Ökengobi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bruun/absinthe
    • April 2007
    • 25

    #16
    Ok....
    Metylenblått... Antar att jag kan köpa det i akvarieaffär?

    Tack så jättemycket för tips och hjälp!

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #17
      Är nog rätt svårt att få tag på numera, brukade finnas på apoteket men de har slutat sälja det så vitt jag vet. Välsorterade akvariebutiker kan nog ha det inne.
      Annars kan du gå hit: http://www.killi.dk/tips/scheels.asp och kontakta Mogens Juhl och höra om du kan få köpa genom honom.

      Kommentar

      • Bruun/absinthe
        • April 2007
        • 25

        #18
        Äntligen Yngel

        gobysarna har har inte gett upp än iallfall.

        Som vanligt så går vita rpick och äggvaktning i hand i hand för mina gobisar... kan inte förstå varför han blir sjuk var gång han ligger på ägg!

        Är mitt i en flytt och hade tänkt vänta med att starta upp ett gobyvänligt akvarium.
        Fick panikstarta ett litet yngelkar när han övergedde äggen på sjätte dagen.'

        Har nu fem(som jag hittat) st små genomskinliga gobybebisar i ett åtta liters akvarium där jag byter mellan 20 och 30 % om dagen. Alla äggen utom ett har kläckts. ser ut som det är dött. Misstänker att jag förlorade några yngel in i den alltför stora pumpen jag satt in först.

        Har panikköpt liquidfry.
        satte en petflaska med morot (ska väl bli toffeldjur om några dagar om jag förstått det rätt).
        metylenblått hann jag inte ens leta efter innan dom små liven kläckts (några hamnade i malyngelmage innan jag fick upp hela grottan).

        har inte sett nått yngel äta än så länge.


        Dom är nu tre dagar gammla.

        Så... Kontentan är att jag har ingen aning om hur det går nu. Om allt går åt pipsvängen får jag se det som skarp övning bara.

        fick för övrigt några halvnäbbsyngel, dermogenus pusillus, i samma veva

        Går bara djupare och djupare ner i fiskträsket....

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #19
          I marsnumret av Tropical Fish Hobbyist (bör vara till salu nu) finns en artikel om skötsel & odling av arten.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #20
            Ursprungligen postat av Bruun/absinthe
            gobysarna har har inte gett upp än iallfall.

            Som vanligt så går vita rpick och äggvaktning i hand i hand för mina gobisar... kan inte förstå varför han blir sjuk var gång han ligger på ägg!

            Är mitt i en flytt och hade tänkt vänta med att starta upp ett gobyvänligt akvarium.
            Fick panikstarta ett litet yngelkar när han övergedde äggen på sjätte dagen.'

            Har nu fem(som jag hittat) st små genomskinliga gobybebisar i ett åtta liters akvarium där jag byter mellan 20 och 30 % om dagen. Alla äggen utom ett har kläckts. ser ut som det är dött. Misstänker att jag förlorade några yngel in i den alltför stora pumpen jag satt in först.

            Har panikköpt liquidfry.
            satte en petflaska med morot (ska väl bli toffeldjur om några dagar om jag förstått det rätt).
            metylenblått hann jag inte ens leta efter innan dom små liven kläckts (några hamnade i malyngelmage innan jag fick upp hela grottan).

            har inte sett nått yngel äta än så länge.


            Dom är nu tre dagar gammla.

            Så... Kontentan är att jag har ingen aning om hur det går nu. Om allt går åt pipsvängen får jag se det som skarp övning bara.

            fick för övrigt några halvnäbbsyngel, dermogenus pusillus, i samma veva

            Går bara djupare och djupare ner i fiskträsket....
            Angående vita pricken så är det förmodligen på grund av att han blir stressad av att behöva vakta äggen/ynglen. När jag hade mina C. eremius så tillsatte jag även salt i vattnet, så det kan ju vara en idé om du startar ett eget akvarium till dem

            Kommentar

            • Bruun/absinthe
              • April 2007
              • 25

              #21
              Ursprungligen postat av oaken
              Angående vita pricken så är det förmodligen på grund av att han blir stressad av att behöva vakta äggen/ynglen. När jag hade mina C. eremius så tillsatte jag även salt i vattnet, så det kan ju vara en idé om du startar ett eget akvarium till dem

              Har saltat vattnet en del och tänkte göra ett bräckvattens akvarium eftersom både gobisarna och halvnäbbarna (tydligen) tycker om det.

              Än så länge mår ynglen bra. ser ut att ha växt. Men jag kanske inbillar mig

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #22
                Ursprungligen postat av Bruun/absinthe
                Har saltat vattnet en del och tänkte göra ett bräckvattens akvarium eftersom både gobisarna och halvnäbbarna (tydligen) tycker om det.

                Än så länge mår ynglen bra. ser ut att ha växt. Men jag kanske inbillar mig
                Eftersom de fortfarande lever så har de ju förmodligen hittat något att äta, och bör ju då alltså ha växt lite med

                Kommentar

                • Bruun/absinthe
                  • April 2007
                  • 25

                  #23
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Eftersom de fortfarande lever så har de ju förmodligen hittat något att äta, och bör ju då alltså ha växt lite med

                  Stod precis med näsan i (mer eller mindre) akvariet och funderade på hur länge dom överlever utan att äta. Hoppas verkligen att du har rätt!!!

                  Men dom Sju (har hittat en ny per dag, väldigt svåra att räkna när dom är så små och genomskinliga) verkar må bra än så länge

                  Kommentar

                  • Bruun/absinthe
                    • April 2007
                    • 25

                    #24
                    Ha!
                    Efter att i ett dygn bara lyckats räkna till sju har jag hittat en åttonde nu!
                    Tyvärr tror jag inte att jag lyckas räkna till fler nu!

                    Kommentar

                    • Bruun/absinthe
                      • April 2007
                      • 25

                      #25
                      Ursprungligen postat av Daniel Blom
                      I marsnumret av Tropical Fish Hobbyist (bör vara till salu nu) finns en artikel om skötsel & odling av arten.

                      Oh, tack för tipset

                      Kommentar

                      • cl7
                        • October 2007
                        • 32

                        #26
                        Måste de ha salt? Jag trodde de var sötvatten?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...