Ålmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Ålmal?

    Jag var nyligen på Vellingeblomman där de hade en underlig fisk till salu. Skulle gärna vilja lägga upp bilder som jag tog på fisken, men det går ju inte och när jag söker efter bilder på det i affären angivna namnet (ålmal) finner jag ingenting.
    Arten är ljusbrun, ser ut som en ål men är faktiskt en mal. Huvudet liknar det av en Clarias-mal. Arten blir maximalt 30 cm och den skulle vara fredlig förutom mot de allra minsta. När jag frågade angående detta, menade affärsbiträdet att den ej skulle äta t.ex. neontetror men man skulle se upp ifall man hade yngel.
    Vågar dock inte riktigt lita på detta, eller är det kanske så att skenet faktiskt bedrar i detta fallet?

    Ändring: Hittade en bild

    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
    Senast redigerad av Zaius; 23 October 2009, 18:31.
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    Ålmal är en rysare. Tror jag hade en sådan under mina tidiga akvarieår på 80-talet. Ser ut som en kvast i munnen, med alla skäggtömmar. Jag stoppade ner den i ett guppyakvarium. Den grävde ner sig i grusbottnen direkt så bara skäggtömmarna stack upp ur bottnen under dagen. När det blev kväll och lyset släckts blev det ett liv och ett kiv i akvariet. På morgonen fanns det bara slamsor kvar av såväl växter som guppys, och i ytan låg en stinn ålmal och rapade fiskslamsor. Jag var beredd på detta, men hade ingen direkt glädje av den rumstrerande fisken, så jag anglade gädda på eländet... (Fick en 3-kilosgädda i utbyte) Faktiskt sant.

    Men varning för den fisken om det är samma. Med grävande stora ciklider kanske den drar jämt.

    Kommentar

    Arbetssätt...