Vilket yngel är detta? (Gissningslek) :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Vilket yngel är detta? (Gissningslek) :)

    Som jag skrev tidigare i en annan tråd om råd om pump och filtrering till en liten 10 liters yngelburk så börjades det prata lite för mycket om vilket yngel det var vilket inte var tillåtet i den tråden, så tänkte jag lägger en här också där vi kan spekulera fritt i vad det kan vara för fisk. Som jag skrev i den tråden tror jag inte det är Guppy, det känns inte så iallafall. Jag kommer uppdatera tråden vart efter fiskarna (förhoppningsvis) ska växa i efterhand. Är det någon som redan nu kan se att detta är en Guppy iallafall? Eller tillhör den någon annan art? Feel free to brainstorma, Jag bifogar ett par macrobilder på yngeln, detta är såbra bilder jag kan få på dem just nu, dom är väldigt små !!

    bild 1 http://tjernobyl-2014.webnode.se/test-test/#yngel01-jpg

    bild 2 http://tjernobyl-2014.webnode.se/test-test/#yngel02-jpg

    Oroa er inte för den konstiga titeln på länken, bilderna är uppladdade på min hemsida om en resa jag gjort tidigare, dom är för högupplösta för att ladda upp på en vanlig bilduppladdnings sida på nätet

    Senast redigerad av Mathias G; 15 January 2017, 17:06.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Såg i din andra tråd vilka fiskar du har, och jag skulle sätta en slant på Melanotaenia boesemani, det vill säga boesemans regnbågsfisk.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Ursprungligen postat av Shepard
      Såg i din andra tråd vilka fiskar du har, och jag skulle sätta en slant på Melanotaenia boesemani, det vill säga boesemans regnbågsfisk.
      Ja det vore ju superkul om det var det

      Köpte för ett tag sedan 3 honor till mina hanar, iallafall vad jag trodde var honor, var så svårt att se på dem då när jag köpte dem

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det är inte guppy i alla fall, och tetrayngel tror jag inte att det är.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          Det är inte guppy i alla fall, och tetrayngel tror jag inte att det är.
          Nej har också vart ganska säker på att det inte är Guppy. Jag funderar på om det kan vara kardinaltetra ändå, för jag kan ana en ton av neonblått precis i slutet av huvudet, syns om man kollar noga på fotot. Det behöver ju såklart inte betyda något men kul att spekulera

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, överlever de så lär det visa sig
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Det hoppas jag att dem gör , svårt att mata dem bara , måste smula flingfoder till pulver och mata ytterst lite

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Ett yngel håller på att dö nu är jag ganska övertygad om, Simmar ryckigt och kan pötsligt bara falla ner botten i en duns å bli liggandes ett tag, tills han pånytt försöker simma vidare.

                Hur skall man mata dem egentligen? Vattnet är taget från ett redan etablerat kar och det sitter en syrepump i 10L tanken, man vill ju inte övermata och riskera nitrit? Chock i vattnet så allihopa stryker med, det ligger lite vattenpest i karet också. Vattnet tog jag i lördags från stora tanken, skall det bytas något vatten och isåfall hur ofta och hur mycket?

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Rätt så lika

                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Mathias G
                    • June 2015
                    • 190

                    #10
                    Ja det det var dem verkligen
                    är det Sånna yngel jag fått så kan man väl vara rätt säker på att man fick tag på honor till mina hanar

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      Ursprungligen postat av kardinaltetran
                      Ett yngel håller på att dö nu är jag ganska övertygad om, Simmar ryckigt och kan pötsligt bara falla ner botten i en duns å bli liggandes ett tag, tills han pånytt försöker simma vidare.

                      Hur skall man mata dem egentligen? Vattnet är taget från ett redan etablerat kar och det sitter en syrepump i 10L tanken, man vill ju inte övermata och riskera nitrit? Chock i vattnet så allihopa stryker med, det ligger lite vattenpest i karet också. Vattnet tog jag i lördags från stora tanken, skall det bytas något vatten och isåfall hur ofta och hur mycket?
                      Mata lite är ingen bra strategi med yngel. Mata ofta och byt vatten ofta är bättre. Finsmulat torrfoder kan gå för robustare arter men ett lämpligare foder som artemia eller mikromask är mycket bättre.
                      Har de lekt en gång kommer de att göra det igen och då kan du vara bättre förberedd.

                      /Tobbe

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #12
                        Ok, ja jag får försöka göra det jag kan med dom övrig 3 som fortfarande verkar pigga . Krill är de minsta frysta fodret jag har , kanske är dem också för stora ?

                        edit: krill kanske dem inte hette , men mycket smått rosa-aktigt frysfoder iallafall
                        Senast redigerad av Mathias G; 17 January 2017, 12:11.

                        Kommentar

                        • Mathias G
                          • June 2015
                          • 190

                          #13
                          Kom hem på lunchen och då var alla fyra döda. Dom verkar vara extremt känsliga i början , den maten jag gav dem ville / kunde dom inte äta hur smått jag än pulveriserade flingfodret, men som någon skrev så får jag vara bättre förberedd nästa gång , detta kom ju så plötsligt , försökte rädda dem iaf

                          Kommentar

                          • ICC
                            • November 2006
                            • 1310

                            #14
                            Ursprungligen postat av kardinaltetran
                            Kom hem på lunchen och då var alla fyra döda. Detta kom ju så plötsligt , försökte rädda dem iaf
                            När jag prova på att odla dvärggurami en gång i tiden så utfordra jag nykläckta yngel med Infusorier. Gick att köpa i akvarieaffär och man droppa ner det i akvariet. Kolla upp det, så kanske det kan vara något att ha till hands nästa gång de okända ynglen dyker upp. Vi måste ju ha fram en vinnare i gissningsleken.

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              #15
                              Typ Liquifry nr 1...kan det kanske heta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...