Ingen fisk men vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adiantum
    • July 2009
    • 2

    Ingen fisk men vad är detta?

    Denna lilla (ca 2cm) gul/gröna krabat hittade jag härom dagen när jag tog upp en mangroverot från mitt nystartade (3 veckor) akvarium. Ser kanske ut som en dagsländelarv? Kan den ha kommit med en växt? Övriga invånare är körsbärsräkor och dem har den inte ätit av = ej rovlysten. Roten är kokad och sand + sten väl tvättade. Den bor tills vidare i en burk i väntan på era svar... Tack på förhand.

    Se bild via denna länk:
    Found it in my aquarium yesterday..feel free to guess.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag tror det är en flicksländelarv, och den är rovlysten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Adiantum
      • July 2009
      • 2

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Jag tror det är en flicksländelarv, och den är rovlysten.
      Då kommer den iaf från Sverige och jag kan med gott samvete släppa ut den någonstans..är lite rädd för att det är en skadeinsekt som kommer från något stort växthus (tillsammans med en växt) i Holland eller Belgien (har inte beställt några mossor från Malaysia..) och skulle ställa till oreda i vår svenska natur, men jag kanske ska behålla den för att se vad det blir, dock blir det där med mat antagligen lite av ett problem, har mest räkmat hemma och den verkar ju vara intresserad av små insekter ifall det nu är en flicksländelarv..skulle dock vara lite kul att få veta och se om man kan få till en dagslända hemma, har ett tomt akvarium. Undrar lite hur länge den har sitt larvstadium, bör antagligen läsa på lite isåfall.

      Tack tack så länge, om det är någon annan som tror något annat så säg gärna till, jag har försökt hitta den genom att söka på nätet men det är ju lite komplicerat när man inte vet vad man ska utgå från.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Kanske lika bra att inte släppa ut den så är man på säkra sidan om svensk eller inte.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Riddaren
          • June 2009
          • 126

          #5
          Jodå, det kryllar av dem i svenska vattendrag. Det är ingen fara.
          ______________________________________________
          540 L + 540 L + 47 L
          Entusiastisk amatör

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Visst finns alla möjliga sländlarver i Sverige. Men finns även sländlarver i andra länder. Därför kan det kännas bra att inte släppa ut den. Har man håvat mat utifrån själv är det nog säkert en svensk.
            Har själv varit med om en icke svensk sländlarv men födde upp den till kläckning.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            Arbetssätt...