Vad är detta för något? (fisk?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Vad är detta för något? (fisk?)

    Hittade detta kryp, fisk, vad det nu är i akvariet nu när jag håller på att byta vatten...vad är det för något? Ursäkta för dålig bild, kan tyvärr inte få en bättre närbild.



    Det är den albino färgade saken.
    Senast redigerad av Andrém; 28 February 2010, 16:41.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Bilden är ju väldigt suddig, men tycker det ser ut som en räka eller nå´t.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Bilden är ju väldigt suddig, men tycker det ser ut som en räka eller nå´t.
      Jo, tyvärr går det inte att få en bättre närbild Men visst det ser ut som en räka fast den har en stjärt med 2 "svärd" samt 6 ben, 3 på varje sida och så ser huvudet ut som en på en myra ungefär.

      Har tagit ut den ur akvariet och satt den i en glasburk för tillfället, ska jag avliva den eller hur ska jag göra? Ifall den är skadlig för fiskarna eller så, då åker den ju inte tillbaka.

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Trollsländelarv eller liknande? Låter så på beskrivningen.

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Ursprungligen postat av malfunkshun
          Trollsländelarv eller liknande? Låter så på beskrivningen.
          Japp, det har du rätt i. Hur den lyckades komma in i akvariet trots en omstart ett tag sedan vet jag inte. Finns det något tips om hur man tar hand om en sådan eller ska jag bara avliva den?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kom också att tänka på trollsländelarv nu. Har du inga småfiskar kan den nog vara kul att studera. Kan ha kommit med om du fångat levandefoder ute.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Kom också att tänka på trollsländelarv nu. Har du inga småfiskar kan den nog vara kul att studera. Kan ha kommit med om du fångat levandefoder ute.
              Definera småfisk har bara rödmunnar, vinkeltetror samt ottosar så det blir inget mindre än det.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Jag tycker den är för smal och tanig för en trollsländelarv, men det kan vara någon annan sländlarv, natt- eller flickslända kanske. Jag skulle inte chansa på att ha den kvar, men ha den i en burk och mata med artemia. Om du absolut säkert vet var den kom ifrån så kan du släppa ut den, annars inte.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Jag tycker den är för smal och tanig för en trollsländelarv, men det kan vara någon annan sländlarv, natt- eller flickslända kanske. Jag skulle inte chansa på att ha den kvar, men ha den i en burk och mata med artemia. Om du absolut säkert vet var den kom ifrån så kan du släppa ut den, annars inte.
                  Jo, såhär ser den ut för övrigt: http://www.azote.se/repository/temp/...46_MG_5449.jpg

                  finns om man googlar på "trollsländelarv" men oavsett vad det är så kommer jag inte ha behålla den eller sätta tillbaka den i akvariet. Tur att jag hittade den tidigt

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    rödmunnar, vinkeltetror samt ottosar
                    Såna tar en trollsländelarv utan vidare.
                    En flicksländelarv, som det här verkar vara, är antagligen ofarlig för dem.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Skulle oxå våga ha den med dom fiskarna. Om det varit en trollslända däremot så hade den tagit fiskarna så fort den kommit åt.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #12
                        Hm, nu är den ju fortfarande väldigt liten, larven då dvs, men är den fortfarande kapabel till att döda fiskarna trots att dom är mycket större? Det skulle förklara varför jag inte har sett ett par av mina ottosar....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...