Cop. SP"Three spots" masinie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZZulan
    • December 2008
    • 144

    Cop. SP"Three spots" masinie

    Hej!

    Såg en mycket vacker blå fisk i en affär som hette Cop. SP"Three spots" masinie. Det stod att den var ovanlig, och det verkar ju stämma eftersom inte ens google hittar något om den. Tyckte den såg lite Aulancora ut, men jag är helt amatör. Vad är detta för fisk? Kan jag ha den med mina malawi/papegojciklider?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av ZZulan
    Hej!

    Såg en mycket vacker blå fisk i en affär som hette Cop. SP"Three spots" masinie. Det stod att den var ovanlig, och det verkar ju stämma eftersom inte ens google hittar något om den. Tyckte den såg lite Aulancora ut, men jag är helt amatör. Vad är detta för fisk? Kan jag ha den med mina malawi/papegojciklider?
    Cop. lär nog stå för Copadichromis. Masinie lär vara orten Masinje.
    Så utefter det så borde namnet då vara
    Copadichromis sp. 'three spots', Masinje
    men jag tittade på Ad Konings Malawi CD som innehåller nästintill alla malawisar och där fanns inte någon sådan däremot en art som heter
    Copadichromis sp. 'three spots eastern'
    men denna finns vid Gome och inte Masinje, men Gome och Masinje ligger ytterst nära varandra så det kan kankse röra sig om samma art.
    Så kanske skall du då kalla den för
    Copadichromis sp. 'three spots eastern', Masinje

    Fast detta är bara mina gissningar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ZZulan
      • December 2008
      • 144

      #3
      Tack för ditt svar. Efter lite letande så ser jag att den är mycket lik denna



      azureus verkar den kallas för. Honorna är helt gråa. Det ska nog gå bra med mina fiskar isf.

      Frågan är om de är värda 350kr/paret? F1 var dom

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av ZZulan
        Tack för ditt svar. Efter lite letande så ser jag att den är mycket lik denna



        azureus verkar den kallas för. Honorna är helt gråa. Det ska nog gå bra med mina fiskar isf.

        Frågan är om de är värda 350kr/paret? F1 var dom
        Det finns massor av fiskar som är hel blå med lite vitt i ryggfenan samt har honor med 3 fläckar - det gäller t.ex. för både azureus, three spot eastern och ytterligare ett gäng.
        Om dina honor är enfärgade utan 3 svarta fläckar som du skriver så är det varken azureus eller three spot eastern
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 July 2009, 09:16.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ZZulan
          • December 2008
          • 144

          #5
          Hehe, jag får väl köpa ett par bara för att ta reda på vad det är för några "nykomlingar".

          Kommentar

          • ZZulan
            • December 2008
            • 144

            #6
            Jag har sett att det finns en annan fisk som också är väldigt lik, den heter Hinderi. Om jag har förstått det rätt så brukar Hinderi ha lite rött i sig. Det verkar inte denna ha. Jag har nu fått hem fisken och försökt ta några bilder. Som alla ni som fottar i akvarium vet så tar det tid att få en bra bild, så dessa är vad jag kunde få fram på 10 minuter.

            Fisken har av någon anledning blivit mycket blåare än den är i verkligheten. Bakdelen är mer blå/grå än så blå som det ser ut på bilderna.

            På den första bilden kan man även se honan.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Hinderi skiljer sig rätt mycket - det finns massor av andra som skiljer sig mindre.
              Lägg upp foton på honan också
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ZZulan
                • December 2008
                • 144

                #8
                Ok, här kommer honan. Om jag ska vara ärlig fattar jag inte alls varför man vill kalla denna för three spots. Jag kan bara se en "spot".

                Den första bilden är på hannen för att mer rättvist visa dess färger. Den är alltså inte självlysande som det ser ut på de första bilderna :-)
                Bifogade filer

                Kommentar

                • smikeb
                  • April 2007
                  • 107

                  #9
                  Ursprungligen postat av ZZulan
                  Hej!

                  Såg en mycket vacker blå fisk i en affär som hette Cop. SP"Three spots" masinie. Det stod att den var ovanlig, och det verkar ju stämma eftersom inte ens google hittar något om den. Tyckte den såg lite Aulancora ut, men jag är helt amatör. Vad är detta för fisk? Kan jag ha den med mina malawi/papegojciklider?
                  här är lite info om fisken:

                  www.oscarciklid.egetforum.se

                  Kommentar

                  • ZZulan
                    • December 2008
                    • 144

                    #10
                    Tack för länken. Om man tittar riktigt noga på bilderna på honan ser man att där är 3 "spots". Hon är fortfarande lite skygg och jag har inte sett dom innan. Av att dömma av bilderna i länken så har jag ett riktigt fint par ju :-)

                    Kommentar

                    • smikeb
                      • April 2007
                      • 107

                      #11
                      Ursprungligen postat av ZZulan
                      Tack för länken. Om man tittar riktigt noga på bilderna på honan ser man att där är 3 "spots". Hon är fortfarande lite skygg och jag har inte sett dom innan. Av att dömma av bilderna i länken så har jag ett riktigt fint par ju :-)
                      det är en jättesnygg fisk. jag såg såna på jägerzoo i malmö( kanske där du köpte dem )
                      www.oscarciklid.egetforum.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Är det verkligen en och samma art som visas på fotona?
                        Det verkar finnas hanar med ett "brunt" område bakom huvudet medan det inte finns alls på andra.
                        En del honor verkar ha 3 fläckar andra inga alls - är det verkligen en och samma hona du har?
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ZZulan
                          • December 2008
                          • 144

                          #13
                          Smikeb, det var exakt där jag köpte dom.

                          Kjell, visst är det en och samma art. Jag har bara ett par, så jag är till och med säker på att det är samma fisk på alla bilder. Men prickarna verkar inte riktigt synas alltid på honan. Som jag nämde tidigare så såg jag inte några prickar alls först och ställde mig frågande varför de hette "three spots".

                          Kommentar

                          Arbetssätt...