Siamesisk algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    Siamesisk algätare?

    Visst är detta Crossocheilus oblongus - Siamesisk algätare och inte Flying Fox eller liknadne?

    Bildlänk:


    Senast redigerad av Sumpan; 19 February 2010, 20:52.
    200L Asien
    56L
    27L
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Ursprungligen postat av Sumpan
    Visst är detta Crossocheilus oblongus - Siamesisk algätare och inte Flying Fox eller liknadne?

    Bildlänk:


    http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2628906&a=1
    Jag tycker dom ser ut som mina siameser iallafallmen det är lite difust när dom inte färgat ut ta gärna ett kort när dom inte är i påsen och färgen kommit tillbaks.
    Senast redigerad av solis; 19 February 2010, 21:04.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Siamesisk algätare helt klart.

      Siamesen har den svarta randen ända ut på stjärtfenan medan foxens slutar innan stjärtfenan.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Siamesisk algätare helt klart.

        Siamesen har den svarta randen ända ut på stjärtfenan medan foxens slutar innan stjärtfenan.
        Det med streck var jag också helt säker på men så kollade jag flying fox på fiskavdelningen här och den hade också streck hela vägen villket jag tyckte var konstigt, så då kanske det är fel i zoopet beskrivningen vad tror du nina
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Flying Fox har ett guldfärgat band ovanför det svarta, och har även färg i fenorna, medan siamesisk algätare är helt gulbrun ovanför det svarta bandet, och har helt genomskinliga fenor (förutom det svarta bandet i stjärtfenan). Det med strecket i stjärtfenan har jag också varit tveksam till som en skillnad, eftersom jag har för mig om att jag sett det även på Flying Fox. Om jag minns rätt så ger Flying Fox även ett lite "plattare" intryck. Det finns visst en del som liknar varandra om jag förstått rätt, men den på bilden skulle jag tro är en siamesisk algätare.
          Senast redigerad av Shepard; 19 February 2010, 21:22.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av solis
            Det med streck var jag också helt säker på men så kollade jag flying fox på fiskavdelningen här och den hade också streck hela vägen villket jag tyckte var konstigt, så då kanske det är fel i zoopet beskrivningen vad tror du nina
            Har aldrig tänkt så mycket på det men när jag googlade på flying fox så är det sant som du säger. Däremot visar foxen sig ha svart på ryggfenan ist. vilket inte Siameser har

            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Sumpan
              • December 2008
              • 238

              #7
              Jo men sträcket går som sagt över hela kroppens längd. Det borde vara siamesisk algätare!
              Men började fundera lite efter ja läste diverse artiklar om skillnader mellan liknande arter och den ''riktiga'' siamesen.
              200L Asien
              56L
              27L

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Sumpan
                Jo men sträcket går som sagt över hela kroppens längd. Det borde vara siamesisk algätare!
                Men började fundera lite efter ja läste diverse artiklar om skillnader mellan liknande arter och den ''riktiga'' siamesen.
                Du behöver inte tveka
                Jag hade iaf utan att ens fundera mer på saken kallat den siames om jag vore du

                Finns något som heter falsk siames om jag inte har fel för mig som är väldigt lik den vanliga med skillnaden att den falska har något gulaktiga fenor, men den skillnaden är så liten att jag förmodligen ändå skulle kalla den för siames
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Man lär sig så länge man lever, är lika glad för all ny kunnskap jag kan få, första blicken på korten var att det vara siames med.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #10
                    Det är absolut Siamesisk algätare, men det har ni ju redan rett ut. Ser precis ut sim mina Siameser här hemma och Siameser har ju dessutom genomskinliga ryggfenor vilket dina oxå har.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • Sumpan
                      • December 2008
                      • 238

                      #11
                      Så bra! Käkar de trådalger? Fick för mig att de gjorde det, men det verkar som dom inte gör det? Det var därför jag skaffade dem. Men riktigt trevlig fisk utöver dess algätande egenskaper
                      200L Asien
                      56L
                      27L

                      Kommentar

                      • ImPulse
                        • August 2009
                        • 203

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sumpan
                        Så bra! Käkar de trådalger? Fick för mig att de gjorde det, men det verkar som dom inte gör det? Det var därför jag skaffade dem. Men riktigt trevlig fisk utöver dess algätande egenskaper
                        De siameserna jag hade tog hand om trådalger. Tog inte mer än en dag så var akvariet rent ifrån sådana alger.
                        65 liter
                        220 liter

                        Kommentar

                        • Sumpan
                          • December 2008
                          • 238

                          #13
                          Ursprungligen postat av ImPulse
                          De siameserna jag hade tog hand om trådalger. Tog inte mer än en dag så var akvariet rent ifrån sådana alger.
                          Efter ett pat dagar så ser jag inget resultat, dom verkar bara tugga på algerna allternativt sliter i dem. Men inget verkar ätas!
                          200L Asien
                          56L
                          27L

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Trådalger vet jag inte om de äter, men de sägs vara bra på pensel/tofsalger.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Sumpan
                              • December 2008
                              • 238

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Trådalger vet jag inte om de äter, men de sägs vara bra på pensel/tofsalger.
                              Dom jobbar på bra hur som helst. Trådalgerna får fixas på annat sätt!
                              200L Asien
                              56L
                              27L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...