Vilken Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tpsoft
    • February 2010
    • 4

    Vilken Malawi

    Hejsan

    Jag har en art malawiciklider i mitt kar som jag inte har koll på vad det är för nåt, när jag köpte dem för ca 4 månader sen hade butiken "tappat" bort lappen med namnet. Fick se en "vuxen" fisk på bild där den var helt svart med röda rygg och stjärtfenor dock är mina mer vita i färgen med svagt rött på fenorna.

    Bifogar 2 bilder på dem:



    Mvh /Thomas P
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tycker faktiskt inte att det ser ut som en Malawi alls, utan som nå´n Tilapiavariant, varav en visserligen finns i Malawisjön om jag minns rätt, men som väl ändå inte räknas som en Malawiciklid i egentlig mening.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • tpsoft
      • February 2010
      • 4

      #3
      Fiskarna är köpta som malawiciklider hos Stoby akvarieaffär utan för Hässleholm och har så vitt jag vet gott rykte, lutar väl åt att skänka bort fiskarna då de inte passar in bland de andra riktigt men jag vill gärna veta vad det är först.

      /Thomas

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ser ut som en Oreochromis och dom finns ju överallt
        Om dom finns i malawisjön vet jag inte - i så fall snarare i någon flod som rinner ut i sjön.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, Oreochromis räknas väl till så kallade Tilapiner, eller vad de kallas?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Ja, Oreochromis räknas väl till så kallade Tilapiner, eller vad de kallas?
            Ja dom brukar räknas till "Tilapia-gruppen"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • endymion
              • October 2006
              • 680

              #7
              Det är en Oreochromis shiranus shiranus med fångstplats Mphatsanjoka Dambo. Vilket ligger strax bredvid Kambiri Point. Så det är en Malawiciklid utan tvekan.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                En Malawiciklid är väl en som är endemisk till Malawisjön, vilket ingen Tilapin väl är?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Det finns väl ändå 4 arter Oreochromis som i princip är endemiska till Malawisjön. Varav shiranus är en http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=1432

                  De övriga är O. lidole, O. squamipinnis och O. karongae

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, men Oreochromis är väl inget släkte som är specifikt för just Malawisjön, vilket väl de "äkta" Malawicikliderna är, utan representanter för det släktet finns lite varstans? Enligt zoopet finns det t.ex en Oreochromis i Tanganyikasjön, medan släkten som t.ex Pseudotropheus, Labeotropheus, Melanochomis, Aulonocara med flera bara finns i Malawisjön, och väl då får räknas som mer "äkta" Malawiciklider än släktet Oreochromis.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • endymion
                      • October 2006
                      • 680

                      #11
                      För mig är en Malawiciklid åtminstone de arter som i huvudsak finns i Malawisjön och direkt förbundna vatten så som Malombesjön. Annars är det ju ett gäng arter som inte skulle vara Malawiciklider exempelvis delfincikliden.

                      Kommentar

                      • tpsoft
                        • February 2010
                        • 4

                        #12
                        Oki, då verkar det som att vi iaf har lyckats reda ut vad det är för något :-) ska jag bara fundera på vad jag skall göra med dem. Är ju än så länge bara nybörjare när det gäller malawi och större akvarium. Tycker inte riktigt de passar in bland mina övriga malawisar (golden, hongi, blå delfin, röd zebra mm) i mitt 540 L kar. Ingen som vill adoptera dem?

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          Ursprungligen postat av tpsoft
                          Oki, då verkar det som att vi iaf har lyckats reda ut vad det är för något :-) ska jag bara fundera på vad jag skall göra med dem. Är ju än så länge bara nybörjare när det gäller malawi och större akvarium. Tycker inte riktigt de passar in bland mina övriga malawisar (golden, hongi, blå delfin, röd zebra mm) i mitt 540 L kar. Ingen som vill adoptera dem?
                          Varför skulle de inte passa? De har samma krav på vattenvärden och äter samma saker.

                          Kommentar

                          • tpsoft
                            • February 2010
                            • 4

                            #14
                            det är iofs sant men det känns som om de blir bra mycket större än de andra arterna jag har. Är de ovanliga fiskarna då jag inte lyckats hitta speciellt mycket info om dem?

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              Ursprungligen postat av tpsoft
                              det är iofs sant men det känns som om de blir bra mycket större än de andra arterna jag har. Är de ovanliga fiskarna då jag inte lyckats hitta speciellt mycket info om dem?
                              Ja de är ovanliga jag skrev en artikel om denna art i ciklidbladet för ett halvår sedan. Storleken som anges är hur stora de blir i naturen, så stora blir de inte i akvarium. Jag skulle säga att delfincikliden och denna blir ungefär lika stora i akvarium det vill säga 25-30 cm. Mina är ca 3 år och är ca 15-20 cm. Dessutom rör de inte små fisk, de försöker inte åtminstone att äta dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...