Guldfisk med mustasch?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    Guldfisk med mustasch?

    Köpte precis ett begagnat kar på ca 40 liter. Följde med en "vanlig" mal (såvitt jag kan se hitills) samt vad som ser ut som en guldfisk med jättelånga spröt. Dessa ska "omplaceras" om djuraffären vill ha dem, men undrar givetvis vad det är.

    Edit: Den är lite randig, men gulaktig, och "spröten" ser ut sitta under magen.
    Malen är urvidrig. En hane gissar jag, verkligen småprickig.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Malen gissar jag är en Ancistrus. Har den spröt på nosen? "Guldfisken" låter som en guldgurami, en av många odlingsformer av Trichogaster trichopterus.



    Den finns som sagt i flera färgvarianter, som blå, marmor (blåsvart), vita, och brunaktiga.
    Senast redigerad av Shepard; 01 October 2009, 13:16.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Jina
      • August 2009
      • 182

      #3
      Precis, tror också det är en ancistrus. Gissar hane just pga utväxterna på nosen.
      Brukar djuraffärer vilja ha dem? Har två att bortskänka nämligen, en hona och en hane.
      Guramin såg ut att stämma, fast min är mer "strömlinjeformad". Även den ska bort.

      Kommentar

      • Jina
        • August 2009
        • 182

        #4
        Malen såg ut precis så här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1
        Den andra jag har är inte alls lika småprickig.

        Kommentar

        Arbetssätt...