Ökengobi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bruun/absinthe
    • April 2007
    • 25

    Ökengobi

    Nån som har erfarenhet av ökengobin?
    våra har precis lagt ägg och jag har ingen aning om vad som händer nu!


    Ska vi låta dom gå i det stora på 260 liter med några små yngelätande ciklider, botior, mosaikguramis och några stim tetror, eller flytta över till ett litet kar på ca 60-70 l med ancistrusyngel, några räkor och små tetror.

    Känns onekligen säkrare i det lilla... Men jag vet ju inte hur har reagera nr jag börjar flytta runt!
  • Bruun/absinthe
    • April 2007
    • 25

    #2
    Inga ideer alls?
    Tips på sida?

    Han vaktar fortfarande äggen i taket men dom borde kläckas när som helst!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Har du något latinskt namn på gynnaren?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        #4
        Tetrorna lär käka upp äggen - eller de andra firrarna. Mina blev uppkäkade gång på gång... och när jag flyttade hanen + ägg övergav han dem. De har ett latinsk namn som påminner om en könssjukdom (jag skojar inte... men har dåligt minne ) JOOO Clamydia
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Chlamydogobius eremius? hade ett gäng sådana i ett 90-liters akvarium för några år sedan, där de gick helt för sig själva. Egentligen en väldigt tålig fisk som tål extrema temperaturer och höga salthalter i vattnet. De är även väldigt anpassningsbara till syrefattiga vatten. Jag hade flera hanar som hade varsin grotta och honorna kom till dem och lekte då och då, väldigt trevlig fisk .

          Ska du flytta äggen så får du nog flytta dem till ett eget akvarium där du ska kläcka dem, vet inte om hanen skulle kännas vid dem om du flyttade både dem och honom. Men om du flyttar stenen till ett litet akvarium med en luftpump borde du kunna kläcka dem (viktigt att vattnet inte är stillstående runt äggen). Dock är väl chansen ganska stor att äggen inte klarar sig under sådana förhållanden. Så det bästa är nog bara att låta dem vara, och hoppas på att några yngel klarar sig, alternativt att flytta ynlgen när de kläckts.

          Kommentar

          • mediabrus
            • October 2005
            • 80

            #6
            Som tidigare nämnts är ökengobyn (Chlamydogobius eremius) en riktig överlevare från de australiensiska saltsjöarna med en salthalt mellan 1.000 och 1.060, pH mellan 6,5 och 11 och en temperatur på mellan 5 och 41 grader. Jag har aldrig själv hållt denna lilla gynnare men funderar på att skaffa ett par när jag startar upp ett akvarium för mina Neovespicula depressifrons med en högre salthalt än den jag har nu (ca 1.003). En kompis till mig hade dem dock och fick lek av dem. Kommer inte ihåg hur det gick med ynglen dock, men de verkar inte vara särskilt svårlekta. Tycker det är konstigt att inte fler har gobider, helt underbara fiskar! Lycka till med dina små krabater!

            Får väl tipsa om min hemsida där det finns lite info om bland annat ökengobyn: www.brackvattensakvariet.se
            http://www.brackvattensakvariet.se

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              de är väldigt lätt att få dem att leka, så länge det finns hanar och honor och grottor åt hanarna

              men en anledning till att inte så många har gobys är väl att den kan ha en tendens att ha svårt att hävda sig vad det gäller foder osv i ett "sällskapsakvarium".

              Kommentar

              • Bruun/absinthe
                • April 2007
                • 25

                #8
                Det verkar som jag chansar den här ggr och låter dom vara kvar i stora akvariet... Får se det som en träningsomgång om dom små går åt.

                Än så länge ligger pappa fisk och fläktar på dom i en liten grotta. Borde kläckas när som.:-)

                Nån som vet om amanoräkor tar många yngel? Kan ju ev flytta tetrorna fårn det lillakaret till det stora, det finns plats ett litet stim. Men räkorna?


                öken gobi - Chlamydogobius eremius
                tycker namnet är jätteroligt.....

                Kommentar

                • Bruun/absinthe
                  • April 2007
                  • 25

                  #9
                  Sen då?

                  Förresten... Nån som vet om pappa fisk tar hand om dom små efter att dom kläckts eller bara lämnar dom?
                  Senast redigerad av Bruun/absinthe; 07 November 2007, 15:50.

                  Kommentar

                  • Bruun/absinthe
                    • April 2007
                    • 25

                    #10
                    Blev inget....
                    Hanen lämnade boet och inte minsta lilla yngel!
                    fan..
                    aja...
                    funderar på att skaffa ett akvarium till anpasssat bara till gobisar nu

                    Kommentar

                    • Bruun/absinthe
                      • April 2007
                      • 25

                      #11
                      Nya ägg på Chlamydogobius eremius.

                      Halloj igen....
                      Fått nya ägg på Chlamydogobius eremius igen men den här gången övergavs dom tidigare än förra ggr (dom flesta åts upp av en botia innan den håvades upp).
                      gobisarna bor numera i ett mindre akvarium (ca 70l) med emerald eye barb, halvnäbbar, räkor och några ancistrusyngel.

                      Om det nu blir nya ägg vill jag vara lite förberedd.

                      Kan äggen klara sig själv i ett eget akvarium?
                      Utan pappas fläktande menar jag.


                      Vill så gärna ha gobibebisar ju! Tips?

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #12
                        Kan du inte ha gobisarna ensamma? Så länge du har annan fisk så BLIR rommen uppäten... och till slut ger hanen upp (det gjorde min)

                        Önskar att du lyckas! Vill höra mer om hur det går!
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • Bruun/absinthe
                          • April 2007
                          • 25

                          #13
                          Tror du räkor och ancistrusar ger sig på yngel?
                          Dom andra är fiskarna är yt- och mittpartifisk så dom ä rinte i närheten....

                          Kommentar

                          • Bruun/absinthe
                            • April 2007
                            • 25

                            #14
                            Men vaf...
                            Hittar precis vita rpickar på honan och när jag letar efter hanen inser jag två saker... Han är alldeles prickig OCH ligger på ägg...
                            Har visst hittat sig en ny håla. Verkar vara bättre än den förra.

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Äggen kan nog klarar sig i ett eget akvarium förutsatt att cirkulationen är god samt att du använder metylenblått eller liknande (för att de inte ska mögla).

                              Yngel är alltid i fara vad det gäller andra fiskar, men ett ännu större problem blir att få i dem tillräckligt med mat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...