Näbbgädda eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThaBazZ
    • July 2009
    • 38

    Näbbgädda eller?

    Hej,

    Va nere på Bromma Zoo igår med lillebror och vi blev båda förtjusta i några söta små fiskar.

    I butiken kallade man fiskarna för Näbbgäddor. Det stämmer säkert men jag hittar ingen info om näbbgäddor bortsett från havslevande STORA fiskar.

    Jag har lite misstaknar om vad det kan vara men vore väldigt tacksam om ni kanske kunde hjälpa mig säkerställa art.

    Bilderna är tagna med mobilkamera vilket jag ber om ursäkt för. (Ska se om jag fårtag på en bättre kamera senare.)



  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Florida gar (Lepisosteus platyrhincus). Grossisterna säljer dem som spottet gar (Lepisosteus oculatus), men 99,9% av alla som säljs är florida gar då de är otroligt lika varandra och i stort sett omöjligt att se skillnad på.
    Ska ha minst 700 liter som vuxen då den kan bli stor, över 1 meter i naturen och kanske 6-7dm i akvarium. Rovfisk med bra aptit och äter allt som får plats i munnen.
    Inte att rekommendera om man inte vet vad man håller på med.
    Annars en lugn fisk med mycket personlighet. Har själv 2 stycken.

    Kommentar

    • ThaBazZ
      • July 2009
      • 38

      #3
      Hade mina misstankar =)

      Stod mellan Florida Gar och Crocodile Gar.

      Jo det blev 2st igår 318kr för båda =)

      Dom är ca.12cm nu och går i mitt 275L tesammans med följande:

      Ett par Elfenbensciklider ca.4cm + MASSOR med yngel/Gar mat
      Ett par Zebraciklider ca.4cm + ca25 1månad gamla yngel/gar mat
      Ett par Guldsömsciklider ca.6-7cm
      1st Öronål/Reedfish ca.20cm
      1st Väderål (Misgurnus anguillicaudatus) ca.10-12cm
      2st Gibbicepsmalar ca.10cm
      6st platys fem honor och en hane ca.5cm (kommer förmodligen bli mat inom kort)

      Ska se om jag kan flytta mina platys till ett eget akvarium så dom kan få några överlevande yngel att ha som levande foder.

      Köpte även en hov med neontetror blev ca.30st för 50kr nu efter en natt ca.10st kvar.

      Vet att det är lite trångt med alla dessa idag men hoppas på att de senaste tillskotten ska kunna rensa lite yngel inom kort =)

      Ska bli ett nytt kar i Januari ca.700L

      Någonting att anmärka på med min setup?

      Och förresten tack för hjälpen!!

      Om någon annan tror att det är någonting annat än en Florida Gar så ut med det =)
      Senast redigerad av ThaBazZ; 22 October 2009, 09:26.

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Crocodile gar är det inte, det är en hybrid mellan shortnose gar och alligator gar. Sen finns det en crocodile gar II som är en hybrid mellan spotted/florida gar och alligator gar samt en crocodile gar III som är longnose gar och alligator gar. Alla dessa 3 hybrider är mycket sällsynta och dyra när de väl är tillgängliga.

        Gar och ciklider är inte bra. Inga undantag.
        Öronålen går bra, väderålen kommer bli mat när den får plats i munnen på garen. Platysarna kommer också bli mat så fort de får plats i munnen.
        Pleco och andra sugmalar ska man också undvika. Men du har ju inga så det är inget problem.
        Försök att ha så lugna fiskar som möjligt med gar. Fengäddor och öronålar går alldeles utmärkt.

        Ett knep är att ha liten gar i litet akvarium. Sen efter de blir större så öka volymen. De växer bättre då och blir mindre stressade. Det är lättare för dom att jaga i små akvarier nämligen.

        Kommentar

        • ThaBazZ
          • July 2009
          • 38

          #5
          Så det kommer gå illa med Gar + Ciklider?

          Har ju 2st Gibbiceps kan det bli fel då? kommer gibbicepsmalarna försöka suga på mina Gars?

          Mina Elfenbens och Zebraciklider får gärna bli mat men Guldsömmarna är storfavoriter i karet...

          Väderålen va nog den tråkigaste fisk eller vad det nu är jag kunde köpt så den kan dom få äta om dom vill...

          Platys ska som sagt flyttas till ett eget akvarium så jag kan få lite yngel och därigenom spara några slantar på mat till de andra.

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #6
            Gar och ciklider är dåligt. Gibbiceps skulle jag inte heller ha tillsammans med gar. Missade att du hade dom.

            Väderålen kanske saknar fler väderålar då det är en social fisk som gärna vill ha kompisar av samma art. Det är också en fisk med mycket personlighet. Men nog OT

            Som jag skrev innan. Öronålen går bra, även fengäddor. Annars är det rätt ont om fiskar som fungerar bra med gar.
            Lugna fiskar som inte är revidhävdande och inte får plats i munnen är att rekomendera.

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7


              En bra sida för monsterfiskar. Rekommenderar den sidan för ytterligare frågor om gar

              Kommentar

              • ThaBazZ
                • July 2009
                • 38

                #8
                Tackar för alla svar!

                Synd att killen i affären sa tvärt emot... "Fungerar dom med mina Ciklider?" Svar:"Här har du en fisk som kan försvara sig, du kommer inte ha några problem."

                Kände det på mig redan då men ville verkligen ha dom..

                Aja, malarna kan jag göra mig av med.
                Guldsömmarna kommer dock bli kvar...Får se hur de löser sig men dom är väldigt lugna än. Bara hoppas att dom håller sig lugna tills det nya karet kommer.

                Väderålen har personlighet visst, men är inte lika fin eller intressant som öronålen.

                har smygläst lite på den sidan ett tag, får kanske bli lite aktivare.

                En sista fråga, Hur stora brukar dom bli i akvarium?

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #9
                  Nej, den är kass på att försvara sig och inte alls aggressiv som andra rovfiskar kan vara. De ligger helst vid vattenytan eller på botten och bara finns.
                  Ciklider är bra på att bråka och de du har är aggressiva och revirhävdande av sig. De kommer nästan garanterat stressa och/eller slår ihjäl dina 2 gars.
                  Så satsa hellre på några fler öronålar/fengäddor istället för ciklider med gar. Aldrig en bråkig ciklid.
                  I akvariet blir en florida en bit över halvmetern typ. Mycket beroende på akvariets storlek. Men det tar lång tid. Upp till typ 25cm går det mycket fort. De kan växa 2-3cm i månaden om de har tillgång till mycket mat och lugn och ro. Men efter 25-30cm går det rätt sakta.


                  Bor du nära Trollhättan så kan jag gärna förbarma mig över väderålen, är lite av en loachaholic

                  Kommentar

                  • Trubaduren
                    • October 2009
                    • 2

                    #10
                    Hej där! Lillebror in tha house. Vet du hänvisade till MFK's hemsida men tänkte eftersom du ändå va på killingspree här med Gar diskutionen, så drar jag iväg en sissta fråga !...

                    Tack vare storebror ThabAzz så köpte jag mig ett 100L akvarium som start. Har nu:

                    1x öronål
                    1x Väder ål
                    2x Yellow Catfish? Tror jag dom hette?.. Rätt hög rygg fena, en svart prick bakom huvet.
                    2x Gar's som jag köpte tesammans med bror...
                    Jag hade dessutom en Indisk kniv fisk.. TILLS I MORSE... Tjejen satt å titta i akvariet, hon sa att knivfirren låg där bland växterna. Nu när jag tittar så ser jag den inte. har lyft på den stocken jag har, har tittat ÖVERALLT.

                    Kan det vara så att nån Gar konstigt nog lyckats äta upp den?!
                    Kniven var fan 2-3cm mindre längdmässigt bara :S Tycker det verkar så jävla konstigt..

                    Droppade i 16 st tetror igår, efter jag lagt i Garsen.. Dom har bara visat intresse i dom tetrorna..Ätit 8 st av dom.. Kniven har legat själv å inte stört nån, precis som den gjort sen jag la i honom för 1 vecka sen :/...
                    Jag antar att dom inte gräver ner sig i gruset??

                    HJÄLP MIG !!!! en förklaring till vad som hänt min stackars "ifsk" som han hette..

                    Kommentar

                    • malfunkshun
                      • September 2008
                      • 394

                      #11
                      Nja, om en gar hade ätit upp din knivfisk så skulle du se det. Den som ätit upp den skulle vara hysteriskt tjock om magen i så fall om knivfisken bara var 2-3cm kortare.
                      Kollat så den inte lyckats ta sig ur akvariet på något sätt? Fiskar försvinner sällan spårlöst.

                      Tycker det låter lite överbefolkat av stora fiskar också. 100L räcker knappt 3-4 månader åt 2 växande gars.
                      Malarna skulle jag avlägsna fort. Öronålen ska ha mycket utrymme även den och om du nu hittar din "ifsk" igen så är det bra att veta att den blir STOR. I naturen minst lika stor som en florida gar (över metern) och en glupsk rovfisk även den.
                      Vill inte predika, men...ja

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        Nu känner jag inte till Gar i någon större utsträckning. Men däremot så har jag både Knivfisk och Guldsöm. Ska gar ha lugna fiskar, då ska den inte gå med guldsömmen. Jag har ett par ca. 20-25 cm. och hanen är mycket agressiv. Han attackerar tom glaset om man går förbi.

                        Knivfisken är iofs. lugn, men han är STOOOR...min är ungefär 50 cm, du som hade 100 liter med en knivfisk.....det kommer inte att fungera särskillt bra om några månader, de växer fort,min går i 540 och det är på gränsen till trångt. Dessutom är risken att de andra fiskarna försvinner i gapet på den när han växer till.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Min polares guldsömspar tog ihjäl båda hans bengäddor nyligen, så jag håller med

                          Kommentar

                          • Trubaduren
                            • October 2009
                            • 2

                            #14
                            Får la ta å leta lite mer runt om mitt akvarium då ...
                            Sen ta ett snack med den Akvariemannen som sålt mig både akvarium och förklarat vad jag kan ha för fiskar ihop och jusst i mitt 100L.. Han har pekat å jag har sagt va jag velat ha. Tydligen passar ingen fisk in i mitt haha =)...

                            jobba jobba, spara spara. Så har jag förhoppningsvis ett 1000L innom nå månad då

                            Tack för svaren!

                            Kommentar

                            • ThaBazZ
                              • July 2009
                              • 38

                              #15
                              Ja, trevliga är dom på Bromma Zoo men måste säga att jag är mycket besviken på personen som tydligen gett oss helt fel info...

                              Mina Guldsömmar har precis fått yngel och paret vaktar strängt sin avkomma. Dom är dock helt ointresserade utav "Garsen" än så länge iaf.

                              Men Zebracikliderna har fått ordentligt motstånd nu =)

                              Har jag tur "måste" jag behålla 275an till Några av fiskarna när jag köper det stora =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...