Kulfisk Tråden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Kulfisk Tråden.

    Tänkte höra med er vilka sorters kulfiskar ni har. Om det nu är någon mer än jag som har?

    Själv har jag Colomesus asellus (Amazonas kulfisk) Har 4 st i mitt 180L kar.
    Tycker dessa är otroligt roliga att ha, lätta att ha och alltid hungriga!

    Skulle vilja ha ett par dvärgkulfisk i ett av mina 50L.. Men det får bli senare i livet.

    Sen om det är något om kulfiskar så kan man ju skriva det här, alltid kul att prata om dom små liven. =)
    Mvh Patrik
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vad kul () med en kulfisktråd.

    Jag har haft Tetraodon biocellatus under en tid. Jag hade också ett akvarium med snäckodling bara för dom, eftersom deras tänder växer hela tiden och de behöver slipa ner dom.
    I varje fall när det gäller den arten, så är aggressiviteten rätt överdriven. Jag hade dom ihop med siamesiska algätare, corydoras och ancistrus, och jag såg aldrig att de nafsade efter dom.

    En idé jag funderat på, när det gäler kulfiskar, är om man skulle kunna ha Litorina-snäckor som mat? Det krävs nu att man bor på västkusten iofs, men de har tjockare skal än de andra snäckor man burkar ha i akvarier. Därför borde kulfiskarna även slipa ner sina tänder rätt bra om de försöker äta sådana. Är det någon som har provat, tro?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Jag har alldrig haft kulfiskar, men började fundera på om man skulle kunna mata dem med landsnäckor från trädgårn? Man skulle ju få välja mindre exemplar förstås.

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Ville själv införskaffa 3-4st amazonas med tanke på att dem går att hålla med andra fiskar. Men detta med att dem behöver slipa ner tänderna blir för jobbigt, har andra fiskar som skulle gå på sniglarna direkt så det skulle nog inte gå så bra antar jag
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Kul med några mer =) Amazonas kulfisk har ju jag, jag har aldrig behövt klippa tänderna men jag har lyfft upp en kulfisk och tittat på hur tänderna ser ut, men jag såg bara 4 pytte små så jag tror inte det är någon fara. men jag har som Jens ett litet kar där jag odlar snäckor och hyalella aztec eller hur det stavas :P

          Fig 8 är sjukt fina! synd att dom ska ha bräckt bara :S MEn dom snäckorna du prata om som finns vid havet låter som en bra idé! Måste bara hitta dom små, dom tar ju bara snäckor som e lika stora som deras ögon (ca)
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av patriksg
            Kul med några mer =) Amazonas kulfisk har ju jag, jag har aldrig behövt klippa tänderna men jag har lyfft upp en kulfisk och tittat på hur tänderna ser ut, men jag såg bara 4 pytte små så jag tror inte det är någon fara. men jag har som Jens ett litet kar där jag odlar snäckor och hyalella aztec eller hur det stavas :P

            Fig 8 är sjukt fina! synd att dom ska ha bräckt bara :S MEn dom snäckorna du prata om som finns vid havet låter som en bra idé! Måste bara hitta dom små, dom tar ju bara snäckor som e lika stora som deras ögon (ca)
            Är säkert inga problem på sommaren. Bara att hoppa i och snorkla bland tången.
            Vintertid kan det nog vara värre.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • JanneN
              • February 2006
              • 191

              #7
              Jag har haft förmånen att "ärva" 1 hona och 2 hanar Tetraodon leiurus.
              Dom har lekt ett tiotal gånger men det har varit svårt att få yngel att överleva, Vid varje lek har det blivit kanske ett hundratal yngel.
              Men flera av kullarna har gått åt fanders
              Har kanske ca 20 yngel från 4 kullar just nu
              Dom vuxna fiskarna är väldigt agresiva både mot mig och varandra, har blivit biten så jag började blöda och en hudbit försvann
              Dom själva har ofta stora "blåmärken" och skador på fenorna
              Matar med div snäckor(Ampularia),räkor,guppyngel,fiskbullar,frys ta räkor,moina,artemia.
              det är svårt att få ynglen att ta "död" mat, dom tar den inte om den inte ramlar nere precis framför nosen, dom stora matar jag med hela frusna räkor och snäckor.
              Hanen vaktar romen och fläktar romen, när ynglen kläckts är han totalt ointresserad.
              Dom blåser upp sig ibland vilket är en imponerande syn, det ser ut som dom svalt en tennisboll
              Jag håller dom helt själva, ett tag gick dom med en grupp sajica, men det var mindre lämpligt då sajicorna minskade i antal, men kulfiskanra var mätta
              Tyvärr har jag inte hittat så mycket information om dom i sverige utan endast på utländska forum, Jag vet inte om dom är odlade i Sverige förrut
              Jag vet att tidigare ägaren Ola i BAK(www.bollmoraakvarieklubb.org) fick dom att leka vid ett par tillfällen.
              Om det är någon mer som har lite information om denna kulfisk så tar jag tacksamt emot det
              Senast redigerad av JanneN; 15 February 2008, 12:49.
              http://akvariefisk.ifokus.se/
              www.bollmoraakvarieklubb.org
              http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

              Kommentar

              • Whistler84
                • November 2007
                • 850

                #8
                Någon som har praktisk erfarenhet av att hålla Tetraodon Niger (tror den bytt namn för inte så länge sen)? Funderar på att skaffa en eller två till mitt 450L sällskapskar (huvudsakligen skalarer). Tror ni det kan fungera? Hört att de ska vara aggressiva små rackare, men är det bara inom egna arten eller mot andra också?

                Kommentar

                • patriksg
                  • May 2007
                  • 1705

                  #9
                  Ursprungligen postat av JanneN
                  Jag har haft förmånen att "ärva" 1 hona och 2 hanar Tetraodon leiurus.
                  Dom har lekt ett tiotal gånger men det har varit svårt att få yngel att överleva, Vid varje lek har det blivit kanske ett hundratal yngel.
                  Men flera av kullarna har gått åt fanders
                  Har kanske ca 20 yngel från 4 kullar just nu
                  Dom vuxna fiskarna är väldigt agresiva både mot mig och varandra, har blivit biten så jag började blöda och en hudbit försvann
                  Dom själva har ofta stora "blåmärken" och skador på fenorna
                  Matar med div snäckor(Ampularia),räkor,guppyngel,fiskbullar,frys ta räkor,moina,artemia.
                  det är svårt att få ynglen att ta "död" mat, dom tar den inte om den inte ramlar nere precis framför nosen, dom stora matar jag med hela frusna räkor och snäckor.
                  Hanen vaktar romen och fläktar romen, när ynglen kläckts är han totalt ointresserad.
                  Dom blåser upp sig ibland vilket är en imponerande syn, det ser ut som dom svalt en tennisboll
                  Jag håller dom helt själva, ett tag gick dom med en grupp sajica, men det var mindre lämpligt då sajicorna minskade i antal, men kulfiskanra var mätta
                  Tyvärr har jag inte hittat så mycket information om dom i sverige utan endast på utländska forum, Jag vet inte om dom är odlade i Sverige förrut
                  Jag vet att tidigare ägaren Ola i BAK(www.bollmoraakvarieklubb.org) fick dom att leka vid ett par tillfällen.
                  Om det är någon mer som har lite information om denna kulfisk så tar jag tacksamt emot det
                  http://images.google.com/imgres?imgu...en-US%26sa%3DN
                  Riktigt kul att du har fått dom att leka!!! Synd att inte mina leker i akvarium..
                  En del har ju lyckats med dwarf puffer men det ska vara svårt då ynglen äter varandra... Har du surtat in på www.thepufferforum.com.. jag hittade dock den inte där Är det en sötvatten eller?

                  Jag har mina i ett 180L, Ser på dom att dom tycker det är för litet nu då dom trycker mot rutorna hela tiden, dom ska tycligen göra detta för att dom vill utforska mer än vad som finns i karet. antagligen så säljer/byter jag dom snart men då kommer jag självklart köpa någon ny...

                  Jag tror att scalarer inte går så bra ihop med någon kulfisk, dom har ju långa fina fenor som tydligen ser ut att vara jätte goda, hehe. hör hört att dom minsta kulfiskarna kan vara på dom ibland och bita..

                  Är det någon som har bilder på era? jag tog lite kort i förra helgen som jag tänkte lägga upp snart.

                  Trevlig helg på er!
                  Mvh Patrik

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #10
                    Ursprungligen postat av Whistler84
                    Någon som har praktisk erfarenhet av att hålla Tetraodon Niger (tror den bytt namn för inte så länge sen)? Funderar på att skaffa en eller två till mitt 450L sällskapskar (huvudsakligen skalarer). Tror ni det kan fungera? Hört att de ska vara aggressiva små rackare, men är det bara inom egna arten eller mot andra också?
                    Sökte på det namnet men ajg hitta inte, äns på google, du vet inte något handelsnamn eller något nytt namn?
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • JanneN
                      • February 2006
                      • 191

                      #11
                      Dom går i färskvatten och ska så göra vad jag har läst.
                      Jag har flyttat honan och den ej romvaktande till ett annat akvarium och flera gånger så lekte det paret på en gång, trots ganska "hårdhänta" flyttar i mellan mina akvarier så lekte dom på en gång, ett tag så lekte hannarna av honan i samma akvarium så dom låg i varsit lekrör och vaktade.
                      Tror dock lekperioden kan vara slut, verkar som dom leker juni-december.
                      Troligen så äter ynglena sina syskon, dom burkar som jag lyckats bäst med ynglen har dom gått i stora burkar eller lite mindre och få yngel.
                      Tyvärr så hoppade min största yngel från den första kullen ur sitt lilla akvarium, han var halvvuxen och jag var säker på att klara honom, trodde aldrig att dom hoppade men är mer noga med täckglas nu.
                      Det är ganska kostsamt för mitt "räk- white pearl-akvarium)att fodra dom små rackarna.
                      som dom fått när dom blivit lite större, när moina och artemia inte tycks räcka till.
                      Har varit mycket på div puffer-forum men endast httat lite information om dom.
                      http://akvariefisk.ifokus.se/
                      www.bollmoraakvarieklubb.org
                      http://www.facebook.com/home.php#!/h...679356840&ap=1

                      Kommentar

                      • Whistler84
                        • November 2007
                        • 850

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriksg
                        Sökte på det namnet men ajg hitta inte, äns på google, du vet inte något handelsnamn eller något nytt namn?
                        Tetraodon Fluviatilis tror jag visst att det nya var.

                        Kommentar

                        • patriksg
                          • May 2007
                          • 1705

                          #13
                          Ursprungligen postat av Whistler84
                          Tetraodon Fluviatilis tror jag visst att det nya var.
                          Det är nog den vanligaste kulfisken "grön kulfisk" brukar den heta också.
                          När dessa är små så lever dom långt uppe i floder i sötvatten, sen när dom blir större så vandrar dom ner mot havet och går då i bräckt vatten. Dom går att ha i sött men när dom är stora så ska dom ha bräckt, en del har dom även i salt!

                          (Finns en arbetsbeskrivning på zoopet) Hade en sådan när jag var mindre, det var den roligaste fisken i det karet=) Alltid hungrig och simmade alltid runt och letade snäckor =)
                          Mvh Patrik

                          Kommentar

                          • Whistler84
                            • November 2007
                            • 850

                            #14
                            Kommer den ta skada om den inte får tillgång till salt/bräckt vatten?

                            Tanken är ju som sagt ett sällskapskar med scalarer.

                            Kommentar

                            • patriksg
                              • May 2007
                              • 1705

                              #15
                              Tycker nog du ska köra med bräckt till dom. scalarer kan ju ha lite salt i men inte bräckt. Har hört om folk som har haft denna kulfisk i sött och den ska tydligen inte klara sig så bra... Du vill inte ha amazonas?
                              Mvh Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...