Pirayor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjTommy
    • October 2008
    • 321

    Pirayor!

    Tjena,

    rädda dessa från avlivning idag. Någon som vet vad det är för art samt hur jag kan könsbestämma dom? Skickar med bild på båda.

    Tack på förhand, Tommy

    Nr. 1 - http://img5.imageshack.us/i/dsc0076m.jpg/

    Nr. 2 - http://img17.imageshack.us/i/dsc0080hbl.jpg/

    Sorry för kvalitén på bilderna & det skitiga vattnet!
    54 liter BB
    96 liter Dagis
    375 liter Malawi
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Båda ser ut som pacu, exakt artbestämning får nog nå´n annan göra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • DjTommy
      • October 2008
      • 321

      #3
      Dom är enligt kompisen köpta på Trop (Göteborg) för 1,5 år sedan och gick under Dvärg piraya.. Mer än så vet han inte.
      54 liter BB
      96 liter Dagis
      375 liter Malawi

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hmm, dvärgpiraya... Han på Trop brukar väl vara seriösare än så. Tycker som sagt att det ser ut som pacu, och de är allt annat än några dvärgar. Säker på att de inte såldes som växtätande pirayor? Har för mig att jag sett pacus där under det namnet, och det är närmare sanningen.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Ser ut som Piaractus brachypomus.

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #6
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Hmm, dvärgpiraya... Han på Trop brukar väl vara seriösare än så. Tycker som sagt att det ser ut som pacu, och de är allt annat än några dvärgar. Säker på att de inte såldes som växtätande pirayor? Har för mig att jag sett pacus där under det namnet, och det är närmare sanningen.

            Det kanske var dvärg-size på dom när dom köptes?

            OTom gångerna jag har varit på tropen så har det mesta verkat ok, men en och annan märkning bör man väl va lite skeptisk till..

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av HenkeP
              Det kanske var dvärg-size på dom när dom köptes?

              OTom gångerna jag har varit på tropen så har det mesta verkat ok, men en och annan märkning bör man väl va lite skeptisk till..
              Jo, en del av hans storleksangivelser stämmer inte alltid, liksom temperamentsangivelserna ibland.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • HenkeP
                • January 2009
                • 886

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Jo, en del av hans storleksangivelser stämmer inte alltid, liksom temperamentsangivelserna ibland.
                Precis vad jag tänkte på faktiskt.

                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Pacu har väll inget rött i sig? Jag tror det är någon sorts piraya, vet dock inte vilken.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av addo
                    Pacu har väll inget rött i sig? Jag tror det är någon sorts piraya, vet dock inte vilken.
                    Jo, Piaractus brachypomus har rött på undersidan som ungfisk, den på zoopets bild har det. Du är inte goldmedlem, så du kan tyvärr inte se den. Tror att att DjTommys andra bild visar just en P. brachypomus (silverpaku).
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Geneva
                      • August 2009
                      • 3

                      #11
                      pacu!

                      jag va på zoo ab, lorensborg, malmö och skulle ha 5 pirayer, dem åt inget på 2v men när min kompis kom hem till mej började han asgarva och sa att jag blivigt blåst, tydligen har jag köpt 5 red belly pacu. när dem är små finns nästan bara en skillnad på dem och red belly piraya, det är att pirayan har underbett.

                      Kommentar

                      • micket
                        • February 2008
                        • 256

                        #12
                        Jag tycker också det ser ut som Pacu. Jag har haft tre st för mååånga år sen, jättehärliga fiskar tycker jag. Men inte om du har växtkar förstås

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av micket
                          Jag tycker också det ser ut som Pacu. Jag har haft tre st för mååånga år sen, jättehärliga fiskar tycker jag. Men inte om du har växtkar förstås
                          Eller ett kar som inte är riktigt stort
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Ursprungligen postat av addo
                            Pacu har väll inget rött i sig? Jag tror det är någon sorts piraya, vet dock inte vilken.
                            Det är en pacu (Piaractus brachypomus) Kan även kallas Röbukspacu. De är nära besläktade med pirayan. Har sånna själv.




                            Men ska du ha kvar dem bör du skaffa ett betydligt större akvarium. de sk. "dvärgpirayena" kan bli uppåt 30-40 cm. de tuggar glatt i sej allt de får in i munnen.

                            Har du kört igång 540 litern, så bör du sätta ner dom i det karet. 170 växer dom ur inom kort ( Om de inte redan gjort det). Mina går i 350, köpte dom i yngelstorlek för ett par tre månader sedan (5-6 cm).......De har vuxit ur karet.
                            Senast redigerad av ciklidtok; 25 September 2009, 09:49.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            Arbetssätt...