Ensam hane söker...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baba Ganoush
    • February 2010
    • 14

    Ensam hane söker...

    Hej!

    Jag startade upp ett malawikar för ca 1 månad sedan och tänkte att jag skulle ha bl.a. några Delfinciklider i det. I en djuraffär i Helsingborg hittade jag "Delfinciklider". Det stod det på lappen på akvariet i affären och i och med att jag är ganska mycket nybörjare så misstrodde jag inte dem utan köpte vad jag trodde var en hane och 2 honor.

    Med tiden så har jag listat ut att de absolut inte kan vara några Delfinciklider och dessutom tror jag att av de 3 jag köpte så var de två honorna en art (senare enligt samma butik Socolofi) och hanen något helt annat, varken Socolofi eller Delfin...

    De två honorna har jag lämnat tillbaks till affären, mycket också p.g.a. att den stora honan skapade mycket stress och bråk i karet genom att jaga den mindre honan.
    Men "Delfinhanen" har jag kvar, han är himla trevlig men som sagt ingen Delfinciklid

    Nu vill jag ju gärna hitta några honor till honom av samma art så är det någon som vet vad han är för art? Kolla bilderna i albumet nedan:

  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Är ingen Malawiexpert, men nå´n delfinciklid är det definitivt inte. Det är en Mbuna, och om jag får komma med en gissning, så är det nå´n art av Melanochromis.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Baba Ganoush
      • February 2010
      • 14

      #3
      Tack för tipset!

      Jag fick hem boken "Back to nature - Guide om Malawiciklider" idag och på sidan 173 finns ju en firre som jag tycker är väldans lik honom. Pseudotropheus sp. "kingsizei lupingu".
      Mer likt än så har jag inte kommit innan.... tydligen är honorna fint gula så då hoppas jag att man kan få tag på några honor

      Är det någon som känner till var man kan köpa sådana honor så snälla berätta!

      Kommentar

      • angrylinkan
        • August 2007
        • 265

        #4
        Om de inte finns, brukar man kunna be dom köpa in
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          #5
          Ser ut som en riktig vägkorsning tyvärr... I grunden en Melanochromis, men kroppsform och äggfläckar som en Metriaclima...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...