Pilnäbb eller eldål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    Pilnäbb eller eldål?

    Innan jag skaffade mina akvarium så såg jag en otrolig söt ål liknande fisk. den åt ur handen på ägaren av akvariebutiken, så jag tänkte att: då jag skaffar ett tillräckligt stort akvarium ska jag skaffa en sån där!

    Nu då jag skaffade ett stort akvarium, köpte jag såklart den ålen också..
    han på akvariebutiken sa att det är en pilnäbb..
    Jag brukar alltid googla om mina fiskar och fick upp att dom heter eldål.
    Men jag tycker inte det stämmer på min, så jag söker vidare och hittar lite om pilnäbb, finns flera olika typer av pilnäbb.

    Så min fråga är väl, vad det är för en?
    Jag har gissat på påfågelpilnäbb, men jag är ju inte säker...

    Andra problemet jag har.. eller funderingen är.. vad äter den?
    Fick svaret då jag köpte den att den är kräsen, åt bara röda mygglarver. men jag har då aldrig sett den äta!
    Som alla säger så kan man få dom " handtam" men det går ju inte för mig, genom att den tydligen inte vill äta.

    Jag trodde ett tag att den dött, eftersom att jag inte fått den att äta + att den var som spårlöst borta!
    Hittade då den igen då jag gjorde vattenbyte.
    men den var inte pinnsmal som jag trodde att den skulle vara.. den var lika "tjock" som då jag köpte den, vilket måste innebära att den äter någonting! men vad?

    en fråga till.. äter den fiskar som dött?


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Eldålen är en pilnäbb, en av de större, upp mot en meter sägs honorna kunna bli. Men din är en annan sorts pilnäbb, och det ser mycket riktigt ut att vara en påfågelpilnäbb, Macrognathus aculeatus (eldålen heter Mastacembelus erythrotaenia), och den ska visst bli runt 35 cm, om jag minns rätt. Har den ett antal "ögonfläckar" i ryggfenan så är det en så´n.

    De äter småfisk, räkbitar, mask, och frysfoder (som mygglarver t.ex), men kan nog vara lite kräsna, och föredra det de är vana vid. Det ser ut som om du har lite grovt grus också, de föredrar fin sand, så att de lätt kan gräva ner sig, utan att skada sig.

    Om du går in i mitt galleri så hittar du en bild på en annan fin pilnäbb, Mastacembelus circumcinctus. Det är även samma bild som är med i zoopets artbeskrivning, om än med felstavat namn. En annan skillnad mellan din pilnäbb och eldålen är att eldålen har en hel fena, ryggfenan, stjärtfenan och analfenan sitter ihop (liksom på Mastacembelus circumcinctus), medan påfågelpilnäbben har separata fenor.

    En annan sak, de verkar ha riktigt bra luktsinne, och kan nosa sig till fiskägg, så har du ciklider som leker så kan de få det jobbigt.
    Senast redigerad av Shepard; 14 March 2010, 19:51.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Sandra87
      • March 2010
      • 79

      #3
      just på bilden så höll jag på att möblera om i akvariet, så han/hon kände sig nog lite störd och tryckte sig upp mot glaset (vilket jag tog som tillfälle att fota) annars brukar den inte ha några problem med att gräva ner sig(vad jag ser iaf), försvinner fort som bara den så fort den kommer ovanför gruset, så man ser den inte så ofta. (på nätterna har jag sett den framme)

      köpte akvariet privat, så jag har ju helt enkelt använt gruset som följde med, tycker du jag ska börja byta ut till finare sand?

      Men du tror att den får i sig någon form av mat iaf? tänkte på eftersom att den överlever.
      har inga fiskar som leker vad jag vet. ska försöka få fram den nått tag så jag kan ta en helbild på den, brukar komma fram då jag gör vattenbyte. (förutom idag då)

      ska kolla in ditt galleri, tack för all information =D

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, jag tycker du ska byta till finare sand, det brukar passa fiskar och växter bättre, och personligen tycker jag det är snyggare. I akvarier med forsbiotop och stark ström passar nog grovt grus bättre.

        Ja, förmodligen hittar den mat, om den fortfarande ser välnärd ut. De är nattaktiva, men är inte ljuset för starkt brukar de vänja sig vid att vara framme även på dagen.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Gurky
          • June 2009
          • 43

          #5
          En bra anledning till att byta till finare sand är att det finns risk att ålen skadar sig om den är grov.

          Kommentar

          • Sandra87
            • March 2010
            • 79

            #6
            Okej, tack för all hjälp, ska börja köpa in finare sand och byta ut det =)

            Kommentar

            • Sandra87
              • March 2010
              • 79

              #7
              Hej igen.. nu har jag fått riktigt bra bilder (tycker jag, genom att man aldrig får chansen att fota den nästan :P)
              Så jag tänkte att ni som är lite mer kunniga ska få se på dessa bilder och säga: ser det ut som att den får i sig någon mat? alltså, det den välnärd ut?

              och andra.. är det en påfågelpilnäbb? som vi trodde tack vare tidigare bild, men nu fick jag ju bild på hela fisken + bakdelen ^^





              gav dom lite räkbitar igår då den var framme, såg den aldrig äta, men såg den ofta rikta huvudet mot en räkbit, men just då kom det en annan fisk och störde så XD
              Så vad tror ni? äter den? :P

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Japp, en påfågelpilnäbb är det.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Sandra87
                  • March 2010
                  • 79

                  #9
                  vad tror du om att den äter då? ser den mager ut tycker du?

                  själv reagerar jag inte påa tt den är mager, men det kanske är för att jag är ovan? min första pilnäbb ju

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Vet inte riktigt, svårt att avgöra, men den ser ok ut. Testa med frysta mygglarver och artemia t.ex.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...