Vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICEE
    • July 2009
    • 16

    Vilken ciklid?

    Köpte dessa två fina ciklider för några veckor sedan. Köpte dem som Golden men efter tittat på lite fler bilder på nätet tycker jag inte de liknar Golden, åtminstone inte den ena. Är det en hane och en hona, och i så fall räcker det med en hona till en hane eller behövs det fler?


    Ursäkta för den dåliga bildkvaliten då de är tagna med mobilkamera.

    Vänstra hörnet:


    Mitten:


    Kan det vara en sådan?
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=821


    Tack på förhand!
    Annette
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den första kan vara en halvt utfärgad Pseudotropheus saulosi, hane, och den andra gula ser ut som en saulosihona. Är inte helt säker.

    Men jag är hur som helst säker på att ingen av dem är nå´n golden.

    När det gäller Malawi är det alltid bäst att ha fler honor än hanar.
    Senast redigerad av Shepard; 07 August 2009, 18:52.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det första fotot visar nog en elongatus av något slag. Jag tror inte det är en saulosi.
      Det andra kan mycket väl vara en johanni-hona som Micke skriver.

      Ingen av dom är dock någon golden
      Ingen av dom är någon flavus som du tror
      Det är sannolikt en hona och en hane men inte av samma art
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag trodde johannihona först, jag hade inte för mig att saulosihonorna var så långsmala, men så gick jag in på artbeskrivningen och kollade. Är inte elongatus mer långsmala än fisken på första bilden (därav namnet elongatus), Kjell?

        Var den första, randiga fisken också gul till att börja med? Eftersom båda såldes som golden menar jag. Saulosihanar är gula innan de färgar ut.
        Senast redigerad av Shepard; 07 August 2009, 19:02.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ICEE
          • July 2009
          • 16

          #5
          Tack så mycket för förslagen på vad det kan vara!

          Den randiga fiskens ränder syntes knappt när jag köpte dem utan endast det svarta på fenorna, lite som Golden har.

          Är de inte av samma art heller? Jag trodde att de va det eftersom de ofta går tillsammans och den randige, som jag förmodar är hanen brukar jaga den icke randige, som jag förmodar är en hona. Då måste jag ju nästan köpa nån till så både får en partner, men helst skulle jag inte vilja ha mer arter än jag redan har.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag tror faktiskt att båda kan vara saulosi, men är ingen Malawiexpert. Håll koll på den randiga, och se om den blir mörkare blå, med kolsvarta ränder.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ICEE
              • July 2009
              • 16

              #7
              Skulle vara bra om de var av samma art, då kanske det räcker att jag köper en till hona? Hur lång tid kommer det ta innan jag kan se om det är en Pseudotropheus saulosi?

              Kommentar

              • ICEE
                • July 2009
                • 16

                #8
                Tänkte jag kunde ställa en till fråga i samma tråd.

                Är denna fisk, som jag antar är en röd zebra, en hane eller hona?




                Tycker ögat ser lite stort ut mot den andra blåa röd zebran, men det kanske inte är någon fara?
                Senast redigerad av ICEE; 08 August 2009, 00:25.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det är ingen rödzebra, utan ser ut som en Aulonocara av nå´n sort, skulle gissa att det är den röda odlingsformen som kallas Firefish.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ICEE
                    • July 2009
                    • 16

                    #10
                    Hehe okej. Undrar om de i affärerna är lika okunniga som jag då de säljer dem under falska namn.

                    Vad är detta för någon sort?


                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      En del affärer verkar bara ha sälja här och nu för ögonen, nöjda kunder som kommer tillbaka tycks de inte bry sig om. Svårt att veta om det är det, eller bara okunnighet, båda är ju rätt illa i en affär.

                      Den blå tror jag är en rödzebra, men är ingen expert på Malawi. Verkar som att det finns många olika arter som kan förväxlas med varandra.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ICEE
                        • July 2009
                        • 16

                        #12
                        Ja antingen vill de bara sälja eller så är de okunniga. Men precis som du sa borde inte något av detta förekomma! Dessa inköp var från två olika affärer och uppenbarligen är ingen av dem särskilt kunnig. Nästa gång får någon av er proffs följa med och handla fiskar

                        Jag tycker båda är väldigt vackra men jag vill inte att de ska behöva gå utan någon annan från sin egen art. Och jag vill inte ha för många arter heller. Ska jag lämna tillbaka den oranga och be dem beställa hem en röd zebra, dock med risk att det blir samma sort som denna?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Jag tror faktiskt att båda kan vara saulosi, men är ingen Malawiexpert. Håll koll på den randiga, och se om den blir mörkare blå, med kolsvarta ränder.
                          Det är det flera aerter som blir - däremot har saulosi-hanar ingen gul stjärtfena
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av ICEE
                            Hehe okej. Undrar om de i affärerna är lika okunniga som jag då de säljer dem under falska namn.

                            Vad är detta för någon sort?


                            http://img9.imageshack.us/img9/6365/18751240.jpg
                            Det kan vara en röd zebra hane - men troligare en Bright Blue Zebra
                            Omöjligt att avgöra
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • ICEE
                              • July 2009
                              • 16

                              #15
                              Har tittat på bilder på båda två nu och precis som du säger är det omöjligt att avgöra när de är så lika, men tycker att åtminstone en kunde vara rätt när de sålde båda som röd zebra.

                              Tack så mycket för hjälpen att lista ut vilka arter det var!

                              EDIT:
                              Läste det här på ett engelskt forum: "The blue Metriaclima estherae males tend to have a slight orange fringe on the back of the dorsal and caudal fins. Caillanos don't have that, I understand. Look for it - sometimes it can be hard to see in photos and depends on the light"

                              Stämmer detta? Som jag ser det så ser det ut som den har en liten gul/orange kant, så då borde det vara en Metriaclima Estherae.
                              Senast redigerad av ICEE; 08 August 2009, 12:29.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...