Kulfisk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    Kulfisk!

    Skaffade 4 st kulfiskar idag (dvärg kulfiskar, Colomesus asellus) och har 8 st guppy i.. Dom bruka inte va på guppy men hade en kakadua i som fick en massa stryk när jag va borta

    Men jag undrar, någon som har tips på vad jag kan ha i mer?

    Vill gärna ha info om fisken ifall det är någon som kan dela med sig och som haft dom =) tack för svar
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    #2
    Frågan är juh om du har dvärgkulfiskar eller Colomesus asellus (amazonas kulfisk)?

    Amazonas kulfisk är ovanlig i affärerna så jag antar att du har dvärgkulfisk...
    Dvärgkulfiskar går har flera tillsammans när dom är ungdjur men efter ett tag så skapar även de olika rivir. Om du har flera dvärgar är det bra att ha 2-3 honor per hane. De är faktiskt inte jättesvåra att föda upp iaf det skulle vara intressant. De är som alla andra kulfiskar aggresiva, dock är dvärgkulfisken i minsta laget aggresiv, men biter dock gärna fenor och kanske även växter. När det ger sig på växter är det oftast för att de tror att det sitter en snigel under bladen
    Ett tips är att ha dom i rena art kar, alltså utan andra invånare.

    Hur stort är ditt akvarium?
    Dom kräver minst 19 liter vatten per dvärg, gärna mer...
    Akvariet bör ha fin botten. Vara rikligt inrätt med både rötter och växter.

    Kulfiskarna är väldigt känsliga fiskar och du bör dörför inte skaffa dom för än du har ett väl fungerande akvarie med bra vatten värden... Alltså ingen nybörjar fisk.
    De gillar tempraturer mellan 23-28 grader och ett pH på ca 6.5-7.2 och hatar nitrit så som alla andra fiskar...

    Kufiskarnas tänder växer konstanst och för att att inte tänderna ska växa sig så stora så att fisken dör måste de få "hård-föda". Ett bra tips är att skapa ett litet kar där du föder upp sniglar så att du kan mata dom med dessa någon gång i veckan.
    Annars äter de levande och fryst foder.
    Så som t.ex: Räka, oxhjärta, röda/svarta mygglarver, sniglar/snäckor, mindre fiskar/yngel. Se dock till att fryset foder har tinat lite innan, annars får fisken in luft i magen och kommer tillslut börja simma upp och ner och sedan dö.
    (Finns dock många sätt att rädda den på i en sån situation)

    Som du säkert redan vet blåser kulfisken upp sig vid rädsla, häftigt att se men man ska låta det ske narturligt då det är oerhört stressande för fisken att blåsa upp sig.. Alla kulfiskar är även giftiga, dock bara om man får för sig att äta dom. Men även gifiga för andra fiskar och husdjur så om du har en som har dött se till att få ut den ur akvariet snabbt innan de andra fiskarna börjar äta på den..
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

    Kommentar

    • VioXiD
      • April 2007
      • 266

      #3
      En sak till som jag glömde innan..
      Gärna stort filter, eftersom dom grisar ner extremt mycket och oftast passar inte kulfiskarna ihop med några "städ-djur".
      Om man då har för litet filter blir det gärna nitrit som inte är något positivt....

      Har säkert glömt en massa, men det är bara fråga.
      Jag är också rätt ny på kulfiskar, så det är inte säkert att jag kan svara men om intresset finns så brukar man oftast hitta svar på ett eller annat sätt..
      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

      Kommentar

      • Verbal-slaughter
        • June 2007
        • 272

        #4
        tack för all information VioXiD!!

        Ang tänder, läst att dom kan klippas av med nagelklippare men mina är 1-1,4 cm... när börjar dom få tänder? dom högger redan nu men när ska jag börja oroa mig för att deras tänder blir för långa ungefär?

        Ang att dom blåser upp sig, det har inte hänt lyckligtvis ännu men man skulle väll hålla dom upp och ner elr?

        Såhär ser mina ut, jag kolla lite på dvärgkulfisk och Colomesus asellus men märkte ingen stor skillnad och fick för mig att det är samma art..?





        Kommentar

        • VioXiD
          • April 2007
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
          Ang tänder, läst att dom kan klippas av med nagelklippare men mina är 1-1,4 cm... när börjar dom få tänder? dom högger redan nu men när ska jag börja oroa mig för att deras tänder blir för långa ungefär?
          Det är ingen fara än skulle jag tro, men du kan be om att få några pest sniglar i akvarie affären. Dom ger bort dom oftast! Dom brukar finnas i växt karen...

          Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
          Ang att dom blåser upp sig, det har inte hänt lyckligtvis ännu men man skulle väll hålla dom upp och ner elr?
          Så länge dom blåser upp sig för att dom är rädda är det ingen problem... Det är att om man matar dom med frysen foder som inte har tinat. Då får de luft i magen och kommer att simma upp och ner, det är då man tar dom i fenan och drar dom neråt, helst med hanskar på då...

          Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
          Såhär ser mina ut, jag kolla lite på dvärgkulfisk och Colomesus asellus men märkte ingen stor skillnad och fick för mig att det är samma art..?
          Det är långt ifrån samma art... kolla gärna in sidan thepufferforum.com finns massvis med bra info, dock på engelska :/
          28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Ursprungligen postat av Verbal-slaughter

            Såhär ser mina ut, jag kolla lite på dvärgkulfisk och Colomesus asellus men märkte ingen stor skillnad och fick för mig att det är samma art..?
            Den största skillnaden är att dvärgkulfiskar köper man när de är ca 1cm stora och asellusar när de är ca 3-4cm stora.

            Kommentar

            • Kalle the king
              • May 2014
              • 5

              #7
              Kulfisk

              Har kulfisk vet bara inte om de är hane eller hona hur ser man om de är hane eller hona

              Kommentar

              Arbetssätt...