ägg på blad), och som jag sedan flyttat in. Dock tror jag inte riktigt på just oto-teorin.

                    Azurs förklaring är helt klart den bästa hittills. Har en 7-8 frisimmande yngel nu i karet, och såg innan det släcktes bara en liten plutt som satt på rutan. Tyvärr så har jag en rätt usel kompaktkamera, men jag kan försöka ta ngn bild imorgon, om jag hittar ngt yngel igen....

                    Kommentar

                    • Johan0201
                      • June 2007
                      • 708

                      #11
                      Där kan vi ha en förklaring =)
                      1* 540 liter med SA/CA ciklider
                      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                      www.tvspel.ifokus.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...