Vilken sort är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frisen
    • July 2009
    • 36

    Vilken sort är detta?

    Jaha, sambon tog med sig lilleman och kom visst hem med fem nya fiskar som hon (självklart) inte visste namnet på...
    Det enda hon kom ihåg var att honor själva kunde bestämma när det var dags för lek, eller något i den stilen










    Grymt svårfotade var dom oxå, ville inte alls det jag ville
    Har letat runt nu i en timme på artbeskrivningarna men har inte riktigt hittat dom.
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Olika former av Platy är det där. Ynglar av sig som tusan.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Platy eller svärdbärare... Tycker hanen på näst sista bilden börjar bilda svärd
      Platy och svärdbärare tillhör samma släkte så ibland kan det vara svårt att avgöra vilket det är.
      Det här med att honan själv bestämmer när det är dags för lek stämmer inte. De leker konstant och en del hanar kan vara väldigt "på" därför rekommenderas alltid fler honor än hanar (1+2). De har även förrådsbefruktning, dvs att de förvarar befruktade ägg så de kan fortsätta yngla flera månader från det att sista parningen skett.
      De ynglar ca. var 4:e vecka coh får då ett 50-tal yngel åt gången.
      Hoppas du fått lite mer kött på benen nu
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Nästsista och sista bilderna kunde vara svärdbärare som nina nämner. Vissa svärdbärarhanar får svärdet ganska sent.
        h. Johan

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är Platy.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Japp, det är platy, även platy kan få som en liten spets på stjärtfenan. Svärdbärare är mycket längre i kroppen.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...