Kul fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    Kul fiskar

    Man är sugen på fahakan.
    Men då blir de juh att inte ha några andra fiskar..
    Men dina asellus är de något fredliga?
    Vill juh hitta en kulfisk jag kan ha i mitt sällskapskar.
    Har även funderat på dvärg kulfisk (iaf inte de andra fiskarna äter dom bara)
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Mina asellus är inte helt fredliga, nästan alla mina fiskar får sina fenor bitna på om man inte matar dom så dom blir så feta så dom inte kan simma :P

    fahakan kan man nog ha med små räkor. har länga funderat på om dom är för små för att den ska bry sig. öven någon liten tetra skulle nog gå ihop.. men kanske ska testa med ett litet stim´innan...

    Om en dvärj skullle bli till mat för en annan så kanske den dör, är det inte så att även den är dödligt giftig?

    vad tror du man ska ha för storlek på karet för en fig8? kul att ha lite bräckt vatten meed.
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • VioXiD
      • April 2007
      • 266

      #3
      Jo om dvärgen blir mat för en annan så dör den.
      Men tror inte jag ska ha några sånna roviga fiskar...
      Fahakan kan man nog bara ha som du säger med riktigt små eller riktigt stora fiskar.

      Fig 8 borde man väl ha i ett ca 100 liters?
      Man behöver ingen annan utrustning (än saltmätare) för bräckt va?
      Kan nog va kul att testa.
      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        nej det ska man nog inte behöve, men skulle la vara salt då

        Har för mig att jag har läst att dom ska ha ca 100L jag med. http://www.thepufferforum.com/forum/...T_Biocellatus/

        men där säger dom att dom skaa ha 50L nu... tycker det e lite litet.. sett en fig8 som var ca 8cm den såg ju inte ut som att den skulle he ett bra liv i 50L

        jag har ett 50L som är lite halvt bräckt där jag har krabbor i nu.. men dom krabborna kan ha både sött och salt så det är inte lika noga!!

        vad hade du tänkt att ha i ditt 600L??
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Ni som har kulfiskar kan ju skriva vad ni har, skulle vara kul att veta =)
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • VioXiD
            • April 2007
            • 266

            #6
            Okaj .. 50 liter är säkert absolut minsta akvarie då.
            Men allt större är juh bara bättre.. Du kan juh inte ha den med krabborna iaf, de lär väl bli mat då.

            Jag hade tänkt sällskaps soppa.
            Funderat mycket.. har kommit fram till följande änsålänge:

            Bestämda:
            30-40st Rödmunstetra
            4-5 Praktbotia
            1 par Palettciklid
            1st L165

            Om jag hittar:
            1st L027
            1st L075
            1st L134
            1st L114
            1st L025
            1st L014
            1st L046


            Funderar på:
            10 st Rödfenad otocinclus?
            1st Kameleont-piskstjärtsmal?
            10st Indisk Glasmal?
            1par Påfågelsgobi?
            3st Kakadua ciklid?
            Leverett´s botia?
            2st polka dot?
            1 par Fundulopanchax nigerianus “P82”?
            5-10st Puntius denisonii?
            10-15 saxfisk?
            Hästnosmal?
            3-4st prickig kinapleco?
            3-4st kuhlii?
            Clownkilli?
            Chokladgurami?
            28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

            Kommentar

            • VioXiD
              • April 2007
              • 266

              #7
              Om inte min sambo hade sagt ifrån hade en fahaka säkert redan bott hos mig
              Senast redigerad av VioXiD; 07 November 2007, 21:34.
              28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Jag har en L134 i mitt 180L ser den inte så ofta men det är sjukt fin! tänk på att palettcikliderna kan bli bråkiga när dom har yngel.. även saxfisk kan ju bli det såg jag nu..

                Indisk Glasmal har jag sett flera ggr i buiker och även jag kan tänka mig sånna! otroligt fina!

                Kameleont-piskstjärtsmal såg ju helcool ut=)

                många av dom L malarna har jag sett på www.ciklihobby.com eller .se kanske ska ta en tripp dit?

                där har han äver stora praktbotia! dom blir större än va man tror :P synd att folk inte vet det :P hehe

                nu blev jag taggad på att köpa ett större kar!!!

                Krabborna jag har måste ha en liten landdel så jag har bara ca 10-13cm vatten i karet.. men bor du i lägenhet med det stora karet?
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • VioXiD
                  • April 2007
                  • 266

                  #9
                  Blir nog ingen saxfisk när jag tänker efter.
                  Men att paletterna är bråkiga när dom har yngel kan va lite kul. Dom kan juh inte ha hela de stora karet som rivir. Dom kommer säkert bara ute från grottan (sådär coolt) och jagar bort dom andra som kommer för nära..

                  Indisk Glasmal är grymma. Men de ser känsliga ut, men man får väl prova sig fram med ett litet stim.

                  Får kolla på ciklidhobby, men ska självklart inte ha så många malar. Men det är dom jag vill mest vill ha. Så man får väl ta de första man kan hitta.

                  Vill faktiskt köpa små fiskar. Gärna ungdjur, se dom växa är nog roligare. Speciellt praktbotia som blir lite större ja...

                  Vad matar du dina krabbor med?

                  Jag bor i lägenhet ja... inga problem! (Bara lite o få upp karet hit)
                  28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #10
                    Jag matar dom med var som finns =) har pellets som jag ger till räkorna, mygglarver. sen har jag massa flytväxter i mina nadra kar som jag lägger i, då äter dom det när dom är hungriga och dom får i sig lite grönt och det är bra =)
                    tycker helt klart att du ska åka dit, ligger en bit ifrån bara :P

                    glasmal ska jag nog också testa i mitt kar, dom såg trevliga ut! vill även ha en Ancistrus ranunculus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=62 i mitt kar, skulle vara kul med ett litet monster :P hehe
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #11
                      Blir nog dwarfpuffers snart med
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • VioXiD
                        • April 2007
                        • 266

                        #12
                        Hej Patrik.

                        Det var längesedan.
                        Jag har precis fått tillbaka suget efter läckan för flera år sedan.

                        Tänkte kolla om du hade några kulfiskar fortfarande?
                        Jag är grymt sugen på ett litet kar med dvärgar och ett litet med en Fig 8.
                        28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                        Kommentar

                        • Redlinefoto
                          • June 2011
                          • 104

                          #13
                          Jag hade figure 8 i 130L och den trivdes inte, så flyttade över honom till ett 375L och där trivs han bättre...
                          man kan ju ha en figure 8 i ett litet kar men inte fler tyvärr, dom kommer bråka i ett litet kar.
                          375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
                          Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

                          Kommentar

                          • ecco
                            • November 2010
                            • 500

                            #14
                            Sitter med ett 275 liters kar där det går ett stimm på 9 st Fig 8.
                            Har dessutom 5 st riddar goobi(tror det va så dom hette) och 2 st humle fiskar.
                            Har inte sett några fenbitningar ännu så karet räcker nog till just nu.
                            Måste säga att det är den roligaste fisken som vi har just nu.
                            Följer efter en om man går förbi och är väldigt nyfikna av sej.
                            Sambons blogg om våra akvarium.
                            http://mizan3.bloggsida.se/
                            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                            Kommentar

                            • VioXiD
                              • April 2007
                              • 266

                              #15
                              Ursprungligen postat av ecco
                              Sitter med ett 275 liters kar där det går ett stimm på 9 st Fig 8.
                              Har dessutom 5 st riddar goobi(tror det va så dom hette) och 2 st humle fiskar.
                              Har inte sett några fenbitningar ännu så karet räcker nog till just nu.
                              Måste säga att det är den roligaste fisken som vi har just nu.
                              Följer efter en om man går förbi och är väldigt nyfikna av sej.
                              Gissar på att du har bräckt vatten. Ridddar goobi verkar otroligt fin. Fig 8 är inte på den alls?
                              28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...