Vilken fisk är detta? (troligtvis nån tetra)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Vilken fisk är detta? (troligtvis nån tetra)

    Köpte ett par underbara nya fiskar igår. I affären tänkte "ja nu ska jag komma ihåg namnet" och jag tror jag har sett dem förut. När jag väl kom hem hade jag totalt glömt bort det. Har sökt igenom registret rätt bra men fortfarande inte riktigt säker.
    Troligtvis är det någon sorts tetra men ag tycker den har likheter med många.
    Bland annat: (Fiskar med likheter)
    Fantomtetra: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=460&SOK=1 (överfenan är väldigt lik)
    Loretotetra: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=450&SOK=1 (väldigt lik men överfenan stämmer inte riktigt)
    http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=454&SOK=1 (färgerna stämmer inte riktigt)

    Kan det vara någon avelsform av någon fisk? Hade gärna läst mer om dem. Sen ser man att vissa har en rödare bakfena, är det skillnad mellan hannar och honor?
    Klicka på bilden för större version

Namn: fDSC_1439.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,8 KB
ID: 2180360Klicka på bilden för större version

Namn: fDSC_1444.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,6 KB
ID: 2180361Klicka på bilden för större version

Namn: fDSC_1446.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,2 KB
ID: 2180362Klicka på bilden för större version

Namn: fDSC_1453.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,8 KB
ID: 2180363Klicka på bilden för större version

Namn: fDSC_1454.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,5 KB
ID: 2180364

    Vad det än är för fisk tycker jag de är grymt snygga, hoppas de inte blir för aggressiva sen, just nu stimmar de hur bra som helst.

    MVH Janson
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är ingen avelsform, och det är mycket riktigt en tetra, gissningsvis ur släktet Hyphessobrycon. Tyvärr finns det en förskräcklig massa arter som ser ut ungefär så där, och jag vet inte vilken art det kan tänkas vara.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Är rätt säker på att det är Pristella.

      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Är också rätt säker på Pristella
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Min första tanke var oxå pristella!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #6
            Tack för svaret! Pristella måste det ju vara, fast den på zoopetbilden har lite rödare fena. Nån ni om det har nåt med könen eller varför har vissa mer röd? Några av mina är nästan helt vita.
            Senast redigerad av janson; 22 February 2010, 15:10.

            Kommentar

            • janson
              • July 2009
              • 300

              #7
              Ursprungligen postat av janson
              Tack för svaret! Pristella måste det ju vara, fast den på zoopetbilden har lite rödare fena. Nån ni om det har nåt med könen eller varför har vissa mer röd? Några av mina är nästan helt vita.
              Nu har de fått mycket mer röd fena än tidigare, väldigt fina firrar.

              Kommentar

              Arbetssätt...