Vilken ciklid är detta ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Max
    • March 2002
    • 18

    Vilken ciklid är detta ??

    Har precis fått tag på några ungfiskar ca 5cm långa. Antar att det är jordätare av något slag kanske satanoperca ....... Hittar inget som matchar helt men det är säkert enkelt för en del här på forumet. På bilderna är det 2 olika arter dock är jag osäker på båda...
    Bifogade filer
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag tycker det ser ut som två olika arter, Geophagus surimanensis (tredje bilden bl.a), och Satanoperca jurupari (som den inte heter längre tror jag), men jag kan ha fel, de är ungdjur, och jag är inte så haj på just jordätare.
    Senast redigerad av Shepard; 04 August 2009, 22:51.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Max
      • March 2002
      • 18

      #3
      Tackar för svaret. Satanoperca jurupari har jag också misstänkt att den ena arten är.
      Men det blir nog lättare att se när de växt till sig lite.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Jag tycker det ser ut som två olika arter, Geophagus surimanensis (tredje bilden bl.a), och Satanoperca jurupari (som den inte heter längre tror jag), men jag kan ha fel, de är ungdjur, och jag är inte så haj på just jordätare.
        Instämmer - sen om det är S. jurupari eller S. leucosticta är omöjligt att säga, sannolikt det senare eftersom det i stort sett bara är denna som förekommer i handeln: De som säljs som jurupari är oftast leucosticta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Max
          • March 2002
          • 18

          #5
          Tack för svaren och jag instämmer med er när jag kollat runt på lite mera bilder..

          Kommentar

          • Big_Sal
            • March 2008
            • 470

            #6
            Hej max, får man fråga var du köpt dem? Jag ska nämligen komplettera min grupp Satanoperca Leucosticta och hittar för närvarande inga i Malmö...
            //Salle

            Kommentar

            • Max
              • March 2002
              • 18

              #7
              Hej! Har köpt dem hos min lokala handlare i strömstad en bit ifrån malmö, men jag tror att han tagit hem dem från Imazo.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Apropå surinamensis, så hade jag 6 ungdjur för några år se´n, och det slutade med att de bet ut ögonen på varandra, så jag bara hade en kvar till slut.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Big_Sal
                  • March 2008
                  • 470

                  #9
                  Ursprungligen postat av Max
                  Hej! Har köpt dem hos min lokala handlare i strömstad en bit ifrån malmö, men jag tror att han tagit hem dem från Imazo.

                  Oki super tack!
                  //Salle

                  Kommentar

                  Arbetssätt...