Vilket Ormhuvud kan detta vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #16
    Ja det är tråkigt det där med zoohandlare som bara vill sälja och inte bryr sig om vad de säljer och till vem! (underrättar inte personen som köper om vad det är de köper i de fall detta skulle vara lämpligt)
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Japp, det är en micropeltes. Ganska olämplig som akvariefisk egentligen, eftersom de flesta affärer förmodligen struntar i att dåligt pålästa kunder köper dem till för små akvarier, med invånare som kommer att bli mat. Begriper inte riktigt varför den importeras, när det finns minst lika snygga och intressanta Channor som blir betydligt mindre, har själv fyra bleheri.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • DjTommy
        • October 2008
        • 321

        #18
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Japp, det är en micropeltes. Ganska olämplig som akvariefisk egentligen, eftersom de flesta affärer förmodligen struntar i att dåligt pålästa kunder köper dem till för små akvarier, med invånare som kommer att bli mat. Begriper inte riktigt varför den importeras, när det finns minst lika snygga och intressanta Channor som blir betydligt mindre, har själv fyra bleheri.
        För eller senare märker kunden av storleken osv. och då blir det istället ett dåligt rykte för butiken som tjänat ett par kronor på att sälja dom. Ärlighet varar längst! Håller med Micke om att Bleheri är en väldigt fin Channa som fungerar väldigt bra i akvarium och roliga att titta på.
        54 liter BB
        96 liter Dagis
        375 liter Malawi

        Kommentar

        • Micke_nes
          • January 2009
          • 64

          #19
          Frågade faktiskt försäljaren när jag var där nere om det var just Micropeltes, men han kunde inte svara på det så jag fick med dem hem. Påpekade det att om de var de så skulle jag komma tillbaka med dem. Var nere med dem i fredags och det var inga problem.

          Bleheri har jag redan. Tycker inte att de är så upphetsande. De blir inte speciellt stora (max20cm) och inte är de så aktiva.

          Kommentar

          • DjTommy
            • October 2008
            • 321

            #20
            Tyckte mina Bleheri var lite blyga i början men sedan var det bra fart på dom..
            54 liter BB
            96 liter Dagis
            375 liter Malawi

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #21
              Mina Bleheri har ett mycket interessant beteendemönster, ena sekunden kan de ligga och lurpassa på varandra inne i buskarna, nsta sekund så simmar de runt och "kollar läget"......Ibland ligger bägge två i varsitt buskage och bara är.... Nej, jag kan inte påstå att de är "tråkiga" direkt....snygga i färgen är de också...
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #22
                Bleherin är inte så väldigt jättelivlig direkt, men helt klart en väldigt vacker fisk.

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #23
                  Jag har två micropeltes här hemma och av de channor som jag haft måste jag säga att dessa två är de mest aktiva jag varit med om. De ligger ALDRIG riktigt still utan är alltid på patrull runt i akvariet. Går inte ens att jämföra mina med de andra channorna jag haft (Bleheri, Marulioides, Asiatica & Pulchra). Jag tycker om mina micropeltes väldigt mycket, men de är ju inte en fisk för dem som gillar sällskapsakvarium eller små akvarium direkt!
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #24
                    Ursprungligen postat av Keibo
                    Jag har två micropeltes här hemma och av de channor som jag haft måste jag säga att dessa två är de mest aktiva jag varit med om. De ligger ALDRIG riktigt still utan är alltid på patrull runt i akvariet. Går inte ens att jämföra mina med de andra channorna jag haft (Bleheri, Marulioides, Asiatica & Pulchra). Jag tycker om mina micropeltes väldigt mycket, men de är ju inte en fisk för dem som gillar sällskapsakvarium eller små akvarium direkt!
                    Jag gillar ju Micropeltes, men de blir nog lite väl stor....även för mitt aklvarium på 720 liter. Man ska väl igentligen inte ha sällskapsakvarium alls om man ska hålla Channor...Det går väl bra så länge Channorna är små, men eftersom så kommer de att beta av de andra fiskarna undan för undan.......Mina två Bleheri är inte speciellt stora änn, kanske 12-14 cm...men de tuggar då i sej vuxna guppy....:/
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Bleherin blir ju inte mer än ca 20 cm verkar det som, så dina är ju mer än halvvuxna i alla fall

                      När det finns lämpligare och mindre arter med liknande utseende, men som inte kräver jätteakvarier, som går att ha med andra normalstora fiskar, och som dessutom går att odla, så känner i alla fall inte jag nå´t behov av att skaffa micropeltes
                      Senast redigerad av Shepard; 13 April 2010, 15:10.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #26
                        Jo, det finns lämpligare än just Micropeltesen Det ska jag hålla med om....men de är snygga...
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Ursprungligen postat av ciklidtok
                          Jo, det finns lämpligare än just Micropeltesen Det ska jag hålla med om....men de är snygga...
                          Det är de mindre arterna också Bl.a bleheri.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #28
                            Bleherin är väl den snyggaste, men jag tycker Asciatica (eller vad den heter) också är snygg.......Tror det är den som kallas Röd ormhuvudsfisk......Rätta mej gärna om jag har fel....
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • sjebbe
                              • March 2009
                              • 440

                              #29
                              Ursprungligen postat av ciklidtok
                              Bleherin är väl den snyggaste, men jag tycker Asciatica (eller vad den heter) också är snygg.......Tror det är den som kallas Röd ormhuvudsfisk......Rätta mej gärna om jag har fel....
                              Röd ormhuvudsfisk är micorpeltes. Asiatica vet jag inte om den har nått direkt handelsnamn än då den inte är så vanlig än.

                              Har märkt att det är väldigt många ungdjur av micropeltes i handeln runt om gbgområdet denna våren. Det konstiga är att dem är väldigt röda i tonen över ryggen.
                              Innan när jag sett dem så har dem varit bruna med gult/rött längsgkroppen. Vet inte om det är någon annan odlingsform. Dem senare vet jag blir mörkgröna upptill iaf. Den förstnämnda blir det säkert med men jag kunde inte låta bli att ta upp det om det är någon mer som lagt märke till detta...
                              450 L - Channa pulchra
                              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                              Kommentar

                              • ciklidtok
                                • March 2005
                                • 1466

                                #30
                                Då måste det har varit felmärkning i butiken, för där stog det "Röd ormhuvudsfisk" och jag har för mej att det andra namnet som stod var Asciatica
                                720L SA-/CA. Övriga
                                375L Biotop, skalarer
                                275L Malawi
                                240L Blandat


                                Kommentar

                                Arbetssätt...