Behöver hjälp med 2 ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Behöver hjälp med 2 ciklider

    Art? : http://www.fridaskoglund.se/fotoalbu.../images/14.jpg

    Och denna? : http://www.fridaskoglund.se/fotoalbu.../images/15.jpg


    Tack på förhand
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den första är en Geophagus brasiliensis, möjligen av varianten "Bahia Red".

    Den andra är en röd ciklid (Hemichromis sp.).
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Coolt, trodde inte att det var en Brasiliansk jordätare. Butiker är ju lite svåra med artnamnen och jag är inte så hemma på ciklider. De ville bli av med dem för butiken skulle upphöra med ciklider så jag tog 4 stycken "småttingar". Men den ena av dem har ju växt som tusan på bara några veckor så arten de påstod att det var i butiken är det ju uppenbart inte i alla fall. Tur att det finns gott om plats i akvariet =)

      Kan man hoppas på småttingar efter denna art i karet eller är de svåra?

      Tusen tack för hjälpen Micke.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Upphöra med ciklider? Vad är det för skum affär? Vad sa affären att det var? Ja, brasiliensisen kan bli rätt stor, har för mig att hanarna kan bli ca 30 cm. Ja, nog kan du få yngel av dem, om du har båda könen, de är lättlekta.

        Så lite så, kul om man kan hjälpa
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Upphöra med ciklider? Vad är det för skum affär? Vad sa affären att det var? Ja, brasiliensisen kan bli rätt stor, har för mig att hanarna kan bli ca 30 cm. Ja, nog kan du få yngel av dem, om du har båda könen, de är lättlekta.

          Så lite så, kul om man kan hjälpa

          Ja, de ville bli av med dem. De sa att det var Fjärilsciklider Nu kan man ju förstå varför de ville bli av med dem om de blir 30cm stora. Fjärilar blir väl max 8-10cm. Butiken är lite skum på akvariefisk och de kan inte mycket om dem, så det var lite impulsköpt för att vara ärlig. Min största burk på 400L var nästan tomt så jag tog mig ann 3 av dessa.

          Tror att jag fått 1 hane och 2 honor, främst eftersom de var ungeför lika stora vid köpet men nu är en nästan tre gånger så stor som de andra. Gissar att det är hannen. Igår kväll rotades det runt som sjutton i karet. De enda växterna i karet (3 stora svärdplantor) flöt omking på ytan trots att jag stack ner dem 3-4 gånger. De verkar bli extra leksugna efter att de fått frysfoder, främst röda mygg. Då blir de nästan svartrandiga över hela kroppen och så simmar de och kråmar sig för varandra.

          Får hoppas på småttingar då. De ska få lite fler gömmer snart också när jag hittar lite passande stora stenar och rötter. Växter verkar de inte vilja ha eftersom allt dras upp på nolltid. De får nöja sig med ett buskage med svärdplantor.
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, det är ju lite skillnad på fjärilsciklider och brasiliensis, enda likheten är väl deras latinska namn (Geophagus, Mikrogeophagus, fjärilarna kan väl liknas vid små Geophagus, med betoning på små, runt 5-6 cm, lite illa att sälja brasiliensis som fjärilar då).

            Ok, det låter ju som om de är i lektagen då, lycka till

            Sätt växterna i keramikkrukor som du fyller med sand, så kanske de får stå ifred.

            Om du vill läsa lite kan du gå till "min zoon", har skrivit en artikel om bl.a brasiliensis där.
            Senast redigerad av Shepard; 10 September 2009, 22:30.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Ja, det är ju lite skillnad på fjärilsciklider och brasiliensis, enda likheten är väl deras latinska namn (Geophagus, Mikrogeophagus, fjärilarna kan väl liknas vid små Geophagus, med betoning på små, runt 5-6 cm, lite illa att sälja brasiliensis som fjärilar då).

              Ok, det låter ju som om de är i lektagen då, lycka till

              Sätt växterna i keramikkrukor som du fyller med sand, så kanske de får stå ifred.

              Om du vill läsa lite kan du gå till "min zoon", har skrivit en artikel om bl.a brasiliensis där.
              Nu har jag vart in på din zoon, och förutom den perfekta artikeln om brasiliensis så hittade jag en massa annat skoj att läsa där. Fastnade i över en timme jag
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Fridas
                Nu har jag vart in på din zoon, och förutom den perfekta artikeln om brasiliensis så hittade jag en massa annat skoj att läsa där. Fastnade i över en timme jag
                Tack Kul att du gillade dem. Nå´n särskild artikel/art du fastnade för?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...