Vad för ciklid är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Vad för ciklid är detta?

    Tjena, va i en zoo affär igår och tittade lite på fiskar.. En jag fick upp ögonen för var en röd ciklid, men stor spretande rygg fena som såg väldigt taggig och ståtlig ut. Fisken var cirka 15-16 cm lång, och var ensam i akvariumet ihop med lite andra ciklider i samma storlek..

    Jag ville ha fisken tänkte jag, men har förlitet kar.. och med vetskapen av att jag snart skall köpa ett större så köpte jag en bäbis :P

    Killen i butiken sa, "denna blir inte lika röd, men mycket rödare än nu".. då den var liten och rosa så kunde jag inte avgöra om det var exakt samma fisk.. eller om just den jag såg hade blivit väldigt röd och fin och han då menade på att det var en liten chans att den jag köpte skulle få samma färg..

    Nåväl, tittade runt lite på bilderna i arkviet men denna fisken har ett väldigt "ciklidigt" utseende, så svårt att se vilken den kan vara.
    Denna är väldigt lik i kroppen men har annan färg.

    Tänk er denna kropp, på en fisk som är rosa/röd, med dessa ränder och "neon" blå huvud, det ser ut som.. ja att det sitter små blåa spegel liknande grejer över huvudet..

    Rygg fenan är mycket längre och mer spretigare

    Kan tyvärr inte knäppa en bild på honom, så hoppas någon vet :P
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Utan bild är det inte lätt. Sök på Hemichromis eller Maylandia. HHjälper inte det så ring butiken och fråga vad dom tror att det är så har vi en ledtråd till.

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      låter som en Protomelas taeniolatus "Hinderi" eller "Red Empress"

      men det finns en hel del anat att välja på också...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...