Vilken mal? (Malar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zsara
    • January 2009
    • 49

    #16
    Ursprungligen postat av Marnat
    mjo men samtidigt så har den zsaras en brunaktig ton som jag inte sett på megalechis innan, kan iofs vara ljuset som spökar.

    .

    Den stora är mer brunaktig, och mkt ljusare än den andra jag har.

    Men nu när jag kollar på beskr och bilden på Callichthys, så tycker jag att Callichthys har lite mer finare fenor än den i mitt kar som har mer robusta fenor.

    Ska se om jag kan hitta en bild där de är bredvid varandra...
    1x180L, 9x96L______________________________

    Kommentar

    • Zsara
      • January 2009
      • 49

      #17
      Hittade en bild, om än suddig...
      Men ni ser ju skillnaden på färg och strl på dem iaf.

      http://i202.photobucket.com/albums/a...ras/Stor12.jpg
      1x180L, 9x96L______________________________

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Fisk #1 har 14 ryggfenstrålar, dvs en Pterygoplichthys. Det finns ett par arter som ser ut ungefär så där, men bara en av dem bara en av dem är vanlig: gibbiceps. Även om just det här exemplaret är dåligt färgat.

        Nån Callichthys är fisk #2 inte. Callichthys är dessutom sällsynt, jag har inte sett nån till försäljning på över tio år.

        @Micke: Kjell brukar alltid svara att anledningen till att inte beskrivning X existerar är för att han inte har någon bra bild på en sån.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          @Micke: Kjell brukar alltid svara att anledningen till att inte beskrivning X existerar är för att han inte har någon bra bild på en sån.
          Tja, vissa av beskrivningarna har ju faktiskt ganska underliga bilder som inte visar hur fisken egentligen ser ut, som t.ex regnbågshaj och Laetacara dorsiger. Och ett par av mina bilder har ju hamnat i zoopets artbeskrivningar, antar att även mina bilder på Megalechis thoracata skulle duga.

          Som sagt, Callichthys fenor stämmer inte in, och inte huvudformen heller, så nå´n Callichthys vågar jag nog påstå att Zsara inte har.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Zsara
            • January 2009
            • 49

            #20
            Ursprungligen postat av Micke_A

            Som sagt, Callichthys fenor stämmer inte in, och inte huvudformen heller, så nå´n Callichthys vågar jag nog påstå att Zsara inte har.
            Härligt!
            Då ska jag sluta oroa mig över att den lilla pansarmalen inte har något artfrände, för då har han uppenbarligen det!
            1x180L, 9x96L______________________________

            Kommentar

            • Fredrik1
              • February 2009
              • 305

              #21
              Den första är iallafall en Hypostomus plectomus :P
              Min Zoon

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #22
                jag har ju några rätt bra bilder tagna av danne_85 just på megalechis thoracata, men vart tar jag och skickar bilder till fohrman? kan se till att danne fixar ännu bättre och fler vid behov.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen postat av Fredrik1
                  Den första är iallafall en Hypostomus plectomus :P
                  Nej. Detta är H. plecostomus: http://www.planetcatfish.com/catelog...&image_id=8846
                  Räkna antalet strålar i ryggfenan. Fisken på bilden är en Pterygoplichthys.

                  EDIT: Kjells email är kjell@zoopet.com
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • chainy
                    • February 2007
                    • 405

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Fisk #1 har 14 ryggfenstrålar, dvs en Pterygoplichthys. Det finns ett par arter som ser ut ungefär så där, men bara en av dem bara en av dem är vanlig: gibbiceps. Även om just det här exemplaret är dåligt färgat.

                    Vadå dåligt färgad? Den har ju jättesnygga ögon!
                    Bilder på mina fiskar finns på;
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                    Kommentar

                    • Aqua1500
                      • March 2005
                      • 22

                      #25
                      Den jag hadde för ett par år den såg likadan ut. Har för mig att den kallandes L021 Liposarcus pardalis.

                      Bild länk: http://www.akvarielexikonet.se/artre..._pardalis.html

                      Video länk: http://www.youtube.com/watch?v=igmxDx6oPgU

                      Köpte min när han var ca 4-5cm stor och han blev en bjässe på 24cm + .

                      Kommentar

                      • Matt23
                        • February 2009
                        • 1

                        #26
                        Har själv 3 st långsträckta på ca 4-5 cm. Riktigt härliga firrar som gärna lever om och har sig Äter gärna om man matar dom för hand åxå
                        There is only one

                        Kommentar

                        Arbetssätt...